۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با "فریادگر":

احمدی نژاد طلایی ترین فرصتهای تاریخ را از دست داد

نماینده رودبار می گوید مردم باید بدانند که کشور ناتوان نیست بلکه با "این دولت" کشور به نتیجه نمی رسد
نماینده رودبار می گوید مردم باید بدانند که کشور ناتوان نیست بلکه با "این دولت" کشور به نتیجه نمی رسد

مدتی است گرانی و تورم لجام گسیخته شده و دولت نیز قادر به کنترل آن نیست. از سوی دیگر هر چقدر نمایندگان مجلس، کارشناسان، اقتصاددانان، دلسوزان و حتی مراجع تقلید تذکر می دهند، اتفاق خاصی نمی افتد و گرانی ها روند رو به رشد خودش را دارد. قیمت ارز کنترل نشده و هنوز در مرز ۳۰۰۰ تومان است و بازار طلا هم آشفته است و دولت نیز برنامه ای برای کنترل ندارد. در این رابطه پایگاه خبری فریادگر با عطالله حکیمی، نماینده رودبار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده است. 
آیا مجلس می خواهد جلوی گرانی ها را بگیرد یا دولت را رها کرده و کاری به کار هم ندارند؟
به نظر من اگر واقعیتها را در مورد شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به مردم بگوییم، خیلی بهتر است. واقعیتها این نیست که کشور ما ناتوان است و در شرایط اسفباری هستیم بلکه مردم باید بدانند که با "این دولت" نمی شود کار کرد و کشور به نتیجه نمی رسد، زیرا این دولت نشان داده که در مسائل اقتصادی از مسیر اصلی به صورت کامل خارج شده در حالی که می توانست بسیار بهتر از اینها عمل کند. اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، باید تاکید کنیم که دولت احمدی نژاد طلایی ترین فرصتهای تاریخ ایران را در مدت ۷ سال گذشته از دست داده است. در حالی که این شرایط می توانست به بهترین فرصت برای ایران تبدیل شود تا کشورمان بتواند تبدیل به قدرت برتر اقتصادی در خاورمیانه و حتی دنیا شود. 
با قبول این نظریه شما، آیا باید اکنون احمدی نژاد را رها کنیم و اکنون که فرصت را از دست داده، دیگر سوال و استیضاح هم مطرح نشود؟
من نگفتم رهایش کنیم. همین تذکراتی که نمایندگان مردم به صورت مرتب می دهند و برخی از دوستان هم به دنبال استیضاح وزرا هستند. از شخص احمدی نژاد هم که سئوال طرح کرده اند. ولی مشکل اینجاست که احمدی نژاد در مقابل اذهان عمومی پاسخگو نیست و دایم وارد فضاهای حاشیه ای می شود و یک جوری می خواهد اشتباهات و اشکالات مدیریتی اش را با طرح مسائل جانبی به حاشیه بکشاند تا اصل قضیه پنهان بماند. اما به نظر من در مجموع مجلس خوب پیش می رود و بنا ندارد سوءمدیریت دولتمردان را رها کند. دیگر باید توکل بر خدا کنیم. 
منظور از عملکرد خوب چیست؟ استیضاح وزرای مربوطه که به نتیجه نرسیده و امضاهای بسیاری از طرح سوال هم که پس گرفته شد...
اگر چه برخی استیضاح ها مانند استیضاح وزیر ورزش و جوانان یا وزیر جهاد کشاورزی منتفی شده اما رها نشده است. اکنون بحث استیضاح وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سئوال از احمدی نژاد در دستور کار است و این بار قضیه تفاوت دارد زیرا در آیین نامه مصوب شده که اگر رییس جمهور به سوالات نمایندگان به درستی پاسخ نداد یا بنا داشت مانند مجلس هشتم با نمایندگان به نوع دیگری صحبت کند، رای گیری می شود، نمایندگان کارت زرد می دهند و آنگاه احمدی نژاد مقصر خواهد شد. ولی آنچه که اهمیت دارد این است که مجلس و دولت باید به این نتیجه برسند که همه ما در یک جهت قدم بر می داریم و آن توسعه ملی این مملکت است. اگر موضوعی به نام منافع ملی برای همه جا بیفتد و مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه مسوولان به این باور برسند، فکر می کنم آن موقع مشکل ما حل خواهد شد. 
این صحبتها بیانگر تعامل است اما بیانگر حل شدن مشکلات نیست. فکر می کنید کنترل تورم و گرانی امکان پذیر باشد یا دیگر مهار نمی شود؟
این چنین نیست. بنده نگفتم که همه چیز از کنترل خارج شده است. اقتصاد ما از یک ظرفیت بالقوه بسیار بالایی برخورد است. من با شهامت می گویم که ایران از نظر پتانسیل بالقوه، جزو ۵ کشور برتر دنیاست ولی اینکه دولت نتوانسته آن ظرفیتها را به شرایط بالفعل تبدیل کند و اوضاع را سرو سامان بدهد، این ضعف دولت است و ربطی به توانایی کشور ندارد. مجلس هم نقش نظارتی دارد و ما نمی توانیم به حوزه اجرا ورود کنیم. ولی به نظر می رسد شاید راه برون رفت از این وضعیت، نظام پارلمانی باشد که گمان می کنم نظر مقام معظم رهبری نیز مثبت باشد. در نظام پارلمانی مدیریت کلان کشور با یک کار کاملا علمی و مستدل جلو می رود نه مانند امروز که احمدی نژاد خودش را نفر دوم مملکت می داند و حاضر نیست به نصیحتهای دلسوزان نظام و کارشناسان و نمایندگان مردم در خانه ملت توجه کند و حتی به خود این جرات را می دهد که بگویید مجلس در راس امور نیست.

کد مطلب: 14314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *