۰
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۷
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در هفتمین نشست بازنگری قانون اساسی در اتاق ایران من کلاب‌هاوس:

قانون اساسی را برای حفظ نظام و پاسخگویی به مطالبات مردم باید بازنگری کرد

برخی از مدعیان انقلابی‌گری می‌گویند ما هم انتخابات پرشور و حداکثری را قبول داریم اما با نتایج مطلوب!
هفتمین نشست بازنگری قانون اساسی، الزامات، بایدها و نبایدها در اتاق ایران من کلاب‌هاوس برگزار شد.
قانون اساسی را برای حفظ نظام و پاسخگویی به مطالبات مردم باید بازنگری کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دبیرکل حزب مردم سالاری در شروع صحبت‌های خود با اشاره به نظرات میرحسین موسوی درباره قانون اساسی گفت: بنده معتقدم هرچند سخنان آقای مهندس میرحسین موسوی درست است اما واقعا کدام نظام می‌آید برای تغییر خودش رفراندوم بگذارد؟ اینکه دوستان می‌گویند اگر نظام به این تن ندهد به فروپاشی می‌رسد، حرف درستی است اما ما این را نمی‌خواهیم که پس از تحولات تاریخی یکصدساله اخیر باز بیاییم سر خط و باز از ابتدا بخواهیم نظام جدیدی را شروع کنیم، ما معتقدیم که نظام باید بماند اما حتما باید اصلاح شود. انتقادات به بحث ولایت و وکالت و غیره در جای خودش است. اما همه بحث بر سر راهکارهای عملی است.
در عین منتقد بودن نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و دست روی دست بگذاریم تا به پیش بینی برخی از عزیزان به فروپاشی برسیم
ما منتقد هستیم اما راهش این نیست که ما دست روی دست بگذاریم تا به فروپاشی برسیم. ما معتقدیم همانگونه جناب مهندس الویری و دکتر گرجی فرمودند خود اصل 177 را هم می‌توان بازنگری کرد، وحی منزل که نیست و باید بدانیم رفراندوم با دو سه میلیون نفر اصلا شدنی نیست، باید حداقل نصف واجدین شرایط در رفراندوم شرکت کنند و بالای نیمی از شرکت‌کنندگان رای مثبت بدهند، به همین دلیل دست‌اندرکاران وضع موجود و زمامداران فعلی موافق بازنگری نیستند. اگر بازنگری به نفعشان بود موافقت می‌کردند. چرا گه‌گاهی می‌گویند کسانی که از بازنگری حرف می‌زنند به خارج وابسته هستند و از طرف دیگر کسانی که اپوزیسیون هستند هم می‌گویند کسانی که از بازنگری حرف می‌زنند طرفدار نظامند، لذا ضمن احترام به نظر دکتر‌ هاشم آقاجری ما نمی‌توانیم بی‌خیال باشیم تا نظام به مطالبات جامعه و مردم برگردد و فروپاشی و یا خود‌براندازی پیش آید؛ معتقدم می‌شود براساس نظر اکثریت مردم بازنگری اساسی داشت.
در پاسخ به فرمایشات جناب آقای محسن آرمین هم باید بگویم اینکه فرهنگ مدنی اگر می‌داشتیم مسائلمان حل می‌شد درست است اما «الناس علی دین ملوکهم»، خود زمامداران چقدر اجازه می‌دهند این فرهنگ مدنی شکل بگیرد؟ برخی دوستان می‌گویند اگر فرهنگ مدنی باشد، همین قانون اساسی را نگه داریم و همین قانون اساسی دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند مشکلات را حل کند، واقعیت این است زمامداران اجازه تقویت فرهنگ مدنی را نمی‌دهند، تا بخواهیم فرهنگ مدنی را تقویت کنیم و به مقصد مورد نظر برسیم، پس بهتر است زمامداران را مجاب کنیم که تمکین کنند به تقویت فرهنگ مدنی.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به سخنان دکتر محمود صادقی بر نقش فراقانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نهادهای دیگر گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر اینکه فلسفه وجودی‌اش از دست رفته، امروزه
* قانون اساسی به عنوان یک میثاق ملی باید طوری تنظیم شود که هیچکس نتواند از آن سوء استفاده کند * به عنوان استاد فقه سیاسی در کلاس‌ها از دیدگاه‌های فقهی امام خمینی(ره) دفاع می‌کنم اما معتقد نیستم نباید این دیدگاه‌ها را مورد نقد و بحث قرار داد
تبدیل به مجلس دوم شده در کنار مجلس قانون‌گذاری.
هیچ نامی از شورای انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی در قانون اساسی نیست، و البته شوراهای دیگر، اگر قرار است اینها حتما وجود داشته باشد پس باید در قانون اساسی هم نامی از آنها آورده شود.
کواکبیان در ادامه با اشاره به اینکه مقام رهبری چند روز قبل درباره انتخابات صحبت‌های خوبی فرمودند اظهار داشت: متاسفانه وزیر کشور می‌گوید قرار نیست تغییری در انتخابات حاصل کنیم، این یعنی همه چیز درست است و خیلی هم خوب است، بنابراین برخی می‌گویند صحبت‌های مقام رهبری برای چیست؟ صرفا برای خارجی‌هاست؟ آیا این سخنان برای این است که اجرا نشود؟ در خانه احزاب یک دوستی گفت رهبری گفته‌اند انتخابات پرشور، اما ما دنبال این هستیم که با نتایج مطلوب انتخابت پرشور حاصل شود، رهبری به راحتی می‌توانند جلوی این ادعاها را بگیرند، و این مدعیان انقلابی‌گری را سرجای خودشان بنشانند.
عضو دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اظهار داشت: ما می‌گوییم در قانون اساسی بن‌بست‌ها و تناقضاتی وجود دارد که باید حل شود با وجود اینکه مقام رهبری در کرمانشاه بحث نظام پارلمانی را مطرح کردند ولی پیگیری انجام نشد و ایشان گفتند می‌شود قانون اساسی را تغییر داد.
همه باید به قانون اساسی به عنوان یک میثاق ملی پایبند باشند
این نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: قانون اساسی یک میثاق ملی است و باید طوری باشد که همه به آن پایبند باشند حتی مقام رهبری، اینکه مشکلی ندارد و ما هم که به مباحث ولایت فقیه واقفیم و مسلط هستیم.
بنده هنوز هم به دیدگاه‌های فقهی امام خمینی(ره) در بحث ولایت فقیه اعتقاد دارم اما اینکه آن دیدگاه‌ها امروز جای بحث‌های حوزوی دارد قبول دارم؛ یک زمان بنده به عنوان استاد فقه سیاسی مباحث فقهی امام راحل را در ابعاد مختلف تئوریزه می‌کنم و هنوز هم معتقدم نکات خوبی را ایشان مطرح کرده است اما اینکه امروز آن دیدگاه‌ها را نباید مورد بحث قرار داد معتقد نیستم.
دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به نقش محمود احمدی‌نژاد در حوادث پس از انتخابات سال 88 گفت:
بزرگترین و بالاترین مسئله را در حوادث سال 1388 آقای احمدی نژاد ایجاد کردند، اینکه بگوییم تقلب 24 میلیونی شده بود را من معتقد نیستم ولی الی ماشاالله تخلفاتی شد که از تقلب هم بالاتر است، بحث‌هایی که آقای احمدی نژاد دنبال می‌کرد در آن زمان، حتما می‌توانست اساس انتخابات را زیرسوال ببرد.
کواکبیان در پایان تاکید کرد: ما سی مورد و نه 30 اصل از بن بست‌های قانون اساسی را در جلسات قبلی مطرح کردیم، در بحث توسعه، محیط زیست، آب، سیاست خارجی، مجلس خبرگان، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و .... بن بست‌هایی وجود دارد که باید رفع شود.
 
کد مطلب: 209134
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *