۲
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۲
بی اخلاقی و دروغ در مناظره سوم، خدمت را مخدوش نکرد

روح تدبیر و امید به انتخابات دمیده شد

آخرین مناظره جمعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توأمان صدای ضمخت آمار سازی ها و سخنان خلاف واقع و مهم تر از آن پژواک صدای امید بود. نامزدها بنا بر رویکردهای خود سخنانی مطرح کردند و در نهایت همان طور که انتظار می رفت آن چه برای مردم از صدا و سیما پخش شد و جلوه کرد، ندای چرایی لزوم امتداد دولت تدبیر و امید بود.
روح تدبیر و امید به انتخابات دمیده شد
آخرین مناظره جمعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توأمان صدای ضمخت آمار سازی ها و سخنان خلاف واقع و مهم تر از آن پژواک صدای امید بود. نامزدها بنا بر رویکردهای خود سخنانی مطرح کردند و در نهایت همان طور که انتظار می رفت آن چه برای مردم از صدا و سیما پخش شد و جلوه کرد، ندای چرایی لزوم امتداد دولت تدبیر و امید بود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری مناظره ای با دو روی متفاوت از یک سکه بود. یک روی آن حفظ رویه گذشته کاندیداها در مناظرات بود و روی دیگرش برگ های برنده ای که رو شد. بر این مبنا همکاری اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در جهت بیان عملکرد و دستاوردهای دولت یازدهم از یک سو و ادامه سخنان منجر به ابلاغ تکذیبیه قالیباف از سوی دیگر شاکله کلی مناظره را شکل دادند. به همین خاطر به نظر می رسد شرایط کلی نامزدها تا حدود زیادی به ثبات رسید.
آن ها که می خواهند مردم را لوله کنند
محمد باقر قالیباف این بار نیز تیغ تند تخریب را به روی دولت مستقر کشیده بود. کاندیداها بنا بر شرایط مناظره و سوال های موجود حرف های متفاوتی زدند اما عملکرد کلی قالیباف نکات جالب توجهی داشت. قالیباف در خصوص پرونده املاک نجومی هنوز بلاتکلیف است. از سویی آن را سیاسی کاری و معادل سازی دولت به خاطر حل ماجرای حقوق های نجومی می داند و از سوی دیگر در ادعایی عجیب می گوید املاک را به کارگران و رفتگرها واگذار کرده است! با این حال حقوق های نجومی با ایستادگی دولت به خزانه بیت المال عودت داده شد اما افشا کننده پرونده املاک نجومی با برخورد قضایی رو به رو شد. این در حالی است که لیست دریافت کنندگان املاک نجومی و میزان تخفیفات قائل شده، در خبرگزاری های رسمی اصلاح طلب و اصولگرا موجود و قابل دسترس است. البته تصویری از نامه سازمان بررسی در دسترس است که این پرونده را تخلفی 220میلیارد تومانی عنوان کرده است.
از سوی دیگر قالیباف که نمی توانست از زیر بلوف انتخاباتی خود مبنی بر شفافیت اموال خود و خانواده اش شانه خالی کند، لیستی ارائه کرد که به نظر چندان صادقانه نمی رسد. او در ابتدای امر فرزندش الیاس که شائبه های متعددی در خصوص فعالیت هایش وجود دارد را با بهانه تحت تکفل نبودن از این لیست استثنا کرد و در باقی لیست نیز سرمایه کلی خود و خانواده اش پس از دوزاده سال مدیریت بر شهرداری را مبلغی بسیار اندک عنوان کرد! با این حال حسن روحانی کلیدی از یک مورد فعالیت شائبه برانگیز مالی قالیباف را رو کرد. ماجرای مربوط به انتخابات سال 84 و بحث های ستادی که شاید باید منتظر ماند تا از مجرای دولت و با در نظر گرفتن مصلحت کشور اعلام عمومی شود. از طرفی بحث خیریه ای که همسر قالیباف در هیئت امنای آن عضو است و شائبه پول های بیت المال به آن خیریه از مجرای شهرداری نیز تلویحا از سوی نمایندگان دولت یازدهم مطرح شد. همچنین پیشتر رحمت الله حافظی عضو فعلی شورای شهر تهران در توییتی از «واگذاری 49608 متر زمین در منطقه 22 تهران با قیمت متری 149 هزار تومان» به این خیریه خبر داده بود.
قالیباف در سخنان خود مردم مستضعف را با لفظ «مردم بدبخت» خطاب کرده و با پراکنده گویی های خود رویه گذشته خود را حفظ کرد و در مجموع به نظر می رسد که نه تنها در رقابت با روحانی و دولت، که در رقابت با ابراهیم رئیسی برای جلب نظر اصولگرایان نیز شکست خورد.
قالیباف همچنین با اشاره به خانه های خریداری شده توسط روحانی و رئیسی در سال های بسیار دور، اقدام به القای تخلف و رانت خواری آن ها کرد. در حالی که اسناد رسمی نشان می دهد رقم پرداخت شده توسط حسن روحانی در سال 68 و اسحاق جهانگیری
قالیباف که نمی توانست از زیر بلوف انتخاباتی خود مبنی بر شفافیت اموال خود و خانواده اش شانه خالی کند، لیستی ارائه کرد که به نظر چندان صادقانه نمی رسد. او در ابتدای امر فرزندش الیاس که شائبه های متعددی در خصوص فعالیت هایش وجود دارد را با بهانه تحت تکفل نبودن از این لیست استثنا کرد و در باقی لیست نیز سرمایه کلی خود و خانواده اش پس از دوزاده سال مدیریت بر شهرداری را مبلغی بسیار اندک عنوان کرد! با این حال حسن روحانی کلیدی از یک مورد فعالیت شائبه برانگیز مالی قالیباف را رو کرد
در سال 78 با قیمت و ارزش اصلی ملک همخوانی کامل دارد. با این حال قالیباف چندباره بر سخنان خلاف خود تأکید ورزید.
آن ها که می خواهند فقط دیگران مالیات دهند
در روزهای گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشستی خبری عنوان کرد بنا بر برنامه ششم توسعه آن ها که پیشتر با معافیت مالیاتی رو به رو بودند نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. با این حال ابراهیم رئیسی و نهاد تحت مدیریتش که مشمول این حرف می شوند، همچنان برای جلب رأی به مساله پرداخت مالیات اشاره می کند و نوعی لوله تفنگ را به سمت خودش نشانه رفته است. ظاهرا رئیسی در این مناظره برای ارائه آمار از منبعی جز منابع آماری رسمی کشور استفاده کرده بود که مورد اعتراض اسحاق جهانگیری نیز قرار گرفت. بر این منوال رئیسی در مقابل تمام آمار های رسمی کشور در زمینه رشد اقتصادی، رشد و بهبود شرایط کشاورزی و مسایل دیگر دستاوردهای دولت را نادیده می گرفت. همان طور که حسن روحانی نیز اشاره کرد، به نظر می رسید که اعتراض رئیسی مبتی بر این که «افتتاح پروژه های چند ماه اخیر دولت به خاطر انتخابات است»، ناشی از ضعف اطلاعاتی او به روال امور قانونی و مصوبات سال های گذشته میان دولت و مجلس است. با این همه ابراهیم رئیسی همچنان میان برنامه و هدف تفاوتی قائل نشده و عدم ارائه برنامه و کلی گویی های بدیهی صدای دیگر نمیاندگان را نیز درآورد. اسحاق جهانگیری در سخنانی سرکشی به خانه مستمندان و عکس گرفتن با آن ها و شرایط معیشتیشان توسط تولیت آستان قدس را بی عزت کردن مردم دانست و از او انتقاد کرد.
رئیسی همچنین با کنایه به دولت و شاید حتی قالیباف و مجموعه همشهری عنوان کرد که مانند سایرین روزنامه و رسانه ای برای بازگو کردن فعالیت هایش ندارد. با این حال روزنانمه خراسان و قدس مستقیما با ابراهیم رئیسی و آستان قدس در ارتباطند و به نظر می رسد که اظهار تعجب روحانی از سخنان و شیوه عملکرد رئیسی به عنوان قاضی، انتقادی به جا و به حق است.
آن ها که می خواهند امید ادامه داشته باشد
حسن روحانی، همچنان خود را منادی امید در جامعه نشان داد. او با اتخاذ رویکردی صحیح از عصبانی شدن در مقابل تخریب های خلاف واقع قالیباف پرهیز کرد و به ارائه مستندات رسمی پرداخت. برای هر بخش از سخنانش برنامه ای مکتوب ناظر بر فعالیت چهارساله گذشته دولت به مردم نشان داد و در نهایت با یادآوری عهود خود با مردم در سال 92، وعده داد در ادامه راه نیز بر پیمان خود استوار است. او با اشاره به دستاورد رفع تحریم های هسته ای، رفع باقی تحریم های جمهوری اسلامی ایران را وعده داد و از بی اخلاقی های موجود در رقابت دوری جست. وی همچنین از ابراهیم رئیسی خواست از نام امام رضا علیه اسلام در تبلیغات هزینه نکند. ظاهرا بدون در نظر گرفتن اسحاق جهانگیری، حسن روحانی تنها کاندیدی است که نه تنها برای شیوه اداره کشور بلکه پاسخ دادن به تخریب ها نیز دست پر و اشراف کاملی دارد. آنچه از مناظره آخر حاصل شد، جدای از کوبیدن بر طبل بی اخلاقی و بیان سخنان خلاف واقع افرادی مانند شهردار تهران که ممانعتش از طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری هیچ قرابتی با ارائه لیست اموال ندارد، طنین آوای خوش امید و البته تدبیر از سوی سحن روحانی بود که فضای انتخاباتی کشور را تحت الشعاع قرار داد.
اسحاق جهانگیری و حسن روحانی دو کاندیدی بودند که موکدا مردم (و البته همه مردم) را به شرکت در انتخابات دعوت کرده و از تفکیک بی مبنای ملت به درصدهای مختلف یا طبقه بندی های نامعتبر دوری جستند و این نه تنها سفارش رهبری که گرایش حقیقی همه مردم ایران است.
گزارش : محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 69837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *