۰
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۹

مرمت آسیاب ساسانی لرستان به پایان رسید

آسیاب ساسانی شهر خرم‌آباد پس از یک دوره مرمت آماده‌ی بازدید دوست‌داران است. این آسیاب که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود با اعتراض کنشگران گردشگری و کارشناسان تاریخی استان نسبت به بی‌توجهی به این سازه‌ی تاریخی با ارزش مرمت شد.
مرمت آسیاب ساسانی لرستان به پایان رسید
آسیاب ساسانی شهر خرم‌آباد پس از یک دوره مرمت آماده‌ی بازدید دوست‌داران است. این آسیاب که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود با اعتراض کنشگران گردشگری و کارشناسان تاریخی استان  نسبت به بی‌توجهی به این سازه‌ی تاریخی با ارزش مرمت شد.
به گزارش امرداد، آسیاب ساسانی از سازه‌های عام‌المنفعه در خرم‌آباد است. ساخت‌مایه‌های (:مصالح) به‌کار رفته در این اثر که به‌گونه‌ی مکعب-مستطیل ساخته شده سنگ‌های تیشه‌خورده و قلوه‌سنگ است. آسیاب ساسانی خرم‌آباد در دوره‌ی ساسانیان ساخته شده و تا دوران قاجار هم کاربری خود را حفظ کرده بود. این آسیاب به دلیل آسیب‌های وارده در زمان‌های گذشته مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. درگذشته آسیاب‌ها با استفاده از نیروی طبیعی آب یا باد به حرکت در‌می‌آمدند و کمی پیش‌تر از آن نیز از نیروی بازوی انسان یا چهارپایان برای کوبیدن غلات استفاده می‌شد. هم‌اکنون آسیاب ساسانی خرم‌آباد در محوطه‌ای مسکونی جای گرفته و به‌سادگی می‌توان از خیابان طیب به این مکان رسید.
کد مطلب: 143994
برچسب ها: میراث فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *