۰
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۴

تکذیب شایعه رهاسازی گرگ‌های پلاک‌دار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، رهاسازی گرگ‌های پلاک دار در طبیعت خراسان جنوبی را تکذیب کرد.
تکذیب شایعه رهاسازی گرگ‌های پلاک‌دار
 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، رهاسازی گرگ‌های پلاک دار در طبیعت خراسان جنوبی را تکذیب کرد.
حسن اکبری، امروز شنبه ۱۳ دی به خبرنگاران گفت: بعضا حمله گرگ در برخی مناطق استان به احشام باعث خساراتی به دامداران می‌شود و این امر باعث پخش شایعاتی از قبیل رها سازی گرگ‌های پلاک دار توسط این اداره کل در برخی مناطق شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: گرگ‌ها و دیگر حیوانات غیر اهلی قلمرو و زیستگاه گسترده‌ای را برای زندگی نیاز دارند، بنابراین هرچه ما انسان‌ها بیشتر زیستگاه‌های این‌گونه‌ها را تخریب کنیم و با کاهش جمعیت طعمه‌های طبیعی، تعادل طبیعت را بیشتر برهم زنیم باعث افزایش چنین رخدادهایی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: مردم و دامداران مطمئن باشند تاکنون هیچگونه رهاسازی گرگ توسط این اداره کل و یا سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت این گونه جانوری و جلوگیری از انقراض نسل آن صورت نگرفته و این موضوع شایعه است.

اکبری ادامه داد: تخریب زیستگاه، شکار و صید غیرمجاز و بی رویه در سال های اخیر و کاهش منابع غذایی گرگ در طبیعت از جمله خرگوش و... موجب افزایش حضور گرگ ها در اطراف روستاها و مراکز مسکونی شده است.

وی بیان کرد: در شرایط موجود روستاییان و دامداران، با بیمه کردن دام ها و توجه به مسائل ایمنی از جمله نگهداری احشام در محیط بسته و ایمن در شب، حضور فیزیکی فعال در محل، افزایش سگ های نگهبان در چراگاهها در جلوگیری از حمله حیوانات وحشی به احشام جلوگیری کنند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: این اداره کل پیگیر اخذ اعتبار لازم از مراجع ذی‌صلاح است که در صورت وجود اعتبار، نسبت به جبران گوشه‌ای از خسارات وارده به دامداران اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: از مردم استان خصوصا روستاییان درخواست می‌شود ضمن رعایت موارد ایمنی با محیط بانان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری کنند و در حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی منطقه خود سهیم باشند.
کد مطلب: 142537
برچسب ها: زیست‌بوم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *