۰
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

پیش بینی بورس شنبه

نقش آثار تورمی اقتصاد در رشد بازار سرمایه
بورس تهران در روز پایانی هفته در حالی ۱۸ هزار واحد افزایش یافت که نقشه بازار سرمایه مملو از نمادهای سرخ و خنثی بود. با این وجود معاملات هفته آینده چگونه پیش خواهد رفت؟
پیش بینی بورس شنبه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از رشد بی‌نظیر شاخص کل بورس تهران در روز سه‌شنبه گمانه‌هایی مبنی بر اصلاح اندک شاخص یا حداقل درجا زدن آن مطرح شد. در روز پایانی هفته معاملاتی، ۲۶۲ نماد که معادل ۴۲ درصد از کل نمادهای قابل معامله است در محدوده سرخ دامنه نوسان معامله شدند. در همین حین شاخص کل بورس گامی به بلندی ۱۸ هزار واحد در جهت رشد ثبت کرد.
نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با پشت سر گذاشتن مقاومت مهم یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی بر فراز محدوده یک میلیون و ۴۷۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن هم که نماینده تمام نمادهای حاضر در بورس تهران با وزن یکسان است با رشد 2187 واحدی توانست تا محدوده ۴۳۳ هزار واحدی پیشروی کند.
ارزش معاملات کاهش یافت؟
ارزش معاملات خرد که به معنی مجموع ارزش معاملات سهام و حق تقدم‌ها به شمار می‌رود نتوانست در سطح روز گذشته باقی بماند و با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به سه‌شنبه به محدوده 4298 میلیارد تومانی رسید.
حجم معاملات اما با ثبت عملکرد مجموعا ۱۱.۵ میلیارد برگه سهمی همچنان در سطوح بالا باقی ماند تا نشانه خوبی از دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران جدید به بورس تهران مخابره کند.
نقش آثار تورمی در افت و خیز بورس تهران
فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سهام، گفت: نه‌تنها در اقتصاد ایران، بلکه تمام دنیا بازارها مانند زنجیر چه به صورت مستقیم و چه به صورت معکوس با یکدیگر ارتباط دارند. بازار سرمایه منبعث از تورمی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ بر اقتصاد کشور حاکم است، باید همچون سایر بازارها آثار تورمی را در قیمت سهام نمایان می‌کرد.
وی افزود: «اما اتفاقی که افتاده و سیستم‌های نظارتی و کنترلی که در بورس از پایان سال ۹۹ حاکم شد تا حدود بسیار زیادی مانع رشد قیمت سهام شد. کما اینکه با وجود افزایش سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان شاهد افت سطح عمومی قیمت نمادها هم بودیم.».
علت رشد بورس در هفته‌ای که گذشت!
این کارشناس با اشاره به بهانه بودن نرخ ارز در رشد اخیر بازار سرمایه شرح داد: یک بهانه تحت عنوان نرخ ارز به گفته اهالی بازار علت رشد ۹۰ هزار واحدی شاخص کل شده است. کما اینکه نرخ ارز از دو ماه پیش به صورت پیاپی و در یک شیب صعودی قرار گرفته بود. اما چه شد که بورس تهران ظرف چهار روز اخیر به رشد دلار چنین واکنشی نشان داده است؟
آقا بزرگی بیان کرد:«در جستجو پاسخ برای چنین سوالی می‌توان گفت سیستم مدیریت و نظارت بورس تهران به این جمع بندی رسیدند که بورس را نمی‌توان از دیگر بازار‌ها مستثنی کرد! مگر می‌شود در حالی که سود شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است اما به شکلی مدیریت شود که سهامداران خردی که از سال ۱۳۹۹ وارد سرمایه‌گذاری در این بخش شده اند، از بورس بیرون رانده شوند؟»
وی افزود: این تغییر رویکرد سازمان و نهادهای مدیریتی نسبت به بازار سرمایه و بورس باعث شد سه‌شنبه ۳ درصد و در روز پایانی معاملات هفته بیش از یک درصد شاهد افزایش شاخص کل بورس تهران باشیم. البته انتظار بر این پایه استوار نیست که به صورت پیاپی شاهد رشد درصدی نماگر اصلی بازار سرمایه باشیم.
پیش‌‌بینی بورس هفته آتی
این کارشناس درباره پیش‌بینی شرایط بورس در هفته آتی گفت: «شخصا اعتقاد دارم به دلیل آثار تورمی در کشور و ساختار اقتصادمان در حال حاضر، شاخص کل بورس می‌بایست رکورد تاریخی خود را در سال جاری می‌شکست. و این تاخیر زمانی در مطلوب شدن شرایط کلی بازار سرمایه و حداکثر ۷٪ بازدهی بورس از ابتدای سال تا این لحظه به هیچ عنوان قابل قبول و قابل پذیرش برای فعالان بازار نیست.».
وی افزود: «در هر نوع تحلیلی از جمله نگاه تکنیکال پس از رشد انتظار استراحت برای تجمیع انرژی در راه ادامه مسیر دیدی منطقی به شمار می‌رود. بنابراین در هفته آینده نیز اگر اصلاحی رخ دهد تنها استراحتی موقت برای رشد بیشتر بازار سرمایه است.».
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 183973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *