۰
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰

رشد بورس حبابی نیست

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی اظهار داشت: وقتی شاهد رشد سریع در بازار سرمایه باشیم مشابه سال 99 که در مدت زمان 3 ماه شاخص از 500 هزار واحد صعود را شروع کرد و به بیش از 2 میلیون واحد رسید در این شرایط به طور قطع بازار حبابی است اما امروز در بازارسرمایه شاهد چنین رشد سریعی نیستیم.
رشد بورس حبابی نیست

به گزارش مردم سالاری آنلاین، عباس آرگون درباره وضعیت بازار سرمایه و رشد شاخص و نگرانی از حبابی بودن آن اظهار داشت: بازار سرمایه پتانسیل و ظرفیت خوبی دارد و باید از این ظرفیت برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی که در شرایط تورمی دچار مشکل هستند، با انواع ابزارهای مالی، از طریق افزایش سرمایه، ورود بنگاه‌ها به بازار سرمایه استفاده کرد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه یک بازار بزرگ با ظرفیتی است که می تواند پول‌هایی که در سایر بازارها سرگران هستند و هر روز یک بازار را بهم می زنند، به بخش واقعی اقتصاد و مولد هدایت شوند که این بخش در حال حاضر بازار سرمایه است. اکر بتوان از این ظرفیت به درستی و با برنامه‌ریزی استفاده کرد، می‌توان بسیاری از این تلاطم‌های سایر بازارها را کاهش دهد و کنترل کند.

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی افزود: در حال حاضر حدود 60 میلیون نفر در بازار سرمایه سهامدار هستند و کد بورسی دارند و این بازار پتاسیل قوی دارد و نسبت به گذشته متفاوت شده است.

آرگون با تاکید بر اینکه معتقدم قیمت‌های فعلی بازار سرمایه منطقی و متعارف هستند و در حال حاضر بورس حباب ندارد، گفت: وقتی شاهد رشد سریع در بازار سرمایه باشیم مشابه سال 99 که در مدت زمان 3 ماه شاخص از 500 هزار واحد صعود را شروع کرد و به بیش از 2 میلیون واحد رسید در این شرایط به طور قطع بازار حبابی است اما امروز در بازارسرمایه شاهد چنین رشد سریعی نیستیم.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که بازار عقب ماندگی نسبت به رشد تورم دارد، اظهار داشت: در سایر بازارهای موازی مانند مسکن، طلا، ارز، خودرو ... شاهد رشد متناسب با افزایش نرخ تورم بودیم و تنها بازاری که متناسب با نرخ تورم عقب ماندگی و جاماندگی دارد، بازار سرمایه است که پتانسیل این را دارد که خودش را تطبیق دهد. البته بازارها به هم مرتبط هستند و با یک فاصله زمانی با یکدیگر می‌رسند. این روزها هم حجم پول قابل توجهی وارد بازار می‌شود و حجم معاملات به حد قابل قبولی رسیده‌ است.   

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی تاکید کرد: موضوع دیگر، انتظار تورمی است و نمی‌توان اثر آن را نادیده گرفت و باید توجه داشت در سایر بازارهای موازی افراد نمی‌توانند با هر سرمایه جزیی وارد شوند اما هر فردی می‌توانند تنها با 500 هزار تومان و کمتر وارد بازار سرمایه شود این در حالی است که اگر بخواهند وارد بازار خودرو شوند حداقل باید 300 تا 400 میلیون تومان داشته باشند و اگر بخواهند حداقل قطعه سکه یعنی ربع سکه را خریداری کند، باید 10 میلیون تومان بپردازد. بنابراین یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه جذب نقدینگی و سرمایه‌های خرد است.

آرگون درباره قیمت‌ها در بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت‌ها یا تحت شرایط افزایش ارزش افزوده یا ناشی از افزایش نرخ تورم است. اما معتقدم در شرایط حال حاضر این افزایش قیمت‌ها ناشی از رشد تورم و مبحث ارزش جایگزینی است و این افت ارزش پول است که قیمت‌ها را بالا برده و در این شرایط امکان اینکه در سهام ریز و سهام هایی که حجم پایینی دارند، حباب ایجاد کنند وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود افراد به ویژه نابلدهای بازار با اطلاعات کارشناسان و از طریق صندوق‌ها و با نگاه میان مدت و بلندمدت نسبت به سرمایه گذاری در بازار اقدام کنند و به اطلاعات کانال‌های تلگرامی اکتفا نکنند چراکه بازار سرمایه یک بازار پرریسکی محسوب می‌شود.

وی درباره اثرگذاری تصمیمات دستوری و یک شبه مانند فروش ارز پتروشیمی‌ها با 28 هزار و 500 تومانی گفت: یکی از مشکلات اقتصاد کشورمان،‌ حضور بیش از حد دولت در اقتصاد است و بازار باید یک بازار خود تنظیم و مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد و با اقدامات دستوری از حالت بازار وش رایط رقابتی خارج می‌شود. از سوی دیگر هم بانک مرکزی نگاه محدودیت‌های ارزی در کشور را دارد و متناسب با موضوعاتی که با آن مواجه است، تصمیم‌گیری می‌کند. اما موضوع اصلی این است که اقتصاد کشورمان به قابلیت پیش‌بینی پذیری را داشته باشد و سهامداران پیش‌بینی کنند که نرخ خوراک چقدر می‌شود، در تابستان به کارخانه‌ای که سهام آن را خریده‌اند برق و در زمستان گاز می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی ادامه داد: اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که یکباره برق و گاز کارخانه‌ها قطع شود به طوری که در فروش و درآمد آنها اثرگذار باشد یا اینکه یک شبه قیمت تکلیفی برای فروش ارز در نظر بگیرند و وضع کنند، عملا سرمایه‌گذار و سهامدار رغبت خود را برای ورود به این بازار را از دست می‌دهد چراکه شرایط بازار برای مدت زمان کوتاه هم برای آن قابل پیش‌بینی نیست.

کد مطلب: 194109
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *