۰
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵

از آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک تا اختلاف در کنترل چراغ‌های راهنمایی

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک، اختلاف در موضوع کنترل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و همچنین مشکلات استفاده از دوچرخه در تهران را تشریح کرد.
از آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک تا اختلاف در کنترل چراغ‌های راهنمایی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مجتبی شفیعی در نشست خبری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک گفت: این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ تا سال ۹۸ که به موضوع همه گیری کرونا در این سال منتهی شد ۱۸ دوره را پشت سر گذاشت و حدود ۷۰۰۰ مقاله در این دوره‌ها پذیرفته و مورد داوری قرار گرفت و به این ترتیب می‌توان گفت: این کنفرانس اتفاق بزرگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است و بزرگترین رویداد در حوزه مهندسی ترافیک در خاورمیانه قلمداد می‌شود.
وی افزود: به واسطه محدودیت‌های کرونایی در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این کنفرانس برگزار نشده ولی خوشبختانه نوزدهمین دوره آن در سال جاری ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد. از ۶ آذر ارسال مقالات و ثبت نام در درگاه اینترنتی آغاز شده و پژوهشگران و دانشجویان تا ۱۵ بهمن برای ارسال و بارگذاری مقالات فرصت دارند.
به گفته شفیعی قطعا داوری این دوره کنفرانس تا پایان بهمن ماه انجام و اعلام نتایج آن انجام خواهد شد. همچنین تا ۱۲ اسفند برای حضور در کنفرانس ثبت نام انجام می‌شود و ۱۵ و ۱۶ اسفند نیز این کنفرانس برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ محور در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و ترافیک در این دوره مد نظر قرار گرفته است، افزود: فرصت بزرگی برای کشور است که ارتباط بین بدنه مدیریتی و پژوهشگران و نخبه‌ها در این کنفرانس شکل بگیرد. در این دوره محورهایی همچون حمل و نقل همگانی، حمل و نقل هوشمند، برنامه ریزی حمل و نقل و برنامه ریزی شهری، ایمنی ترافیک، حمل و نقل بار، مهندسی ترافیک و طرح هندسی، حمل و نقل پاک و توسعه پایدار اقتصاد حمل و نقل، آموزش، مقررات و رفتار ترافیک و مدیریت سیستم‌های حمل و نقل خواهد بود.
وی تاکید کرد: مقاله‌های دوره‌های قبلی این کنفرانس بعضا در حال حاضر به برنامه‌های بزرگی در مدیریت شهری تبدیل شده است. همچنین تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها که تا کنون که تعداد آنها به بیش از ۱۵ دانشگاه رسیده به عنوان حامی علمی این کنفرانس ثبت نام کرده‌اند. صاحبنظران داخلی و خارجی نیز در این کنفرانس سخنرانی خواهند داشت.
کنفرانس حمل و نقل و ترافیک حجم قابل توجهی از مسائل جدید را به اشتراک می‌گذارد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بسیاری اقدامات در شهر در حوزه ترافیک در حال انجام است اما شاید ضعفی در حوزه اطلاع رسانی داشته باشیم که از نظر تخصصی ما نسبت به دنیا فاصله زیادی نداریم و از بسیاری روش‌های نوین در حوزه‌های مختلف همچون کنترل محدوده طرح ترافیک، دوچرخه‌های اشتراکی یا ابزارهای ترافیکی بهره می‌گیریم. روش‌های نوینی که همگی توسط متخصصین داخلی اجرا می‌شود، اما کنفرانس حمل و نقل و ترافیک به صورت فشرده طی دو روز حجم قابل توجهی از مسائل جدید را به صورت تخصصی به اشتراک می‌گذارد.
وی گفت: این کنفرانس فرصت خوبی را برای پژوهشگران ایجاد می‌کند. در حقیقت ما در این کنفرانس از پیشرفت‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است در قالب تبادل تجربیات بهره می‌گیریم. قطعا برگزاری این کنفرانس تاثیراتی را بر معضل ترافیک داشته و ایده‌های و روش‌های جدید را در اختیار ما گذاشته است؛ اما سیستم اجرایی در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده که در دوره‌های قبل نیز این موضوع را شاهد بوده‌ایم اما نمی‌توان این مسئله را به گردن کنفرانس انداخت. چرا که این کنفرانس در مورد ایده‌های جدید تجربیاتی را تبادل می‌کند.
سرنوشت بازنگری طرح ترافیک در پایتخت 
شفیعی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص سرنوشت بازنگری طرح ترافیک، گفت: شیوه جدید طرح ترافیک از سال ۹۷ در قالب جدیدی اجرا شده که نسبت به روش قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته و به سمت عادلانه‌تر شدن رفته اما باز هم قابلیت تغییر دارد. بر همین اساس کمیته‌ای برای بازنگری تشکیل شده که با کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز جلساتی را آغاز کرده و مباحث اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته، البته تغییرات زیاد در اجرا مردم را سردرگم می‌کند. در هر تغییر باید به حداکثر بهینه سازی خروجی اجرا نزدیک شویم.
وی ادامه داد: در حال حاضر به روشی که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد نرسیده‌ایم اما جلسات کمیته در حال برگزاری است ولی روش موجود نیز عقب مانده نیست. به صورت قطعی نمی‌توان گفت که برای سال آینده شیوه جدید اجرا می‌شود؛ چرا که باید ابتدا این شیوه تدوین و پس از آن در شورا به تصویب برسد ولی در مورد روش‌های موجود نیز باید تولیدات آموزشی داشته باشیم که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند بسیار کمک کنند.
اگر به موضوع ترافیک نپردازیم روز به روز بدتر می‌شود
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اگر به موضوع ترافیک نپردازیم روز به روز بدتر می‌شود، افزود: یکی از اهداف ما در مطالعات جامع حفظ وضع موجود است. در حقیقت اگر برخی پارامترها در ۱۰ تا ۱۵ سال تغییر نکند ما به پیشرفت رسیده‌ایم. یکی از موضوعاتی که از مقالات کنفرانس حمل و نقل و ترافیک نشأت گرفت اجرای بی آر تی در تهران بود و موضوع دوچرخه‌های اشتراکی و همچنین روش جدیدی که در مدیریت پارک حاشیه‌ای به کار گرفته شده است.
اجرای پارک حاشیه‌ای برای ۷۰ هزار فضای مشخص بزودی
وی افزود: در روزهای آینده اجرای پارک حاشیه‌ای با روش نوین برای ۷۰ هزار فضای مشخص شده عملیاتی می‌شود و امیدواریم امسال به ۹۰ هزار جای پارک برسیم.
وی تاکید کرد: ما هم از معضلات ترافیک راضی نیستیم ولی می‌خواهیم از طریق برگزاری کنفرانس حمل و نقل و ترافیک دید مسئولین را به موضوع ترافیک تغییر دهیم. قطعا موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل جای تردیدی ندارد، ولی سهم دوچرخه سواری در حال حاضر حدود شش هزارم درصد است. یعنی روش پیاده شده روش مناسبی نبوده در حالیکه دوچرخه بر روی ترافیک شهری می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. چرا که بر روی کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین پیشگیری در حوزه درمان منافع زیادی را برای شهر به همراه دارد.
نیازمند مدل جدیدی در حمایت از دوچرخه سواری هستیم
به گفته شفیعی، در سنوات گذشته برای دوچرخه‌سواری فرهنگسازی‌های نمادینی انجام شده ولی خیلی موفق نبوده، شبکه سازی‌هایی انجام شده اما در حال حاضر به عامل مزاحمی برای شهروندان تبدیل شده است. همین امر باعث شده شکایت‌هایی از سوی کسبه مبنی بر مانع بودن مسیرهای تردد دوچرخه برای کسب و کار آنها و یا عدم استفاده از این مسیر برای دوچرخه سواری و تبدیل آن به مسیر تردد موتورها داشته‌ایم. بی تردید باید تقاضا را به حدی برسانیم و بر اساس آن شبکه را توسعه دهیم. رویکرد ما حفظ شبکه است و البته اگر اصلاحی نیاز باشد انجام می‌دهیم و مدل جدیدی در حمایت از دوچرخه سواری نیاز داریم.
وی ادامه داد: یک مسافر مترو حدود ۱۸ هزار تومان به ازای هر سفر یارانه برایش پرداخت می‌شود. مترو با برق حرکت می‌کند اما دوچرخه که هزینه‌های بسیار کمی دارد هیچ حمایتی از آن نشده است. در مدل جدید، خرید خدمت به کسی که دوچرخه را تامین کرده پرداخت می‌شود و شهروند با هزینه کمتری پیمایش را می‌تواند انجام دهد. طرح را ارائه کردیم که باید در شورای اقتصاد به تصویب برسد و پشتوانه‌های حمایتی نقدی شکل بگیرد تا شاهد افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی باشیم.
ایجاد خط ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه‌ها از ابتدای احداث در دستور کار شهرداری 
شفیعی در پاسخ به سوالی در خصوص شکل گیری خیابان‌های کامل، گفت: موضوع خیابان کامل وقتی معنا پیدا می‌کند که به صورت شبکه‌ای دیده شود. محدوده‌هایی به عنوان خیابان کامل در دوره قبل دیده شده که خروجی مناسبی به لحاظ ترافیکی نداشته است. البته پروژه‌هایی که با پیشرفت فیزیکی بالایی بودند ادامه پیدا کردند ولی پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی پایینی داشتند ادامه ندادیم. چرا که در حوزه ترافیک پارامترهای معیار را بهبود نداده بودند اما رویکرد بهبود معابر شهری با استانداردهای ترافیکی را دنبال می‌کنیم. مثلا همین موضوع در نظر گرفتن خط ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه‌ها از ابتدای احداث.
زمانبندی کل چراغ‌های راهنمایی رانندگی مورد بازنگری قرار می‌گیرد
وی در خصوص موضوع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و کنترل آنها گفت: در مورد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متولی شرکت کنترل ترافیک است. پلیس روی زمانبندی چراغ‌ها نمی‌تواند وارد شود و این موضوع بر عهده شرکت کنترل ترافیک است که زمانبندی‌ها را تعریف می‌کند اما جایی که پلیس نیاز به دخالت دارد عامل انسانی آن در محل وارد عمل می‌شود و به صورت دستی کنترل چراغ را بر عهده می‌گیرد و پس از رفع نیاز نیز چراغ‌ها به حالت خودکار بر می‌گردند و بر اساس همان زمانبندی قبلی عمل می‌کنند.
وی ادامه داد: البته اینکه این دخالت انجام شود یا خیر؟ موضوعی است که در همه دوره‌های قبلی نیز مورد بحث و اختلاف بوده اما باید این نکته را در نظر بگیریم که برخی چراغ‌ها اشکال پیدا می‌کنند. بر همین اساس ما قراردادی را منعقد کرده‌ایم که یکبار دیگر زمانبندی کل چراغ‌های راهنمایی رانندگی مورد بازنگری قرار گیرد.
تأثیر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل بر آلودگی هوا در صورت اجرای درست
وی در خصوص اثرگذار بودن اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل گفت: اگر طرح زوج و فرد از درب منزل درست اجرا شود بر موضوع آلودگی هوا موثر است. روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا اعلام شد پلیس اعلام کرد که باید جریمه با هزینه بالاتری اعمال شود و کد جریمه متفاوتی در نظر گرفته شود. ابزارهای مکانیزه ما کل سطح شهر را نمی‌توانند پوشش دهند و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش می‌دهند. اگر پلیس آنقدر نیرو داشته باشد که این طرح را درست اجرا کند قطعا می‌تواند موثر باشد.
کد مطلب: 185780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *