۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۰

نظارت کمیته امداد بر بیش از یک میلیون طرح اشتغال مددجویان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره راه‌اندازی صندوق ضمانت از وام مددجویان توضیحاتی ارائه کرد.
نظارت کمیته امداد بر بیش از یک میلیون طرح اشتغال مددجویان
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «مرتضی فیروزآبادی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد طرح اشتغال تحت نظارت و خدمات فنی و پشتیبانی کمیته امداد و جود دارد، گفت: هر طرحی که در کمیته امداد به عنوان طرح اشتغال اجرا می شود تا ۵ سال تحت نظارت ادواری قرار گرفته و ما در حال حاضر یک میلیون و ۱۶۳ هزار طرح تحت نظارت داریم  که در سنوات مختلف این طرح ها جمع آوری و در حال اجرا هستند.
وی در پاسخ به این سوال که طرح های اشتغال به مدت چند سال تحت حمایت کمیته امداد هستند؟ ادامه داد: در فرآیند نظارت طرح ها، یک نظارت معمولا قبل از اجرای طرح انجام می‌شود تا مشخص شود آیا این فرد توانایی اجرای این طرح را دارد یا خیر. بعد از آن یک الی دو نظارت انجام می‌شود تا از اجرای شغل اطمینان حاصل شود و تا ۵ سال این نظارت ادامه دارد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در صورت شکست طرح چه اقداماتی از سوی کمیته امداد برای کمک به مددجو انجام می شود گفت: اگر طرح دچار انحراف شود یعنی فرد با ارائه یک طرح تسهیلات دریافت کرده اما طرح را اجرا نمی کند و یا اینکه طرح را اجرا می کند و اما در همان ابتدا بدون دلیل منطقی و توجیهی طرح را جمع می کند. ما در این موارد ما با بانک ها مذاکره کرده‌ایم و مقرر شده است که تسهیلات افراد به نرخ روز و تسهیلات عادی باز پس گیری شود.
فیروزآبادی تصریح کرد: اما اگر طرح به واسطه مشکلات اقتصادی دچار مشکلاتی شود این طرح ها از خدمات پایدار سازی و توسعه ای ما استفاده کرده و در قالب تسهیلات شبکه ای سعی می شود که از کلیه طرح ها در فرآیند رشد حمایت لازم صورت گرفته تا طرح ها پایدار بمانند.
وی درباره ضمانت مددجویان برای دریافت وام اشتغال گفت: همانطور که در قانون ۱۴۰۱ آمده است مجوز صندوق ضمانت اخذ و اساسنامه آن در هیات امنای کمیته امداد تدوین شده است. مجوزهای لازم از هیات دولت اخذ شده و در حال تایید اسامی هستیم و اگراسامی اعلام شود تا پایان سال صندوق ضمانت را راه اندازی خواهیم کرد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به این سوال پیش بینی چه میزان اعتبار برای پرداخت وام به مددجویان را در سال آینده دارید و درخواست کمیته امداد از مجلس برای این منظور چه میزان است، تصریح کرد: تقاضای ما در ابتدا ۷۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده بوده تا بتوانیم ۵۰۰ هزار اشتغال امسال را حفظ کنیم. البته با توجه به محدودیت هایی که در منابع وجود دارد اگر مجلس ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ما پیش بینی کرده و در قانون مشخص کند ما تلاش می‌کنیم در سال آینده ۵۰۰ هزار طرح اشتغال را اجرا کنیم.
فیروزآبادی ادامه داد: تاکید ما برای اینکه حتما این اعتبار در قانون مشخص شود این است که سال ۱۲ ماه است و ما اگر در سیکل تعیین آیین نامه و بخشنامه و ... وارد شویم حتما چند ماه از سال را از دست می دهیم و با توجه به محدودیت هایی که بانک ها دارند علاوه بر محدودیت منابع مانند محدودیت شعب به ویژه در مناطق محروم، نمی شود رقم قابل توجهی از تسهیلات را برای نیمه دوم سال در نظر بگیریم برای همین ما تاکید داریم اقدامات مقدماتی تسهیلات در نیمه اول سال شروع شود مانند سال جاری که بانک مرکزی از فروردین و اردیبهشت اقدامات مقدماتی را برای ما آغاز کردند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی درباره سقف وام اشتغال گفت: در حال حاضر سقف وام اشتغال ۱۵۰ میلیون تومان است و یک سقف ۳۰۰ میلیون تومانی هم برای طرح های ویژه که هم پایداری بیشتری داشته و هم نیازمند منابع بیشتری هستند پیش بینی کرده ایم. در حال حاضر بانک مرکزی در دو مرحله از تابستان گذشته تا امروز سقف وام را از ۵۰ میلیون تومان به ۱۵۰  میلیون تومان افزایش داده است.
وی تصریح کرد: به طور طبیعی یک سری مشاغل نیازمند سقف وام بیشتری هستند که همانطور که گفتم در تفاهم با بانک مرکزی، وام این طرح ها افزایش داشته است. در خصوص مشاغل مرسوم هم این میزان وام کار افراد را راه می اندازد.
فیروزآبادی درباره قطع مستمری مددجویانی که وام اشتغال دریافت می‌کنند گفت: درباره قطع مستمری به طور کلی ما از لحظه ای که افراد شاغل می شوند معتقدیم یک فرصت دو ساله باید به این افراد داده شود تا زندگی این افراد به ثبات برسد و بعد از این ثبات کم کم از خدمت مستمری فاصله بگیرند بنابراین به این صورت نیست که بلافاصله بعد از ایجاد اشتغال مستمری را قطع کنیم. بلکه تا زمانی که اشتغال این افراد به ثبات و پایداری برسد به آنها فرصت داده می شود.
کد مطلب: 190269
برچسب ها: کمیته امداد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *