۰
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۰

دولت به تهران اتوبوس داد

بالاخره پس از ۱۲ سال طلسم خرید اتوبوس با منابع مشترک دولت و شهرداری شکسته شد و دولت سهم ۸۰ درصدی خود در خرید اتوبوس را پرداخت کرد.
دولت به تهران اتوبوس داد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بر اساس قانون، دولت مکلف است ۸۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس را تأمین کرده و شهرداری‌ها تنها مکلف به تامین ۲۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس هستند؛ اما این تکلیف قانونی ۱۲ سال به محاق رفت و سر شهرداری‌ها به بهانه‌های مختلف بی کلاه ماند و در این مدت کلانشهرهایی که توان مالی داشتند از اعتبارات خود، اتوبوس خریدند.
اما ۲ روز قبل و در قالب شنبه‌های امید و افتخار از ۲۰۰ اتوبوس نو و ۶۲ دستگاه مینی بوس رونمایی شد. علاوه بر اهمیت ورود اتوبوس‌های صفر کیلومتر به ناوگان. مسئله مهمتر خرید اتوبوس‌ها به شیوه مشارکتی دولت و شهرداری بود که به عبارتی دیگر بعد از سالها، دولت به تعهدات خود در مورد پرداخت۸۰ درصدی سهمش در خرید اتوبوس عمل کرده است؛ اتفاقی مبارک برای شهر تهران و ناوگان فرسوده اتوبوسرانیش....
مطهر محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شنبه ۲۳ مهر ماه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تعدادی ون و ۲ هزارمین تاکسی نوسازی شده شهر تهران وارد چرخه خدمت رسانی به مردم شد، گفت: افتتاح روز شنبه از چند زاویه قابل توجه بود. چرا که در یک روز و به یکباره ۲۰۰ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر به مجموعه شهرداری اضافه شد که حداقل در چهار پنج سال اخیر بی سابقه بوده است که در یک بسته حمل و نقلی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی وارد چرخه شود.
وی افزود: نکته بسیار مهم آن است که با ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان یک طلسم ۱۲ ساله شکسته شد؛ چرا که دولت با پیگیری وزیر کشور و معاونش آقای جمالی نژاد سهم ۸۰ درصدی خود از خرید اتوبوس‌ها را پرداخت کرد و به همین دلیل تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اضافه شد. البته تعهد دولت برای شهر تهران تحویل ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس است که از این میان ۱۴۰ دستگاه اتوبوس که از محل خرید وزارت کشور بود روز گذشته تحویل شهرداری تهران شد. همچنین ۶۰ دستگاه اتوبوس دیگر هم از منابع شهرداری تهران خریداری شده است.
محمدخانی با بیان اینکه ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شروع یک مسیر است، ادامه داد: در یک سال اخیر ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تعمیر یا اورهال شده است که ظرفیت شهر تهران را در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء داده و ما از رقم ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال عبور کردیم؛ چرا که زمانی که تیم جدید مدیریت شهری مستقر شد تنها ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم اما حالا با تعمیر و اورهال ۱۰۰۰ اتوبوس و ورود اتوبوس‌های جدید، وضعیت ناوگان بهبود یافته است.
وی با بیان اینکه البته بر اساس طرح جامع ترافیک، تهران به ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد، اظهار کرد: امیدواریم با حضور همدلانه و برادرانه دولت در کنار شهرداری بتوانیم برای رسیدن به شرایط پایدار تعداد اتوبوس‌های پایتخت را به ۶۰۰۰ دستگاه برسانیم که در حال حاضر با رقم ۶۰۰۰ دستگاه فاصله داریم.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: از همه ظرفیت‌ها برای تأمین اتوبوس استفاده می‌کنیم و همزمان با اورهال و تعمیرات اساسی، مشارکت بخش خصوصی، تزریق اعتبارات وزارت کشور و همچنین واردات اتوبوس را پیگیری می‌کنیم تا به شرایط پایداری در حوزه حمل و نقل عمومی برسیم و امید است تا پایان سال به این ۳۰۰۰ اتوبوس فعال پایتخت، اتوبوس‌های دیگر هم اضافه شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور شهردار تهران در جلسه هیات دولت موجب توجه دولت به ورود اتوبوس به تهران شده؟، افزود: اساسا دولت آقای رئیسی اهتمام ویژه‌ای برای کمک به شهرداری‌ها به خصوص کلانشهرها دارد و حضور فعالانه شهردار تهران نیز در جلسات هیات دولت می‌تواند نقش موثری در توجه دولت به مشکلات شهرداری‌ها داشته باشد.
کد مطلب: 177539
برچسب ها: دولت تهران اتوبوس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *