۰
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۲

پیش بینی بورس فردا

مانع اصلی ادامه صعود چیست؟
بورس تهران امروز نتوانست صعود خود را ادامه دهد و با ثبت رشدی بسیار اندک، متوقف شد. با وجود رنگ سبز شاخص کل اکثر سهام مهم بازار شرایط منفی را تجربه کردند. با این وجود آیا فردا صعود بزرگ دیگری در راه خواهیم داشت؟
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ارزش برابر جمع صف‌های خرید در مقابل صف‌های فروش بورس تهران، نماگر واقعی‌تری از اتفاقات امروز بازار سرمایه است. شاخص کل در پایان معاملات روز دوشنبه در حالی سبز باقی ماند و با رشد اندک 677 واحدی، کانال 1.5 میلیونی را حفظ کرد که کلیت بازار، شرایط منفی را تجربه کرد.
شاخص کل هم‌وزن اما در سمت سرخ نوسان ایستاد. نماگر هم‌وزن بازار با افت 0.1 درصدی ضمن کاهش 655 واحدی، در ارتفاع 443 هزار و 306 واحد ایستاد. گروه شکر، وسایل خانگی و صنعت حمل و نقل از طریق خطوط راه‌آهن بهترین عملکرد را در روز جاری بین تمام صنایع ثبت کردند.
امروز برخلاف عملکرد نه چندان دلچسب شاخص کل بورس، اعداد و ارقام بازار سرمایه، همه نشان از دست به دست شدن سهام داشت. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده 5 هزار و 626 هزار میلیاردی قرار گرفت تا افزایش ارزش معاملات نسبت به روز گذشته، رکورد جدیدی در ارزش معاملات آذرماه ثبت کند. نکته مهم دیگر حجم معاملات بود که با ایستادن در سطح 13.8 میلیارد برگه سهم، بالاتر از هر روز دیگری از آذرماه قرار گرفت.
نرخ دلار؛ متغیر مهم اثر گذار بر بورس تهران
کاویان عبداللهی کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: افزایش نرخ دلار در دو گام صعودی شده است. گام نخست از هفته دوم آبان‌ماه آغاز شد و گام دوم هم رشد اخیری است که پس از یک ماه اصلاح زمانی و قیمتی از 19 آذر آغاز شده است. گام دوم همزمان با استارت موج دوم صعودی شاخص کل بوده است که از 20 آذر شکل گرفت.
وی افزود: این روند را می‌توان اتفاق خوبی برای بازار سرمایه دید اما بحث اصلی نرخ دلار نیماست که بر بازار سهام تاثیرگذار است؛ نرخ دلار نیما در حال حاضر مجددا فاصله زیادی با دلار آزاد پیدا کرده است. اگر این اعداد به یکدیگر نزدیک شوند می‌توان شرایط خیلی بهتری را در بورس تهران تجربه کرد.
عبداللهی ادامه داد: اما در سناریوی دیگر و عدم کاهش گپ بین دو نرخ دلار آزاد و نیما احتمالا با مشکلاتی در بازار سرمایه روبه‌رو شویم؛ چرا که درصد زیادی از سرمایه‌گذاران ممکن است به جای خرید سهام در بورس اوراق بهادار به سمت بازار آزاد دلار کوچ کنند.
تعویق لایحه بودجه؛ ریسک جدید بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لایحه بودجه گفت: موضوع بعدی بحث بودجه است که از پتانسیل تاثیرگذاری بالایی بر روی بازار برخوردار است. میزان انتشار اوراق، میزان کسری و تغییرات احتمالی در نرخ بهره را می‌توان هر ساله با انتشار جزئیات لایحه بودجه حدودا پیش‌بینی کرد. حال با تعویق بودجه سال 1402 که در حال حاضر اتفاق افتاده است ریسک جدیدی نیز به بازار سرمایه تحمیل می‌شود.
نرخ بهره سومین عامل مهم برای اهالی بازار
عبداللهی با تاکید بر تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه تشریح کرد: بحث سوم که بر شرایط کنونی بازار سرمایه اثرگذار بوده، موضوع نرخ بهره است. نرخ بهره اصولا انواع مختلفی دارد و کارشناسان عمدتا با نرخ بهره بین بانکی و نرخ بهره اوراق با درآمد ثابت یا fixed income برای تهیه یک برآورد کلی از شرایط بازار سروکار دارند.
وی تصریح کرد: تجربه و اطلاعات حاکی از آن است که تغییرات شاخص کل بورس و تغییرات نرخ بهره در جهت معکوس یکدیگر حرکت می‌کنند. حالا با توجه به اینکه بازار سرمایه جدیدا نسبت به گذشته اهمیت بیشتری به نرخ بهره نشان‌ می‌دهد، تغییرات این نرخ تاثیرگذاری بیشتر و سریع‌تری بر شرایط بازار خواهند داشت.
عبداللهی در خصوص نحوه مواجهه اهالی بازار با این سه موضوع اثرگذار بر بازار سرمایه گفت: فعالان بازار سرمایه در حال حاضر ناظر به ریسک هر یک از این سه موضوع اصلی هستند تا در صورت حذف یا کاهش ریسک با مرتفع شدن ابهامات سرمایه‌‌گذاران تصمیمات بهتر و بهینه‌تری اتخاذ کنند.
پیش‌بینی بورس فردا
عبداللهی تصریح کرد: جریان معاملاتی فردا نیز به احتمال فراوان شبیه به امروز سپری خواهد شد؛ یعنی یک تعادل نسبی بر بازار سرمایه حاکم باشد و اگر رشد یا افتی اتفاق افتد عدد کوچکی خواهد بود. این تعادل برای کلیت بازار فرصت بررسی سهام است و حتی در صورت کاهش گپ بین دلار نیما و دلار آزاد فرصت خرید برای فعالان بازار به شمار می‌آید.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 184488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *