۰
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۰

تاکید مجدد عربستان و امارات بر حمایتشان از طرح کاهش تولید نفت اوپک پلاس

عربستان سعودی و امارات متحده عربی امروز دوشنبه مجددا از تصمیم اوپک و متحدان این سازمان برای کاهش تولید نفت دفاع کردند؛ از طرف دیگر فرستاده امور انرژی دولت آمریکا نسبت به بروز "بی اطمینانی اقتصادی" در جهان هشدار داد.
تاکید مجدد عربستان و امارات بر حمایتشان از طرح کاهش تولید نفت اوپک پلاس
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،طرح این اظهارات در محل نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی همچنان وجود شکاف فاحش بین آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را که از حمایت نظامی واشنگتن در خاورمیانه برخوردارند، نشان داد. پیش از این، سیاستمداران آمریکایی معاملات تسلیحاتی واشنگتن با عربستان را تهدید به لغو کرده و ریاض را حامی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین توصیف کرده‌اند.
به نوشته آسوشیتدپرس،‌ شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در صحبتهایی کوتاه با اشاره به حمایت مجددش از این طرح کاهش تولید نفت گفت: "ما به هیچ کس جز خودمان این را مدیون نیستیم. این برای ما، توسط ما و برای آینده ما انجام شد و ما باید خود را متعهد به آن کنیم."
سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات نیز دفاعیه مشابهی را تکرار کرد. او گفت، اوپک و متحدانش اگر "الزامات برای افزایش تولید وجود داشته باشد فقط یک تماس تلفنی با ما فاصله دارند" اما او اشاره‌ای به این که برنامه افزایش تولید به این زودی‌ها مطرح شود، نداشت.
المزروعی خاطرنشان کرد: "می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما در امارات متحده عربی و همچنین همکاران ما در سازمان اوپک پلاس مشتاق هستیم تا الزامات مورد نیاز جهان را تامین کنیم. اما در عین حال ما تنها تولیدکنندگان در جهان نیستیم."
اوپک و یک کنفدراسیون متشکل از دیگر کشورها به رهبری روسیه در اوایل اکتبر توافق کردند که از ماه نوامبر تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
اوپک به عنوان سازمانی تحت رهبری عربستان سعودی، تاکید کرد که این تصمیم را از روی نگرانی در مورد اقتصاد جهانی اتخاذ کرده است. تحلیلگران در آمریکا و اروپا نسبت به قریب‌الوقوع بودن رکود اقتصادی در غرب به دلیل تورم و متعاقب آن افزایش نرخ بهره و همچنین تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر عرضه مواد غذایی و نفت هشدار می‌دهند.
سلطان احمد الجابر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ابوظبی تاکید کرد: "اقتصاد جهانی در لبه چاقو قرار دارد."
در همین حال، سیاستمداران آمریکایی با عصبانیت به تصمیمی که احتمالاً قیمت بنزین را بالا نگه می‌دارد، واکنش نشان داده‌اند. هر چند یک گالن بنزین معمولی در آمریکا اکنون ۳.۷۶ دلار قیمت دارد که نسبت به رکورد قیمت پنج دلار برای هر گالن در ماه ژوئن کاهش یافته، اما همچنان  برای مصرف کنندگان قیمت بالایی است. قیمت نفت خام برنت روز دوشنبه به ۹۵ دلار در هر بشکه رسید.
آموس هوخشتاین، فرستاده امور انرژی دولت آمریکا گفت: "من فکر می‌کنم در نهایت، ما با یک بی اطمینانی اقتصادی در سطح جهانی مواجه شویم. قیمت‌های انرژی باید به گونه‌ای تعیین شوند که امکان رشد اقتصادی را فراهم کند. و اگر این طور نشود قیمتها بیش از حد بالا می‌روند و رکود اقتصادی را تسریع می‌کنند، چیزی که در نهایت برای خود موضوع تقاضا برای انرژی وحشتناک خواهد بود."
کد مطلب: 179042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *