۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

انتشار جزئیات تازه از توافق موقت ایران و آمریکا

 به گزارش المانیتور، ایالات متحده گفته که اگر ایران از خط قرمز غنی‌سازی عبور کند یا در حرکتی مخفیانه به نقطه گریز برسد، «همه گزینه‌ها روی میز هستند».
انتشار جزئیات تازه از توافق موقت ایران و آمریکا

به گزارش مردم سالاری آنلاین، طبق گزارش‌ رسانه‌ها، دولت بایدن، فعلاً هر گونه امیدی برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران را کنار گذاشته، در عوض به دنبال تفاهمی با ایران است که از آن با عنوان توافق موقت یا توافق کوچک یاد می‌شود.

توافق؛ نزدیک و نزدیک‌تر

به نوشته المانیتور، توافقی که دولت بایدن به دنبال آن است، تقریبا بدین صورت است:

_ ایران اورانیوم غنی شده خود را در ۶۰ درصد متوقف می کند و از نزدیک شدن به گریز هسته‌ای اجتناب می‌کند. از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و گسترش ذخایر اورانیوم خودداری کند. و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله حل مسائل پادمان باقی مانده را حفظ می‌کند.

- ایالات متحده گفته که اگر ایران از خط قرمز غنی‌سازی عبور کند یا در حرکتی مخفیانه به نقطه گریز برسد، «همه گزینه‌ها روی میز هستند». تهدیدهای اسرائیل به استفاده از زور مکمل هشدارهای ایالات متحده است که توسط یک وضعیت بازدارنده قابل توجه پشتیبانی می‌شود.

- ایالات متحده آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده ایران را تسهیل می‌کند و با فرض پایبندی ایران، تحریم‌های تنبیهی یا صدور قطعنامه‌های بیش‌تر شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف می‌کند. واشنگتن این هفته با آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده در عراق برای پرداخت هزینه برق و گاز ایران موافقت کرد. وزارت امور خارجه این را به عنوان یک استفاده متداول از معافیت تحریم‌ها توصیف کرد، اما زمان‌بندی این داستان، گویای همه چیز است. هم‌چنین گزارش شده که مذاکرات برای پرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده، در حال پیشرفت است.
- ایران شهروندان دوتابعیتی -سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز- را که در بازداشت هستند، آزاد خواهد کرد. سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان به الیزابت هاگدورن، خبرنگار المانیتور درباره توافق احتمالی  ایران و آمریکا بر سر مبادله زندانیان گفت: «می‌توانم بگویم که وقوع این مسئله نزدیک است و احتمالاً مسائل فنی آن باقی مانده است».

دیپلماسی، بازدارندگی و اسرائیل

هم‌چنین، به نوشته المانیتور، دولت بایدن  به دنبال تنش‌زدایی با ایران در منطقه با حمایت دیپلماسی و یک موضع بازدارنده قوی است.

در این راستا، ایالات متحده منطقه‌ای شرکای منطقه‌ای‌اش با ایران را تشویق می‌کند -از جمله نزدیکی ایران و عربستان سعودی، حتی اگر با میانجی‌گری پکن انجام شده باشد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز به نوبه خود دیپلماسی با قدرت‌های منطقه و اعمال اهرم روابط با روسیه و چین را برای گسترش نفوذ خود، کاهش اثرات تحریم.ها و جلوگیری از تهدیدهای آمریکا و اسرائیل در اولویت قرار داده است.

تهران ممکن است نسبت به نفوذ منطقه‌ای کنونی خود احساس خوبی داشته باشد. حزب الله با حمایت ایران، داور نهایی تعیین رئیس‌جمهور آینده لبنان خواهد بود. در این‌جا تغییری به وجود نیامده است. عادی‌سازی روابط اتحادیه عرب با سوریه نیز به منزله اثبات حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهور اسد است. نفوذ تهران بر دمشق نیز دست‌نخورده است.

صاحبان قدرت در ائتلاف حاکم عراق -چارچوب هماهنگی شیعی- شرکای دیرینه و در برخی موارد نیروهای نیابتی ایران هستند. در حال حاضر نیازی نیست که عراق میدان نبرد ایران و آمریکا باشد، و البته که نیروهای وفادار به ایران قدرت را در این کشور دست دارند. این‌چنین است که عراق -که مورد اعتماد واشنگتن و تهران است- به تسهیل آزادسازی وجوه مسدود شده ایران کمک کرده است.

کد مطلب: 197612
برچسب ها: ایران آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *