۰
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
پایگاه نیروی دریایی بریتانیا در بحرین افتتاح شد

بازگشت ناوگان ملکه به خلیج فارس

نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا پایگاه نظامی دائمی خود در بحرین را افتتاح کرد. این نخستین پایگاه دائمی این کشور در خاورمیانه پس از چهار دهه غیبت است.به این ترتیب نیروی دریایی بریتانیا نیز به نیروی دریایی ایالات متحده می‌پیوندد که ناوگان پنجم آن سال‌هاست در بحرین مستقر است.
بازگشت ناوگان ملکه به خلیج فارس
نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا پایگاه نظامی دائمی خود در بحرین را افتتاح کرد. این نخستین پایگاه دائمی این کشور در خاورمیانه پس از چهار دهه غیبت است.به این ترتیب نیروی دریایی بریتانیا نیز به نیروی دریایی ایالات متحده می‌پیوندد که ناوگان پنجم آن سال‌هاست در بحرین مستقر است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین گزارش داد که این پایگاه نظامی با حضوربا حضور «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین و یکی از شاهزادگان بریتانیا در بندر موسوم به سلمان افتتاح شده است.
منامه و لندن از گسترش مناسبات نظامی که منجر به تثبیت موقعیت نظامی بریتانیا در حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌شود، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در این زمینه روزنامه بریتانیایی دیلی میل نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت، لندن همچنان به آموزش نیروهای نظامی و امنیتی بحرین می‌پردازد و به آموزش نیروهای دیگر کشورها بویژه عربستان نیز ادامه می‌دهد.
بحرین از میانه‌ها‌ی بهارعربی همچنان شاهد اعتراضات مردمی است. در خلال سال‌ها‌ی اخیر نیروهای سپرجزیره باتوجه به درگیری عربستان و امارات در جنگ یمن، عملا کارآیی خود را در حمایت از منامه از دست داده اند. روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت؛ احداث پایگاه نظامی دائمی بریتانیا را پاداشی درقبال سکوت این کشور در مقابل نقض حقوق‌ بشر در کشور بحرین دانسته است. نکته جالب اینجاست که احداث پایگاه نظامی بریتانیا در بحرین حدود 15 میلیون پوند هزینه در بر  داشته است که بودجه مورد نیاز برای ساخت این پایگاه نظامی از سوی آل خلیفه تامین شده است.
لندن نیز درباره امضای پیمان نظامی با بحرین، اهداف مختلفی را دنبال می کند. این پایگاه به بریتانیا فرصت می‌دهد که در کنار یکی از مهم‌ترین راه‌های حمل و نقل دریایی دنیا یعنی خلیج فارس حضور دائمی و گسترده داشته باشد. طراحی این پایگاه همزمان با برنامه اوباما برای کاهش حضور ناوگان جنگی آمریکا در خلیج فارس کلید زده شد. لندن باتوجه به اجرای برگزیت و افول مقبولیت در جامعه جهانی تلاش می کند با ایفای نقش در شاهرگ انرژی جهان،اعاده حیثیت کند.
در این میان نباید فراموش کرد که بریتانیا تا پیش از خروج از این منطقه در دهه 1970 مهمترین بازیگر منطقه خاورمیانه بود. نکته مهمتر آن است که بریتانیا هم مانند دیگر کشورهای غربی تولید کننده سلاح، دنبال فروش تسلیحات خود است و در چنین شرایطی مانور دادن روی مسائل امنیتی، بهانه‌ای برای حضور نظامی خود در کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس و تعامل بیشتر با این کشورها در بعد نظامی است.
پایگاه دریایی موسوم به «اچ‌ام‌اس جوفیر» که خبر ساخت و احداث آن در سال ۲۰۱۴ اعلام شد می‌تواند حدود ۵۰۰ تن از پرسنل نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا را در خود اسکان دهد.
بریتانیا پایگاه دریایی HMS Juffair را برای نخستین بار در بحرین در سال ۱۹۳۵ افتتاح کرده بود، اما پس از اینکه بحرین استقلال خود را از امپراتوری انگلیس در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا این پایگاه را تحت کنترل خود درآورد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات بریتانیایی این پایگاه را «اولین پایگاه دائمی این کشور در شرق کانال سوئز از سال ۱۹۷۱» به بعد توصیف می‌کند.
از سوی دیگر یک فرمانده نیروی دریایی بریتانیا هدف از احداث این پایگاه را «تضمین امنیت دریایی در منطقه...، و مبارزه با دزدی دریایی و تروریسم» توصیف کرد.
ناگفته نماند که بریتانیا در حالی در خاک بحرین در حاشیه خلیج فارس حضور دائمی پیدا می‌کند که آب‌های این منطقه به‌ویژه در سال‌های گذشته محل رویارویی و رجزخوانی نیروهای ایرانی و آمریکایی بوده است.عملیات پوششی ناوگان دریایی بریتانیا برای تفنگداران آمریکایی در هرنوع برخورد یا تنش نظامی با جمهوری اسلامی قطعی به نظر می‌رسد.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 84327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *