۱
جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵
عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران:

مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ‌ایران در مذاکرات است

مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ‌ایران در مذاکرات است

عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مراسم بزرگداشت انتخاب دولت تدبیر و امید در سرخه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه 200 شهید شهرستان سرخه، اظهار داشت: هر چه داریم، از برکت خون شهداست و هر عزتی که جمهوری اسلامی‌ایران به دست آورده، ناشی از ایثار و فداکاری رزمندگان سال‌های جنگ و شهادت است.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سید‌عباس عراقچی با بیان این که در جبهه‌های دفاع مقدس، همواره نام سمنان و به خصوص سرخه با ویژ‌گی‌‌های خاصی همراه بوده است و نام سرخه برای من آشنا و عزیز است، افزود: دفاع مقدس به زبان سرخه‌ای اعتبار خاصی داده و هرگاه دشمن متوجه رمزگذاری مکالمات بی‌سیم‌چی‌های کشور می‌شد، از رزمندگان سرخه‌ای دعوت می‌کردند تا کار مکالمات حل شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به خاطراتی از مکالمات بین حسین فریدون و رئیس‌جمهور به زبان سرخه‌ای در مذاکرات ‌هسته‌‌ای گفت: در آن سال‌ها باورم نمی‌شد که حدود 30 سال بعد، دو برادر سرخه‌ای (رئیس‌جمهور و حسین فریدون) در مذاکره با  6 قدرت جهانی قرار گیرند.

عراقچی گفت: بابیان اینکه حسین فریدون در مذاکرات هسته‌ای با رئیس‌جمهور با زبان سرخه‌ای نقش‌آفرینی کردند، عنوان کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور خود یک دیپلمات بوده و به رموز مذاکره آشنا بود، در مذاکرات نیز گروه مذاکره‌کننده کشورمان را راهنمایی می‌کرد.

وی افزود: در روزهای آخر مذاکره که نیاز به ارتباط ویژه و لحظه‌‌ای با رئیس‌جمهور داشتیم؛ برادر ایشان به زبان سرخه‌ای با رئیس‌جمهور در تماس بود.

عراقچی با اشاره به این که مذاکرات هسته‌ای سایه تهدیدات و زیاده‌خواهی‌ها را از سر ملت بزرگ ایران رفع کرد، خاطرنشان کرد: این مذاکرات درنهایت تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان را نیز برطرف کرد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال این است تا جلوی ریخت و پاش‌های ناشی از تحریم‌ها را بگیرد عنوان کرد: قصد دولت این است تا دست کسانی را که از تحریم‌ها کاسبی می‌کردند را قطع کند؛ این دسته از افراد هنوز هم با شیوه‌های مختلف به دنبال این هستند تا جلوی بازگشت کشور به شرایط عادی را بگیرند؛ اما دولت در تلاش است تا این موارد را اصلاح کند تا نتایج برجام در زندگی مردم حس شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که استفاده از شرایط پسابرجام مانند همکاری در اجرای پروژه‌های اقتصادی با کشورهای دیگر و اتصال به شبکه بانکی جهانی و افزایش صادرات نفت و رفع همه تحریم‌ها همه و همه به رونق تولید، ایجاد رونق اقتصادی کاهش رکود و رونق و شکوفایی اقتصادی کمک می‌کند، تصریح کرد: البته همه این موارد مشروط به حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد که دولت برای این مهم مصمم است.

عراقچی، تاکید کرد:مذاکرات هسته‌ای سایه تهدید و زیاده‌خواهی‌ها را از سر ایران و مردم کشورمان دور کرد و تحریم‌هایی که به خاطر هسته‌ای بر ما تحمیل شده بود، را لغو کرد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد برجام، حفظ استقلال مملکت بود و شعاری که مردم کشورمان در طول سال‌ها سر می‌دادند و تأکید داشتند «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، را تثبیت کرد.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای گفت: این حق در مذاکرات هسته‌ای تثبیت شد و آنهایی که می‌گفتند حق ندارید آب سنگین داشته باشید، در نهایت این حق را به رسمیت شناختند و ملت ایران ثابت کردند دستیابی به انرژی هسته‌ای حق مسلم آنهاست.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای، حفظ عزت و استقلال کشور بود و فرزندان ملت ایران برابر 6 قدرت بزرگ دنیا توانستند حق ایران را تثبیت کنند.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 افزود: شعاری که بیش از 12 سال همه مردم فریاد می‌زدند که «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، محقق و این حق مسلم در مذاکرات تثبیت شد.

عراقچی بیان کرد: آن‌هایی که می‌گفتند حق ندارید غنی‌سازی کنید و آب سنگین داشته باشید و چرا حق ندارید، به این دلیل که ما می‌گوییم، امروز حق ایران را به رسمیت شناخته‌اند.

وی تصریح کرد: منطق این کشورها، منطق زور بود ولی مردم ایران سفت و محکم ایستادند و تأکید کردند که «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» و ما حقمان را می‌خواهیم استیفا کنیم.

عراقچی بیان کرد: غربی‌ها فهمیدند که تهدید مردم ایران جواب نمی‌دهد و ملت ما مقابل تهدید، توان نظامی‌و دفاعی محکمی‌را برای خود ایجاد کرده‌اند و قدرت مقابله‌ به‌ مثل دارند و کسی نمی‌تواند ایران را تهدید کند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند یک ایرانی را تهدید کند و این را دشمنان در صحنه عمل فهمیدند.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 افزود: عامل سومی‌که ابرقدرت‌ها را پشت میز مذاکره نشاند، توانایی علمی‌دانشمندان هسته‌ای ایران بود که توانمندی‌هایی را در صحنه ایجاد کردند و دشمنان فهمیدند این دانشمندان قابل کنترل و مهار نیستند و اگر از طریق مذاکره با ایران به تفاهم نرسند، قدرت علمی ‌ما خودش را تثبیت کرده و قابل برگشت نیست.

عراقچی اضافه کرد: در کنار این سه مؤلفه، قدرت دیپلماسی ایران نیز وجود داشت؛ قدرتی که توانست قدرت‌های دفاعی، علمی، سیاسی و مقاومت مردم را در صحنه بین‌المللی به اقتدار ملی و عزت ملی ترجمه کند و در مذاکرات به نتیجه برسد.

عراقچی اضافه کرد: امروز در شرایطی هستیم که برجام و مذاکرات به سرانجام رسیده و چند ماهی است که وضع اقتصادی رو به جلو حرکت کرده؛ البته نتایج و تأثیرات فوری رفع تحریم‌ها در زندگی مردم نیازمند گذر یک پروسه زمانی است که خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: کشوری که 12 سال تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده و ارتباط و فروش نفت و همکاری‌های اقتصادی قطع شده بود و تورم سنگین و رکود اقتصادی وجود داشت، زمان می‌برد تا اصلاح شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه افزود: جنگ اقتصادی بسیار سنگینی علیه کشور وجود داشت و با توافق هسته‌ای، این جنگ به خاتمه رسیده است؛ بازسازی خرابی‌های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس این‌طور نبود که چند ماهه انجام شود و سال‌ها طول کشید تا بازسازی و ترمیم انجام شود و حتی در برخی مناطق هنوز به‌طور کامل بازسازی نشده است.

عراقچی اضافه کرد: تحریم‌ها به میزان 12 سال، کشور را در معرض آسیب‌های مختلف اقتصادی قرار داد و باید قبول کنیم که بازگشت به شرایط قبل از تحریم و بازسازی خرابی‌ها و برگشتن سیستم بانکی به نظام بانکی بین‌المللی، فروش نفت به سمت قبلی، ایجاد رونق اقتصادی، به سرانجام رسیدن تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال مقداری طول خواهد کشید و کسی انتظار ندارد که در عرض پنج ماهی که از برجام گذشته است، همه‌چیز به حالت قبلی خود برگردد.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 افزود: دولت روحانی به سختی و به‌شدت در حال تلاش است تا این خرابی‌های 12 ساله ناشی از تحریم را بازسازی کند و به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

عراقچی گفت: فروش نفت امروز دو برابر شده، بانک‌ها به شبکه بانک‌های بین‌المللی برمی‌گردند و نقل و انتقال پولی و ارزی انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ اقتصادی در حال تفاهم و رسیدن به مراحل قرارداد است و همه این‌ها به بالا رفتن سطح اقتصاد، کاهش رکود و تورم در کشور کمک خواهد کرد و امیدواریم شکوفایی اقتصادی که مردم ما استحقاق آن را دارند، هر چه سریع‌تر محقق شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه گفت: شرط اساسی این است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل‌های مقام معظم رهبری حرکت کنیم و دولت مصمم است در چارچوب اقتصاد مقاومتی جلوی ریخت‌وپاش‌ها و بیماری‌های ناشی از تحریم را بگیرد.

 

استاندار سمنان: دولت یازدهم تورم 44 درصدی را پشت سر گذاشت

استاندار سمنان هم در این آیین گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دیگر خبری از اختلاس‌های سه هزار و نه هزار میلیاردی و فساد اداری نیستیم و  انضباط مالی در کشور حاکم شده است.

محمد‌رضا خباز ، دولت یازدهم را نعمتی خداد دادی برای مردم ایران و آزادی‌خواهان جهان دانست و افزود: امروز نه تنها ایران بلکه تمام آزادی‌خواهان دنیا که از نعمت دفاع از حقوق انسان‌ها، حقوق شهروندی و آزادی بیان برخوردار هستند، از خدا برای این نعمت شکر گزار هستند.

وی با بیان اینکه دولت فعلی در شرایطی سکاندار کشور شد که استکبار به سر کردگی آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران اسلامی‌است، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای توانست با استمداد از ذات باریتعالی و استفاده از اندیشه و اندوخته و استقامت خویش، بالاترین موفقیت را در مذاکرات به دست آورد.

استاندار سمنان با اشاره به این که خداوند در شرایطی دولت یازدهم را به ما هدیه داد که تورم 44 درصدی را شاهد بودیم، یادآور شد: اگر با اندیشه بلند این دولت تورم مهار نمی‌شد امروز باید تورم 60 تا 70 درصدی را تجربه می‌کردیم و زندگی کردن برای ما ممکن نبود.

خباز خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفت که اوج بیکاری در کشور وجود داشت؛ اما امروز به دنبال حل مشکل بیکاری است.

وی اقتصاد تورمی‌همراه با رکود را بدترین نوع اقتصاد دانست و گفت: دولت یازدهم در زمان تحویل کشور شاهد نوعی عدم آرامش و بی‌ثباتی بود و همه ما می‌دانستیم که نوعی کارهای غیر‌منطقی کشور را اداره می‌کرد.

استاندار سمنان با بیان اینکه در دولت قبل و در یک بازه زمانی کوتاه دلار از هزار به چهار هزار تومان رسید و نوعی بی‌ثباتی در کشور حاکم شد، اظهار کرد: در شرایطی که کشور دچار تحریم، کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی تا یک سوم شده بود هنر دولت یازدهم این بود که توانست دلار و ارز خارجی را کنترل کند.

خباز هنر دیگر دولت را اجرایی کردن برجام دانست و گفت : امروز با اجرای برجام، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری در کشور و استان سمنان شدند.

وی با بیان این که حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در کشور پس از برجام انجام‌شده است، گفت: به دلیل ثبات و آرامشی که پس از برجام در کشور حاکم شد؛ سیل سرمایه‌گذاران خارجی نیز به‌سوی کشورمان سرازیر شد.

وی با اشاره به اینکه این افراد در ایران احساس امنیت کرده‌‌اند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی احساس کردند که کشور ایران به جزیره باثباتی تبدیل‌شده و می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

استاندار سمنان با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری در کشور ثبت‌نام کردند.

خباز با اشاره به این که پیش از برجام اقتصاد کشور دارای دو بیماری مزمن بود، اظهار داشت: تورم و رکود بدترین شرایط اقتصادی را برای کشورمان رقم زد.

استاندار سمنان در ادامه با تبریک فرا‌رسیدن سومین سالروز خلق حماسه بزرگ سیاسی 24 خرداد و انتخاب دولت تدبیر و امید از سوی مردم در انتخابات، گفت: حماسه سیاسی مردم در 24 خرداد، حفظ عزت و اقتدار کشور، پایبندی به ارزش‌های انقلاب و پیروزی مشی اعتدال‌گرایی را به همراه داشت.

خباز تصریح کرد : ملت سلحشور و قهرمان در این روز با رأی قاطع به دکتر حسن روحانی، فرزند برومند و افتخارآفرین استان سمنان، سیاست‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهوری را تاکید کردند و زمینه را برای تقویت وحدت، همدلی، همگرایی، وفاق ملی و افزایش امید و امیدواری در جامعه ایجاد نمودند.

وی افزود: گفتمان دولت تدبیر و امید در 24 خرداد با امیدبخشی به جامعه و حل مسائل و مشکلات عدیده و برجامانده، با محوریت و حاکمیت تدبیر و مشی اعتدال در مدیریت اجرائی کشور در انتخابات پیروز شد و موجب ایجاد فضای جدید و سازنده در داخل و گسترش ارتباطات و تعامل در سطح جهانی شد.

امام‌جمعه موقت سرخه در این آیین، ضمن تبریک به مناسبت سومین سالگرد انتخاب گفتمان تدبیر و امید، اظهار داشت: سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در فرجام رسیدن برجام نقشی کلیدی، اساسی و محوری داشت.

حجت‌الاسلام محمود نطنزی در ادامه به ویژگی‌های برجسته شهر سرخه اشاره کرد و افزود: شهر سرخه شهر دیانت، فقاهت و شهر مرحوم آیت‌الله فیض سرخه‌ای، آیت‌الله ارسطو است و اینجا زادگاه رئیس‌جمهوری آیت‌الله حسن روحانی است.

نطنزی ادامه داد: شهر سرخه شهری است که برای تکریم و تأسیس نظام جمهوری اسلامی‌ایران شهدای بسیاری را قبل و بعد از انقلاب اسلامی‌و در زمان جنگ و دوران دفاع مقدس تقدیم کشور کرده است.

وی گفت: سرخه در دوران دفاع مقدس به نسبت جمعیت، بیشترین آمار شهدا و جانبازان را در سطح استان تقدیم نظام کرده است و در رتبه‌های اول کشوری قرار دارد.

پخش کلیپ و نور افشانی و اجرای سرود از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

کد مطلب: 56867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *