۰
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲

باورهای غلط تهدیدی علیه "خفاشها"

اشاعه مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه خفاش‌ها منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاشها شده است.
اشاعه مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه خفاش‌ها منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاشها شده است.
به گزارش مهر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)،  مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه نشر و اشاعه اکاذیب و مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه این حیوانات که حتی در سطح تجارت معمول و بین الملل هم مطرح نیست، یک موج مخرب و بی نتیجه در بین سودجویان و افراد ناآگاه ایجاد کرده که منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاشها شده است.
طاهره افتخاری مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علی رغم فواید و نقش بسیار مهم خفاشها در طبیعت، عوامل اصلی تهدید آنها که شامل تخریب و ناامنی زیستگاه های تغذیه ای یا محل های استراحت آنها می باشد مدتی است که گریبانگیر خفاشهای کشور شده است.
وی افزود:  متاسفانه نشر و اشاعه اکاذیب و مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه این حیوانات که حتی در سطح تجارت معمول و بین الملل هم مطرح نیست، یک موج مخرب و بی نتیجه در بین سودجویان و افراد ناآگاه ایجاد کرده که منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاشها که به غلط لانه معرفی شده است.
افتخاری تصریح کرد:  این امر باعث تخریب زیستگاه، بر هم زدن امنیت آن و ایجاد استرس بویژه در فصل زادآوری و ترک و رها کردن فرزندان توسط والدین خفاش شده است.
وی تاکید کرد:  این قبیل فعالیتها تبعا طبق قانون و مصوبات زیست محیطی مرتبط، غیر قابل توجیه بوده و با مسببین این امر مقابله شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. این شایعات و تبلیغات صرفا روش جدیدی برای کلاهبرداری و سوء استفاده از افراد ناآگاه است و سود وعده داده شده به متخلفان را هم به همراه ندارد.
افتخاری خاطر نشان کرد: بنا بر مطالعات صورت گرفته توسط گروه جانوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، راسته خفاشها تنها پستانداران با قدرت پرواز واقعی هستند که در تمامی دنیا بجز نواحی قطبی و مناطق بسیار گرم زندگی می کنند.
فرحناز آذین رئیس گروه جانوری موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این راسته با ۱۹ خانواده و بیش از ۱۲۵۰ گونه در دنیا تقربیا یک چهارم فون پستانداران را شامل می شوند. کشور ایران تنوع قابل توجهی از گونه های خفاش را به نسبت وسعت خود داراست و به همین دلیل در طی دهه های اخیر مطالعات وسیعی در مورد خفاشهای ایران صورت گرفته و مطابق با آخرین بررسی ها بالغ بر ۵۰ گونه خفاش ( ۸ خانواده و ۱۶ جنس) در ایران شناسایی شده اند که این رقم بالاترین تعداد در خاور میانه محسوب می شود.
وی تصریح کرد:  باستثنای یک گونه از خفاشهای ایران که میوه خوار است مابقی حشره خوار هستند. آنها با تغذیه از انواع حشرات آفت و کمک به گرده افشانی و انتشار دانه گیاهان، نقش حیاتی درحفظ تعادل و سلامت اکوسیستم ها ایفا می کنند.
فضولات این حیوان حاوی مقدار زیادی مواد معدنی بویژه نیتروژن است و کود بسیار مناسبی در کشاورزی محسوب می شود. خفاش ها خواب زمستانی دارند، شبگرد بوده و در نواحی تاریک و بطور عمده در سوراخ و شکاف درختان، سنگها و غارها بصورت آویزان از سقف بسر می برند و در واقع لانه سازی نمی کنند.
آذین تاکید کرد: مطابق با فهرست سرخ IUCN حدود ۲۵ درصد خفاشها در وضعیت درمعرض تهدید قرار دارند لذا تدوین و اجرای برنامه های مدیریت حفاظت خفاشهاو تلاش برای آشنایی عموم با نقش مفید آنها برای ادامه بقا و رفاه جوامع انسانی و حفظ تنوع زیستی از ضروریات است.
طبق تحقیقات اخیر گفته شده که بزاق خفاش خون آشام وامپیر vampire bat (Desmodus rotundus)  و بالاخص آنزیم دسموتپلاز DSPA )  (موجود درآن، می تواند از تشکیل لخته خون و سکته مغزی در انسان جلوگیری کند اما بطور قطع این نوع خفاش در ایران وجود ندارد ضمن اینکه لانه فرضی یا باقیمانده بزاق هم که در مجاورت هوا وگذشت زمان قرار گرفته باشد دارای چنین نقشی نخواهد بود.
کد مطلب: 86608
برچسب ها: محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *