۰
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴
درشرایط جنگ بایدجلوی رانت و فساد رابگیریم

می دانند دستمان پر است

به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷، برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته ایم.
می دانند دستمان پر است
 
 
 
به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷، برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته ایم.
  
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از سیمای ج.ا.ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ج.ا.ایران گفت: نرخ ارز متغیر کلان اقتصادی است و هرگاه در کشور نرخ ارز افزایش یافته به همراهش تورم هم مشاهده شده و حاصل این تورم در زندگی مردم نمایان گردیده است. گفتنی است عمده این فشار اقتصادی بر طبقات پائین جامعه وارد می‌شود و متاسفانه کسانی که از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند به موازات تورم ها، شرایط بهتری هم پیدا می‌کنند، زیرا اثرات تورم به قشر مرفه تاثیر مثبت می‌گذارد.
 رئیس بانک مرکزی کشور افزود: در حال حاضر مقابل فشار حداکثری مشغول مقاومت حداکثری هستیم و در تلاشیم که اثرات تورمی را کاهش دهیم. نمی‌گوئیم اوضاع خوبی است، فقط تلاش می‌کنیم شرایط بدتر نشود.
 همتی خاطرنشان کرد: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت و سپس به ملت وارد می‌کند پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد. به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷، برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته ایم. سال قبل نتیجه فعالیت و نقش بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود. در واقع خرید ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بوده است. حداقل تا برج ۴ سال قبل آنچه در مسیر تامین کالا‌های ضروری هزینه شده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بوده و مقدار کمی هم ارز نیمایی، که البته ارز نیمایی هم از دارایی‌های بانک مرکزی نبوده است. هر بار رئیس جمهور با بنده تماس گرفتند به من فرمودند: "نرخ ارز را پائین بیاورید یه کاری کن بیشتر بیاید پایین" (نرخ ارز) همیشه دغدغه رئیس جمهور این است که ارزش پول ملی حفظ و افزایش یابد و این مهم با کاهش نرخ ارز محقق خواهد شد.
 او تصریح کرد: قول می‌دهم که ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است، روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و اگر بتوانیم، هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پائین‌تر از این می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز، اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در بازار ارز جلوگیری کند.
 رئیس بانک مرکزی ایران گفت: اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در روند تلاش‌های تحریم آمیز و خصمانه غربی در کشور و برای کشورمان انجام شد بر این هدف استوار بود که قیمت ارز از کانال فعلی خارج شود که البته با تلاش همکاران مان در بانک مرکزی و دولت این اقدام صورت نپذیرفت.
 همتی افزود: از آغاز ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز انجام گرفته که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است فقط حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ به تامین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص یافته و مابقی هم ارز نیمایی بوده است. این در حالیست که ذخائر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است افزایش دخائر اسکناس کشور در سال‌های اخیر بی سابقه است.
 او ادامه داد: ما برای افزایش ذخائر ارزی، پشتوانه‌هایی داریم که البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند دقیقا نمی‌دانند چیست، اما می‌دانند که دستمان پر است. ­
 همتی گفت: در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد سازی کرد.
کد مطلب: 109918
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *