۰
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
محسن هاشمی:

مرحوم هاشمی معتقد بود که کشور با سیاست‌های اعتدالی پیشرفت می‌کند

فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید: وقتی افراط با قدرت همراه می‌شود مبارزه با آن سخت‌تر است و باید وقت گذاشت و هزینه داد.
مرحوم هاشمی معتقد بود که کشور با سیاست‌های اعتدالی پیشرفت می‌کند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در گفتگو با مُنیبان با اشاره به زنده ماندن خط مشی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مبحث اعتدال در برابر افراط و تفریط قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در ششمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم بنده با ذکر خاطره‌ای بحث اعتدال را توضیح می‌دهم. به خاطر دارم مرحوم هاشمی رفسنجانی در یکی از سخنرانی‌های خود گفت در حین مبارزه رژیم شاهنشاهی کتاب سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه را ترجمه کرده و مقدمه‌ای بر آن نوشته بود لذا تفکر ایشان بر این بود که باید در ایران با استعمار مبارزه شود که از این طریق کشور مستقلی بشویم و راه توسعه و پیشرفت برای مردم هموار شود و اصول و ارزش‌های انسانی مدنظر قرار بگیرد بنابراین مرحوم هاشمی رفسنجانی استعمار را مهم‌ترین عنصر عقب‌ماندگی ایران می‌دانست و بر این باور بود که باید با استعمار مبارزه شود.
او افزود: علاوه بر این، ایشان اعتقاد داشت شرایط دیکتاتوری و استبدادی یکی از موانع رشد، توسعه و رفاه کشور است بر همین اساس مرحوم هاشمی رفسنجانی در طول مبارزات خود هم با استعمار و هم با استکبار به صورت جدی مبارزه می‌کرد. بعد از انقلاب مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت ما به عنصر جدیدی تحت عنوان افراط رسیدیم و در این شرایط متوجه شدیم که اگر ما با استکبار و استعمار مبارزه کنیم ولی با افراط مبارزه نکنیم، نمی‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم چراکه بحث افراط از بحث استعمار و استکبار سنگین‌تر است به این دلیل که در مبارزه با استعمار و استکبار مردم از طریق مشاهده شواهد موجود قانع می‌شوند که مبارزه باید صورت بگیرد اما در بحث افراط نشان دادن شواهد و اینکه در کجا اتفاق می‌افتد و چه ضربه‌ای به کشور وارد می‌کند سخت است.
فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی ادامه داد: البته وقتی افراط با قدرت همراه می‌شود مبارزه با آن سخت‌تر است و باید وقت گذاشت و هزینه داد. در نتیجه بعد از این مرحوم هاشمی رفسنجانی به این نکته رسید که کشور با سیاست‌های اعتدالی پیشرفت مناسبی می کند. به این جهت که هم فشار بر مردم به اندازه‌ای زیاد می‌شود که شاید نتوانند تحمل لازم را داشته باشند و مبارزه دچار مشکل شود. لذا برای اینکه بتوانیم مسائل کشور و پیشرفت را حل کنیم لازم است سیاست اعتدالی به کار بگیریم تا از این طریق تحمل مردم هم جواب بدهد و سیاستمداران را همراهی کنند. مرحوم هاشمی رفسنجانی بر این بود که اگر سیاست‌های اعتدالی را پیش ببریم می‌توانیم مشکلات جهان اسلام و مشکلات آنها با ابرقدرت‌ها را حل کنیم البته ممکن است حل مسائل بین‌المللی زمان بیشتری ببرد اما می‌توانیم از این طریق مسیر را برای مردم ادامه بدهیم.
هاشمی درباره اینکه به نظر می‌رسد اعتدال حلقه گمشده شرایط امروز است، تصریح کرد: مسئله افراط سینوسی عمل می‌کند به این معنی که گهگاهی اتفاق می‌افتد و به حالت بالانس می‌رسیم اما این حرکت طول می‌کشد. به عنوان مثال در شرایطی قرار می‌گیریم که می‌گوییم جنگ جنگ تا پیروزی اما از آن طرف بعد از حدود ۸سال جنگیدن به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانیم قطعنامه را بپذیریم و دیگر شرایط ادامه جنگ را نداریم.  نمونه دیگر مسائل مربوط به تحریم‌ها بود که خیلی طول کشید و از اولین بار که در سال ۸۶ پرونده ایران به شورای امنیت رفت حدود ۱۳ سال می‌گذرد و تحریم‌ها در حال فشار هستند لذا باید با روش‌های معتدلی تحریم‌ها را دور زد.
او همچنین خاطرنشان کرد: البته بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است اما روش‌های مناسب‌تری هم می‌توان به کار گرفت که ضمن استفاده از حقوق خود در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای دچار تحریم نشویم. لذا در اینجا مسئله افراط مطرح است که مشاهده می‌کنیم برخی روزنامه‌ها شعارهای تندی می‌دهند و از بستن تنگه هرمز شروع می‌کنند و تا اتفاق دیگر ادامه می‌دهند اما همچنان تحریم‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کنند. کماکان اقتصاد کشور دچار مشکل است، تورم، بیکاری، مشکل ازدواج جوانان و مشکل مسکن داریم و هر روز هم بر مشکلات اضافه می‌شود لذا باید روش‌هایی را انتخاب کرد که حالت افراطی نداشته باشند، معتدل تر باشند و با روش بهتری به اهداف خود برسیم. 
هاشمی در پایان یادآور شد: البته انتخاب روش معتدل بستگی به نظر حاکمیت و سیاسیون  دارد که بتوانند برای تعامل با جهان روش‌هایی را انتخاب کنند که با کمترین هزینه برای رسیدن به ارزش‌ها و ایده‌ها تلاش کنند.
گفتنی است آیین ششمین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه 22 دی ماه 1401 برگزار می شود.
این مراسم؛ امسال در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و ولادت امام خمینی(ره) با سخنرانی مهندس محسن هاشمی، مهندس حسین مرعشی و آیت الله سیدحسن خمینی روز پنجشنبه 22 دیماه از ساعت 18 الی 20در مرقد امام خمینی برگزار می شود. 
لازم به ذکر است حضور برای علاقمندان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی آزاد است.
کد مطلب: 186392
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *