۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۵
رهبر کاتولیک‌های جهان به میانمار رفت

پاپ فرانسیس در امتحان مسلمانان روهینگیا

روز گذشته «پاپ فرانسیس» وارد میانمار شد. میانمار کشوری است که بودائیان افراطی تحت حمایت ارتش ماه‌هاست دست به پاکسازی قومی‌ یک اقلیت مذهبی زده‌اند.
پاپ فرانسیس در امتحان مسلمانان روهینگیا
روز گذشته «پاپ فرانسیس» وارد میانمار شد. میانمار کشوری است که بودائیان افراطی تحت حمایت ارتش ماه‌هاست دست به پاکسازی قومی‌ یک اقلیت مذهبی زده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، طبق آمار رسمی‌در ماه‌های اخیر بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا خانه و کاشانه به آتش کشیده شده خود را رها کرده و به بنگلادش پناه برده اند. مسلمانانی که دهه‌هاست در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچگاه برای آنها حق شهروندی در نظر نگرفته است. بسیاری از مسلمانان روهینگیا بعد از فرار به بنگلادش از قتل عام و تجاوز در روهینگیا خبر داده‌اند.
به گزارش بی بی سی، روزگذشته (دوشنبه) هزاران نفر از کاتولیک‌ها از سراسر میانمار برای استقبال از پاپ فرانسیس به «یانگون»، بزرگ‌ترین شهر این کشور رفته بودند. کاتولیک‌ها با جمعیتی برابر با 660 هزار نفر یکی از کوچک‌ترین گروه‌های اقلیت مذهبی در میانمار محسوب می‌شوند که تنها یک درصد از کل جمعیت 52 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند.
براساس شنیده‌ها پاپ فرانسیس با «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم میانمار و فرمانده ارتش و راهبان بودایی این کشور دیدار خواهد داشت. رهبرکاتولیک‌های جهان احتمالا در این دیدارها به خشونت‌های ماه‌های اخیر علیه مسلمانان روهینگیا نیز اشاره خواهد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس کلیسای کاتولیک محلی میانمار علنا از پاپ فرانسیس درخواست کرده تا از واژه روهینگیا استفاده نکند، اما پاپ فرانسیس که تاکنون برای «خواهران و برادران روهینگیایی» مراسم دعا و نیایش برگزار کرده، هرگونه تصمیم برای اجتناب از استفاده از واژه روهینگیا را لکه‌ای بر میراثش برای به پا خواستن در حمایت از این جمعیت مظلوم و به حاشیه رانده شده دانسته است.
مقامات میانمار بشدت با استفاده از این واژه برای اشاره به اقلیت مسلمان روهینگیا مخالف هستند. دولت میانمار از واژه «بنگالی» برای اشاره به این اقلیت استفاده می‌کند. این واژه به معنای افرادی است که به طور غیر قانونی از بنگلادش وارد میانمار شده‌اند.
پاپ فرانسیس پس از میانمار قرار است سفری هم به بنگلادش داشته باشد و در آنجا با گروه کوچکی از پناهندگان روهینگیایی در داکا دیدار کند. این سفر قرار بود پیش از آغاز خشونت‌ها در اوت سال جاری میلادی انجام شود.
در ماه سپتامبر «زید رعد حسین»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نمونه بارز پاکسازی قومی‌توصیف کرده و گفته بود که این اقدامات ترفندی از سر بدخواهی و با هدف بیجاکردن اجباری هزاران نفر بدون امکان بازگشت آنان بوده است. سازمان ملل متحد می‌گوید نیروهای امنیتی میانمار در مناطق شمالی راخین عمدا اموال خانواده‌های روهینگیا را نابود کردند و روستاهایشان را به آتش کشیدند نه فقط برای اینکه آنان را از محل سکونتشان آواره کنند، بلکه با این هدف که بازگشت این اقلیت را ناممکن سازند.
سازمان ملل متحد گفته است که این عملیات سازمان‌یافته، هماهنگ شده و منظم بود و یک ماه پیش از آغاز عملیات نظامی، با بازداشت مردان روهینگیای زیر ٤٠ سال شروع شد با این هدف که فضای رعب و وحشت بر منطقه مستولی شود.
کمتر از یک هفته پیش اعلام شده که بنگلادش با میانمار برای بازگرداندن صدها هزار مسلمان روهینگیا توافقی امضا کرده است. با این حال تاکنون جزئیات زیادی درباره این توافق که در «نایپیداو»، پایتخت میانمار امضا شده، علنی نشده است.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 77684
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *