۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۲

ابهام در دبیر کل آینده اوپک

دبیرکل اوپک مهمترین مقام اجرایی این سازمان محسوب می‌شود و می‌تواند در نحوه تعیین سقف تولید نقش بسزایی داشته باشد.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به دنبال خروج از بن بست موجود بر سر انتخاب دبیر کل جدید این سازمان به عنوان بالاترین سمت اجرایی است، اما رقابت شدید بین عربستان، ایران و عراق تاکنون مانع نتیجه گیری در این خصوص شده است.

 یکی از نمایندگان اوپک گفت: گروهی از مقامات اجرایی این سازمان آخر هفته جاری در وین گردهم آمدند تا درباره معیارهای انتخاب نامزدهای سمت دبیرکلی گفتگو کنند.

سال گذشته پس از به بن بست رسیدن مقامات این سازمان در انتخاب دبیرکل جدید بار دیگر عبدالله البدری دبیرکل قبلی برای یک سال دیگر در این سمت ابقا شد. این دوره یک ساله در ماه دسامبر امسال به اتمام می‌رسد.

براساس این گزارش، عدم توافق نهایی اوپک بر سر انتخاب دبیرکل نشان دهنده اوج رقابت سیاسی بین مقامات ۱۲ کشور عضو این سازمان خواهد بود.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک در ماه دسامبر گذشته بر خلاف رسم و رسوم این سازمان برای سومین دوره متوالی برای فعالیت در این سمت ماندگار شد. ابقای البدری پس از آن صورت گرفت که نامزدهای پیشنهادی ایران، عربستان و عراق نتوانستند موافقت اکثریت را برای تکیه بر این سمت جلب کنند.

دبیرکل اوپک مهمترین مقام اجرایی این سازمان محسوب می‌شود و می‌تواند در نحوه تعیین سقف تولید نقش بسزایی داشته باشد.

در نشست پیش رو نمایندگان کشورهای عضو اوپک قرار است در مورد معیارهای انتخاب فرد مورد نظر برای سمت دبیرکلی گفتگو کنند و تصمیم نهایی در این باره توسط وزرای نفت اوپک در نشست ماه مه اتخاذ خواهد شد.

یکی از این نمایندگان که خواست نامش فاش نشود، گفت: تمام کشورهای عضو باید روی انتخاب یک نفر برای دبیرکلی توافق کنند در غیر اینصورت انتخاب دبیرکل مجددا معلق خواهد ماند.

در حال حاضر غلامحسین نوذری وزیر نفت سابق ایران، مجید المنیف نماینده سابق عربستان در اوپک و سمیر غضبان وزیر نفت سابق عراق نامزدهای این سمت هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اختلاف نظر بین وزرای نفت اوپک باعث شده روش سنتی این سازمان در انتخاب یکی از نمایندگان به سمت دبیرکلی برای دو دوره تغییر کند، زیرا البدری که از سال ۲۰۰۷ برای دو دوره متوالی این سمت را در اختیار داشته، دسامبر گذشته برای یک سال دیگر برای فعالیت در این سمت ابقا شد.

نمایندگان اوپک علاوه بر بررسی معیارهای انتخاب دبیرکل قرار است درباره جانشین حسن قبازرد رئیس پیشین بخش تحیقات اوپک که پس از دبیرکل بالاترین سمت اجرایی را دارد مذاکره کنند.

ایران و عربستان دو نامزد برای سمت رئیس تحقیقات اعلام معرفی کرده اند. البته از آنجا که حساسیت سیاسی کمتری برای این سمت نسبت به دبیرکلی وجود دارد، مطمئنا فرد مورد نظر برای این سمت زودتر از دبیرکل انتخاب خواهد شد.
کد مطلب: 29537
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *