۰
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰

قیمت مسکن و بی رمقی بازار

برخلاف سال های گذشته که فرا رسیدن پاییز شرایط بهتری را برای سازندگان و خریداران مسکن ایجاد می‌کرد، امسال شاهد رکود تورمی در بازار هستیم.
قیمت مسکن و بی رمقی بازار
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جام‌جم نوشت:قیمت مسکن در تهران به نوعی معیار برای تعیین قیمت مسکن در شهر های دیگر تبدیل شده است.اما متوسط قیمت مسکن طی معاملات مرداد امسال شهر تهران متری ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد. با وجود این قیمت فضایی و بی رمقی بازار اما قیمت مسکن همچنان نوسان دارد. به عقیده برخی ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن می تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد. برای بررسی قیمت مسکن با ما همراه باشید.
نیمه دوم سال از راه رسیده و در حالی که طبق روال سال‌های گذشته به طور معمول نرخ‌های اجاره و بازار خرید و فروش مسکن در این ایام کمی رنگ آرامش و رونق به خود می‌گرفت، اما طبق آمارهای ارائه‌شده، بازار مسکن وارد دوران رکود تورمی شده که می‌تواند یک زنگ خطری برای این بازار باشد.
طبق اعلام مرکز آمار، در شهریور ماه امسال شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۹.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل (۱۵۴.۷) معادل ٣.٣ درصد افزایش داشته است.
در شهریور ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٣.٣ درصد بوده است. تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١.٨ درصد)، ۱.۵ واحد درصد افزایش داشته است.
همچنین تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد ۴۵.۷ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۴ درصد) معادل ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ششمین ماه امسال نیز به عدد ۳۰.۳ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٨.۴ درصد) معادل ١.٩ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش ۳۶.۳ درصدی قیمت مسکن در تهران
براساس این گزارش چندی پیش هم در جدیدترین آمارهای اعلامی بانک مرکزی آمده بود، قیمت مسکن در تهران در شهریور ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۶.۳ درصد افزایش یافته است.
میانگین قیمت مسکن شهر تهران در شهریور ۱۴۰۱ به ۴۳ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسیده است که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۱ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۶.۳ درصدی را نشان می‌دهد.
در شهریور ماه ۶ هزار و ۳۳ واحد مسکونی در پایتخت معامله شده که نسبت به مرداد کاهش ۲۲.۹ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش ۲۲.۵ درصدی را ثبت کرده است. منطقه یک با میانگین قیمت ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان گران‌ترین و منطقه ۱۹ با میانگین قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ارزان‌ترین منطقه تهران به شمار می‌روند.
بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در شهریور ماه ۱۴۰۱ نیز نشان دهنده رشد حدود ۴۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.
در این شرایط قیمت مسکن، بازار مسکن رونقی برای ساخت وساز ندارد
بسیاری از کارشناسان و انبوه سازان مسکن هم در این زمینه معتقد هستند که بازار مسکن در نیمه دوم امسال به سمت افزایش قیمت و رکود تورمی حرکت می‌کند که همین امر خود زمینه ساز نا امیدی برای خریداران مسکن و همچنین سازندگان مسکن شده است.
مولایی یکی از سازندگان مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار ساخت وساز بسیار کم رونق شده است و ساخت مسکن دیگر صرفه‌ای برای سازندگان ندارد چرا که با افزایش قیمت تمام شده ساخت ناشی از رشد قیمت مصالح ساختمانی، فولاد و سیمان، ساخت مسکن کم صرفه شده است.
او گفت: بازار ساخت وساز کم رونق شده و دیگر کم‌تر سازنده‌ای به این بازار سوق پیدا می‌کند.
فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن در این خصوص می‌گوید: آنچه در بازار مسکن شاهد هستیم برخلاف صحبت‌های انجام‌شده از سوی دولت است و شرایط تولید مسکن در کشور بسیار پرمخاطره، پر ریسک و سخت است. متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی نیز از سوی دستگاه‌های نظارتی انجام نمی‌شود همچنین دستگاه‌های متولی نیز به مشکلات دامن می‌زنند.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به پیش‌بینی‌ها برای وضعیت بازار مسکن در ۶ ماهه دوم سال گفت: تورم و افزایش قیمت در بازار مسکن برای نیمه دوم سال همچنان تداوم خواهد داشت. باید پذیرفت که بازار مسکن بخشی از اقتصاد است و تا زمانی که اقتصاد کشور در تلاطم باشد، نباید انتظار داشت که بازار مسکن وضعیت مناسبی داشته باشد.
رشد قیمت مسکن؛ بازار مسکن وارد دوران رکود تورمی می‌شود
مرتضوی رئیس کانون سراسری انبوه سازان اعلام کرده است: رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال متناسب با رشد نرخ تورم خواهد بود و بازار مسکن به سمت رکود تورمی حرکت می‌کند که همین امر خود باعث می‌شود که بازار دیگر رونقی نداشته باشد.
او گفت: در صورت کاهش آثار تورم و تحریم‌ها این بازار به سمت تغییر خواهد کرد.
براساس این گزارش با توجه به اینکه برخی از متقاضیان به طور معمول در نیمه دوم سال در این بازار برای خرید مسکن اقدام می‌کنند بنابراین باید دولت با ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر و همچنین تسریع در روند واحدهای نهضت ملی مسکن، بازار را به سمت آرامش و رونق هدایت کنند.
کد مطلب: 176827
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *