۰
يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۶

قيمت خودروهاي جديد؛به نفع توليدكننده و مشتريان

در روزهاي اخير پس از نشست هاي كارشناسي و چالش هاي ميان ایران خودرو و دستگاه هاي ذيربط، سرانجام قیمت هشت محصول جدید ایران خودرو به همت سازمان حمایت و شورای رقابت تعيين شد. خودروهای جدید اين شركت كه پيش از اين قيمت گذاري نشده و امكان فروش آن ها در سامانه يكپارچه فراهم نبود، اكنون بر اساس اعلام فراخوان تكميل وجه نهايي محصول، آماده تحويل به مشترياني است كه در اولويت تحويل قرار دارند
قيمت خودروهاي جديد؛به نفع توليدكننده و مشتريان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در همين راستا اواخر مهر ماه بود كه شورای رقابت‌ قیمت هشت مدل از محصولات ایران خودرو را اعلام کرد که این خودروها از منظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت نيز، خودروهای جدید تشخيص داده شدند. بر اين اساس شورای رقابت نيز این خودروها را با بررسي هاي تخصصي ‌قیمت‌گذاری کرد تا موانع ايجاد شده در فروش و عرضه محصولات مورد نظر بر طرف شود. اين هشت مدل از محصولات ايران خودرو كه كاملا توسعه يافته و متفاوت از مدل هاي مشابه پيشين هستند، شامل موارد زير مي شود:
دنا پلاس با موتور ئي.اف.پي و گیربکس ۶ سرعته دستی (كد 70904) - دنا پلاس توربو اتوماتيك آپشنال يا دنا جوانان (كد 70712) - سورن پلاس با موتور ايكس.يو.پي (كد 58402) - پژو 207 دستي ارتقا يافته با شيشه سقفي (كد 60023) - پژو 207 اتوماتيك ارتقا يافته با شيشه سقفي (كد 60612) - رانا پلاس ارتقا يافته (كد 61019) - تارا وي1 پلاس با گيربكس شش سرعته دستي (كد 32209) - تارا اتوماتيك ال.ايكس وي4 (كد 32311).
پس از تعيين بهاي محصولات جديد ایران‌خودرو از سوي شوراي رقابت، فراخواني از سوي اين شركت مبني بر تكميل وجه از سوي خريداران اعلام شد تا پس از طي فرايندهاي لازم، عرضه خودرو به متقاضیان آغاز شود.
با توجه به اينكه جدیدترین قیمت های اعلامی از سوي شورای رقابت، پایه و بدون احتساب هزینه های جانبی بوده است، بنابراين خریداران باید افزون بر قیمت های اعلام شده، 16.5 درصد مبلغ پايه شامل هزینه های جانبی مانند مالیات، شماره گذاری و … را نیز بپردازد.
آنچه كه بايد مورد توجه افكار عمومي جامعه قرار گيرد اين است كه با همه كشمكش هاي صورت گرفته براي قيمت گذاري خودروهاي جديد با فناوري هاي پيشرفته و بر اساس استانداردهاي 85گانه، چيزي در حدود بهاي تمام شده يك محصول، دست شركت خودروساز داخلي را مي گيرد. 
ناگفته پيداست كه يك بنگاه اقتصادي و توليدي بزرگ با وجود ميليون ها سهامدار عام، با هدف كسب درآمد و سود، پا به عرصه وجود مي گذارد. بي ترديد براي بالا بردن توان رقابتي، بهبود فرايند كيفيت، توسعه محصول، نوآوري و توليد محصولات جديد و به روز، بهره گيري از نقدينگي بسيار حياتي است. طبعا اين آورده از محل سود انباشته كه به همين منظور فراهم شده است، تامين مي شود.
حال تصور كنيد در يك بنگاه اقتصادي كه بر اساس تصميمات دستوري، قيمت ها بدون حاشيه سود و حتي همراه با ضرر و زيان تعيين شده است، با كدامين منبع مالي مي توان به ادامه حيات آن بنگاه اميدوار بود؟ ضمن اينكه آيا مي توان انتظار كيفيت، توسعه، نوآوري، توليد محصولات جديد و هر پيشرفتي را داشت؛ آن هم با دستان خالي و دنيايي از زيان انباشته؟
بدون شك بهاي هر محصولي از سوي بازار و بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود. قيمت گذاري به روش هاي غير تخصصي و يا در قالب فرمايش، سود هنگفتي خواهد شد كه به جاي واريز شدن بر جيب سهامداران و ذينفعان، كيسه بزرگ سوداگران و واسطه گران نامشروع بازار سياه را لبريز خواهد كرد!
هر چند قيمت گذاري خودروهاي جديد توسط شوراي رقابت صورت گرفت تا تكليف خودروساز و خريدار معلوم شود، اما تا رفع موانع و تنگناهاي موجود كه از زمان تحريم ها بر روي هم انباشته شده است، فاصله داريم.
سعيد اميريان
کد مطلب: 205466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *