۰
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

جمع‌آوری کارت جایگاه‌دار قاچاق سوخت را کم می‌کند

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به نظر می‌رسد کارتی که برای هر خودرو صادر شده و دو سهمیه سوخت آزاد و سهمیه‌ای برای توزیع بنزین کفایت می‌کند، ما در سال 86 اعلام کرده بودیم که کارت برای شرایط اضطراری در جایگاه باشد اکنون به نحوی شده که مردم حتی ترجیح می‌دهند از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند.
جمع‌آوری کارت جایگاه‌دار قاچاق سوخت را کم می‌کند

به گزارش مردم سالاری آنلاین، عباس کاظمی در ارزیابی جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد کارتی که برای هر خودرو صادر شده و دو سهمیه سوخت آزاد و سهمیه‌ای برای توزیع بنزین کفایت می‌کند، ما در سال 86 اعلام کرده بودیم که کارت برای شرایط اضطراری در جایگاه باشد اکنون به نحوی شده که مردم حتی ترجیح می‌دهند از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مناطق مرزی کارت‌ها جمع‌آوری شد، افزود: شاید با جمع‌آوری کارت تاحدی  مصرف کنترل و از قاچاق جلوگیری شده و کنترل توزیع و خروج سوخت خارج از شبکه قوی‌تر شود؛ زیرا قاچاق با همین کارت‌های غیر شخصی اتفاق می‌فتد. هر خودرویی کارت دارد و لزومی ندارد که در جایگاه‌ها هم کارت وجود داشته باشد.

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رشد مصرف تصریح کرد: طبیعی است که رشد مصرف داشته باشیم، اکنون باتوجه به اینکه قیمت سوخت ثابت و تورم بالا رفته استفاده از خودروی شخصی به وسایل نقلیه عمومی ترجیح داده می‌شود بنابراین رشد مصرف اتفاق افتاده است، ضمن اینکه کرونا هم تمام شده و چندین میلیون خودرو نیز اضافه شده است.

وی گفت: سالی حدود 1.7 میلیون خودرو به شبکه حمل و نقل کشور اضافه می‌شود، علاوه بر آن از سال 98 تاکنون قیمت ثابت مانده و برای مردم قابل قبول است که از خودروی شخصی استفاده کنند بنابراین طبیعی است که فعلا افزایش مصرف تداوم پیدا کند.

کاظمی درباره حذف کارت سوخت و تاثیر آن بر کنترل قاچاق بیان داشت: قاچاق بیشتر روی نفت‌گاز است چون هم ارزان‌تر و هم اینکه حمل آن به لحاظ ایمنی آسان‌تر است، هرچند تفاوت قیمت بنزین ایران و منطقه نیز بسیار بالا است، به همین دلیل افزایش تقاضا را داریم.

وی درباره واردات خاطرنشان کرد: اکنون وقتی بالانس سوخت منفی است حتما باید وارد شود. قبل از ستاره خلیج‌فارس هم ما واردکننده بودیم، زمانی که ستاره خلیج فارس وارد سرویس شد و کرونا شیوع پیدا کرد؛ مصرف کم شد، واردات متوقف و ما صادرکننده شدیم، اکنون پالایشگاه ستاره هم جواب نمی‌دهد و چاره‌ای جز واردات نیست.

مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره واردات بنزین و تغییر کیفیت بنزین گفت: ما در گذشته بنزین را از هند و سوئیس وارد می‌کردیم اکنون اطلاعی ندارم که از کدام کشور قرار است وارد شود.

وی ادامه داد: آن زمان کیفیت بنزین وارداتی با اکتان 95 تا 98 بود که در اختلاط با بنزین تولید داخل با اکتان 87 و استاندارد ایران وارد بازار می‌شد و درواقع هم به عنوان بنزین و هم اکتان‌افزا وارد کشور می‌شد.

کاظمی درباره افت کیفیت بنزین به دلیل رشد مصرف تاکید کرد: اگر استاندارد رعایت شود قاعدتا نباید منجر به افت کیفیت شود استاندارد ایران 87، 91 و 95 است اگر رعایت شود کیفیت تغییری نمی‌کند، ما حتی در زمان جنگ و کمبود بنزین استاندارد کیفیت بنزین را رعایت می‌کردیم، امیدواریم که اکنون هم رعایت شود.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال در دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده نیست و امیدوار هم هستیم که نباشد چون افزایش قیمت هزینه جاری منجر به تورم می‌شود.

کد مطلب: 194027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *