۰
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰

آمریکا برای تحریم چین در جستجوی همراه است

ایالات متحده با در نظر گرفتن احتمال اینکه پکن برای کمک به روسیه در جنگ با اوکراین از طریق ارسال محموله‌های دریایی، برای تحریم چین در حال گفتگو با سایر کشورهای جهان برای همراه شدن در جهت تحریم چین است.
آمریکا برای تحریم چین در جستجوی همراه است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روابط آمریکا و چین به عنوان اولین و دومین اقتصاد بزرگ جهان بیش از هر زمان دیگری در وضعیت پرخطری قرار دارد به گفته چهار مقام آمریکایی و منابع دیگر، ایالات متحده از متحدان نزدیک خود در مورد امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه چین، در صورت حمایت نظامی پکن از روسیه برای جنگ در اوکراین، نظرخواهی می‌کند.
این رایزنی‌ها، که هنوز در مرحله مقدماتی هستند، به منظور جلب حمایت طیفی از کشورها، به ویژه کشورهای گروه 7 (G7)، برای هماهنگی حمایت از هرگونه تحریم احتمالی علیه چین است. هنوز مشخص نیست که واشنگتن چه تحریم‌هایی را پیشنهاد خواهد کرد.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، یک نهاد اصلی در اعمال تحریم‌ها، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. در هفته‌های اخیر واشنگتن و متحدانش گفته‌اند که چین در حال بررسی ارائه تسلیحات به روسیه است اما پکن این ادعا را رد کرده است. دستیاران جو بایدن نیز به طور علنی مدرکی برای اثبات ارائه نکرده‌اند. آنها همچنین مستقیماً به چین هشدار داده‌اند.
این هشدارها در دیدارهای بین بایدن و شی جین پینگ و همچنین در دیدار حضوری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی در حاشیه نشست کنفرانس جهانی امنیت در مونیخ در تاریخ ۱۸ فوریه صورت گرفت.
منابع آگاه گفته‌اند که اقدامات اولیه دولت بایدن برای مقابله با حمایت چین از روسیه شامل تعامل غیررسمی در سطوح ستادی و دیپلماتیک از جمله وزارت‌خزانه‌داری بوده است. آنها گفتند که مقامات با گروه اصلی کشورهایی که بیشترین حمایت را از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه در یک سال اخیر داشتند، گفتگو کرده‌اند تا زمینه را برای اقدام احتمالی علیه پکن نیز فراهم کنند.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره این رایزنی‌ها، گفت: «جنگ روسیه تعانل چین را با اروپا و دیگر کشورها دشوار کرده است. این امر یک حواس پرتی برای چین و یک ضربه احتمالی به روابط بین‌المللی آن است».
انتظار می‌رود نقش چین در جنگ روسیه و اوکراین از جمله موضوعاتی باشد که بایدن در دیدار روز جمعه خود با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در کاخ سفید پیرامون آن گفتگو کند. پیش از آن در دهلی نو در روزهای چهارشنبه و امروز پنجشنبه، وزرای خارجه ده‌ها کشور از جمله روسیه، چین و ایالات متحده درباره جنگ گفتگو کردند.
هفته گذشته چین یک مقاله 12 ماده‌ای منتشر کرد که در آن خواستار یک آتش‌بس جامع شد که غرب نسبت به آن تردید داشت.
به نقل از رویترز، اقدامات اولیه واشنگتن در مورد تحریم‌ها هنوز به توافق گسترده در مورد اقدامات خاصی منجر نشده است. یک منبع گفت که دولت می‌خواهد در صورت مشاهده حرکت محموله‌های چین به سمت روسیه ایده تحریم‌های هماهنگ را مطرح کند. چین مدت کوتاهی قبل از تهاجم روسیه، شراکت «بی‌حدومرز» خود را با این کشور را اعلام کرد.
جنگ به نفع روسیه تغییر خواهد کرد؟
با کمبود مهمات روسیه، اوکراین و حامیان آن بیم دارند که ارسال تدارکات از چین می‌تواند جهت درگیری را به نفع روسیه تغییر دهد. به عنوان بخشی از یک فشار دیپلماتیک مرتبط، واشنگتن در بیانیه 24 فوریه گروه ۷ به مناسبت اولین سالگرد جنگ که از کشورهای ثالث خواسته بود حمایت مادی از جنگ روسیه را متوقف کنند، در غیر این صورت با هزینه‌های سنگینی روبرو خواهند شد
اگرچه در این بیانیه به نام چین اشاره‌ای نشده است، اما ایالات متحده مجازات‌های جدیدی را برای افراد و شرکت‌هایی که متهم به کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها هستند، وضع کرد. این اقدامات شامل محدود کردن صادرات شرکت‌ها در چین و جاهای دیگر بود که آنها را از خرید اقلامی مانند قطعات نیمه‌رسانا منع می‌کرد.
دانیل کریتنبرینک، دیپلمات ارشد ایالات متحده در شرق آسیا، این هفته به کنگره آمریکا گفت: «ما سعی کرده‌ایم خیلی واضح، هم به صورت خصوصی در مونیخ و هم به صورت عمومی، نگرانی‌های خود را اعلام کنیم. ما در مورد پیامدها و عواقب آن صحبت کرده‌ایم.
متحدان ایالات متحده از آلمان تا کره جنوبی نسبت به منزوی کردن چین تردید دارند. آنتونی روجیرو، کارشناس تحریم‌ها در دوره دونالد ترامپ، گفت که دولت بایدن احتمالا برای محدود کردن بازیگران خصوصی چین از نظر اقتصادی برنامه داشته باشد و انجام این کار می‌تواند دولت و بانک‌ها را از حمایت بیشتر از این حرکت منصرف کند.
پس از ممکن است دولت بایدن به صورت علنی و خصوصی پیام‌هایی را با این موضوع که ایالات متحده تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد، به چین بفرستد، تا بانک‌های چینی را با طیف وسیعی از گزینه‌های موجود هدف قرار دهد. برخی می‌گویند واشنگتن باید چین را مجاب کند بین دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده یا کمک به جنگ روسیه یک گزینه را انتخاب کند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 190769
برچسب ها: آمریکا چین روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *