۰
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳

خودرو کیلویی چند؟

«خودرو کیلویی چند؟»؛ سه ماه و اندی از این پرسش معروف محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور؛ می‌گذرد، پرسشی که حالا دیگر برای خودش به «ضرب‌المثلی» در بازار خودرو تبدیل شده است و همه از هم می‌پرسند «خودرو کیلویی چند؟»


«خودرو کیلویی چند؟»؛ سه ماه و اندی از این پرسش معروف محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور؛ می‌گذرد، پرسشی که حالا دیگر برای خودش به «ضرب‌المثلی» در بازار خودرو تبدیل شده است و همه از هم می‌پرسند «خودرو کیلویی چند؟»

احمدی‌نژاد این پرسش را در شرایطی مطرح کرد که قیمت خودرو آزاد شده بود و او می‌خواست از خودروسازان بپرسد هزینه‌های تولید را چطور حساب کرده‌اند که حالا قیمت‌ها تا این حد بالا رفته‌اند.

او پس از طرح این پرسش، شورای رقابت را مامور قیمتگذاری خودرو کرد و دستور داد تا ببیند که خودروسازان محصولات شان را کیلویی چند حساب کرده‌اند و محاسبه شان کم بوده یا زیاد؟

شورای رقابت نیز بلافاصله نخ را از احمدی‌نژاد گرفت و با اعلام اینکه تنها مرجع تعیین قیمت به شمار می‌رود، ماموریت یافت با ترازوی خودش حساب کند «خودرو کیلویی چند»؟

محاسبات شورای رقابت البته حدود سه ماه طول کشید و در این مدت مشتریان امید زیادی داشتند که ترازوی این شورا دقیق‌تر از ترازوی خودروسازان عمل کند و قیمت خودرو کاهش شدیدی بیابد، اما نشد آنچه آنها انتظار داشتند.

هرچند شورای رقابت توانست قیمت خودروها را بین 5/5 تا 17 درصد نسبت به دوران آزادسازی قیمت، پایین بیاورد، اما مشتریان انتظاری بیش از اینها داشتند که باید دید انتظار آنها زیاد بوده یا ترازوی شورای رقابت دقیق عمل نکرده است.

البته قیمت‌هایی که هم‌اکنون در لیست فروش خودروسازان به چشم می‌آیند، نتیجه توافق آنها با شورای رقابت است، به نحوی که شورا خواهان کاهش 11 تا 20 درصدی بود، اما حرف خودروسازان مبنی بر کاهش 5/5 تا 17 درصدی قیمت، در نهایت به کرسی نشست.

بالاخره کیلویی چند؟
اما ببینیم شورای رقابت در نهایت موفق شد قیمت هر کیلو خودرو را چقدر پایین بیاورد.

برای محاسبه کاهش قیمت خودروها بر حسب «کیلو»، باید به سراغ «وزن» و «قیمت» خودروهای داخلی برویم و ببینیم نرخ آنها نسبت به بهمن ماه سال گذشته،به «کیلو» چقدر از آب در آمده است.

در بین خودروهای داخلی، پراید مدل 131 دارای کمترین وزن است و در زمان آزادسازی قیمت، کیلویی 18 هزار و 882 تومان قيمت داشت، اما حالا با توجه به نرخ جدیدش، کیلویی 17 هزار و 608 تومان به فروش می‌رسد. دیگر مدل پراید به نام 111 نیز که 900 کیلو وزن دارد کیلویی یک هزار و 591 تومان در مقایسه با قیمت قبلی ارزان شده و هم‌اکنون کیلویی 16 هزار و 964 تومان می‌ارزد.

تیبا هم با وزن یک هزار و 13 کیلویی خود، هم‌اکنون 18 هزار و 555 تومان در هر کیلو قیمت دارد و این به‌آن معناست که خودرو ملی سایپا 988 تومان در مقایسه با دوران آزادسازی قیمت، ارزان شده است.

در بین دیگر خودروهای سبک وزن داخلی، با وانت پیکان روبه‌رو می‌شویم، محصولی که سنگینی آن به 960 کیلو می‌رسد. وانت پیکان تنها خودرویی است که قیمت آن در مقایسه با نرخ قبلی افزایش داشته و حالا یک هزار و 584 تومان گران‌تر به فروش می‌رسد. این یادگار پیکان در حال حاضر کیلویی 13 هزار و 354 تومان قیمت دارد.

اما سری به خودروهای سنگین وزن داخلی بزنیم. در حال حاضر «سوزوکی گرند ویتارا» با یک هزار و 552 کیلوگرم وزن، سنگین ترین به حساب می‌آید و در زمان آزادسازی قیمت، کیلویی حدودا 84 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسید. با توجه به آنکه شورای رقابت قرار است قیمت امثال ویتارا را به دلیل ارزبری بالا، جداگانه حساب کند و ایران خودرو نیز بعید است به زیر نرخ فعلی آن (130 میلیون تومان) راضی شود، احتمالا ویتارا همان کیلویی 84 هزار تومان قیمت خواهد داشت. این داستان در مورد مگان و نیسان تیانا نیز صدق می‌کند، به نحوی که پارس خودرو نیز حاضر نیست این خودروها را کمتر از نرخ فعلی شان بفروشد. هم‌اکنون مگان حدود 75 میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به وزن یک هزار و 370 کیلویی اش، کیلویی 54 هزار و 744 تومان به دست مشتریان می‌رسد. نیسان تیانا هم که یک هزار و 533 کیلوگرم سنگینی‌اش است و پارس خودرو قیمت آن را 135 میلیون تومان در نظر گرفته، کیلویی 88 هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب، همچنان قیمت هر کیلو تیانا از قیمت هر کیلو خودرو دیگر داخلی، بالاتر است.

همچنین لقب ارزان‌ترین خودرو داخلی را نیز باید به «وانت پیکان» بدهیم که 13 هزار و 354 تومان در هر کیلو قیمت دارد.

حال اما به سراغ قیمت کیلویی سمند و پژو 405 و پارس برویم. در این بین، سمند مدل LX که یک هزار و 220 کیلوگرم وزن دارد و در زمان آزادسازی، 27 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت، کیلویی دو هزار و 50 تومان ارزان شده است. سمند LX در حال حاضر کیلویی 20 هزار و 368 تومان به فروش می‌رسد. دیگر مدل سمند به نام SE هم در مقایسه با نرخ قبلی یک هزار و 146 تومان در هر کیلو ارزان شده و هم‌اکنون کیلویی 16 هزار و 886 تومان به دست مشتریان می‌رسد.

پشت سر سمند، با پژو 405 روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که یک هزار و 100 کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن در زمان آزادسازی، 26 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. این خودرو با توجه به وزن و قیمت خود، هم‌اکنون کیلویی 21 هزار و 509 تومان از آب در می‌آید و در مقایسه با نرخ قبلی، دو هزار و 127 تومان در هر کیلو ارزان شده است. پژو «پارس» سال نیز كه یک هزار و 215 کیلوگرم وزن دارد، قیمت‌اش در مقایسه با دوران آزادسازی، هر کیلو 10 هزار و 724 تومان پایین آمده است. پارس حالا کیلویی 22هزار و 197 تومان به فروش می‌رسد. از پارس بگذریم و سری به پژو 206 و تندر-90 بزنیم، خودروهایی که هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند، اما خودروسازان قیمت پیشنهادی خود را در مورد آنها به شورای رقابت اعلام کرده‌اند.

در این بین، «پژو 206 صندوقدار» که یک هزار و 190 کیلوگرم وزن دارد، احتمالا قیمتی برابر با 42 میلیون تومان خواهد داشت که اگر این اتفاق رخ بدهد، قیمت آن کیلویی 35 میلیون و 294 هزار تومان از آب درخواهد آمد. با این حساب، 206 صندوقدار کیلویی 840 تومان ارزان خواهد شد. مدل‌هاچ بک 206 نیز که ایران خودرو پیشنهاد 31 میلیون تومان را برای قیمت آن مطرح کرده، کیلویی یک هزار و 464 تومان ارزان می‌شود. همچنین تندر-90 نیز که در دوران آزادسازی کیلویی 29 هزار و 596 تومان قیمت داشت، احتمالا 33 میلیون تومان در مدل E2 قیمت‌گذاری خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، قیمت هر کیلو تندر-90 نسبت به نرخ قبلی، دو هزار و 690 تومان ارزان خواهد شد.

با توجه به آمار بالا، بیشترین ارزانی نصیب پارس شده و کمترین را پژو 206 به خود خواهد دید.
کد مطلب: 30164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *