۰
يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶

فرآوری بیش از 11 هزار تن سیر در همدان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تولید 50 هزار تن سیر در این استان، از فرآوری 11 هزار و 400 تن از سیر تولیدی استان خبر داد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به تولید 50 هزار تن سیر در این استان، از فرآوری 11 هزار و 400 تن از سیر تولیدی استان خبر داد.
منصور رضوانی‌جلال در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در استان همدان 77 واحد تولید شوری و ترشی وجود دارد، اظهار کرد: واحدهای شوری و ترشی سیر تولیدی استان را جذب می‌کنند به‌طوریکه 77 واحد با جذب 6000 تن مواد اولیه در استان همدان فعالیت دارند.
وی با اشاره به وجود 3 واحد سورت و بسته‌بندی و نگهداری سیر در استان، تصریح کرد: 2 واحد بسته‌بندی سیر با ظرفیت 900 تن و یک واحد نگهداری و درجه‌بندی سیر با ظرفیت 4500 تن در استان وجود دارد.
50 درصد سیر تولیدی همدان مازاد است
رضوانی‌جلال با بیان اینکه 50 درصد سیر تولیدی استان مازاد است، خاطرنشان کرد: در استان همدان ظرفیت خالی برای ایجاد واحدهای فرآوری سیر وجود دارد و سازمان جهادکشاورزی از اینگونه طرح‌ها حمایت می‌کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 25 درصد سیر تولیدی استان مصرف خانگی و تازه‌خوری دارد، افزود: در سالجاری 50 هزار تن سیر در استان همدان تولید شد که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.
وی درباره علت افزایش کشت سیر در استان همدان عنوان کرد: سیر محصولی کم‌آب‌بر است و با توجه به اینکه قیمت آن در سال گذشته نسبتاً بالا بود، کشاورزان به سمت کشت این محصول روی آوردند به‌طوریکه در شهرستان‌هایی مثل بهار و تویسرکان هم سیر کشت شده است.
امسال سیر همدان کیفیت صادراتی ندارد
رضوانی‌جلال با تأکید بر اینکه کشاورزان باید محصولات خود را به سمت صنایع تبدیلی سوق دهند، ادامه داد: سیر امسال به علت وضعیت جوی و بارش باران و تگرگ در بهار کیفیت صادراتی ندارد اما باید به این نکته توجه شود که در استان همدان واحدهای فرآوری سیر زیادی وجود دارد که از سیر استفاده می‌کنند.
وی پایین بودن کشش بازارهای خارجی را یکی ازدلایل اصلی کاهش صادرات سیر دانست و اظهار کرد: کشش بیرون از کشور کم است به‌طوریکه قیمت‌های ما جذبه بازارهای بیرون را ندارد.
مشوق‌های صادراتی برای کشاورزان و تجار سیر درنظر گرفته شود
وی تصریح کرد: نامه‌ای به وزارت جهادکشاورزی ارسال کردیم تا امسال به کشاورزان و تجار سیر مشوق‌های صادراتی داده شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پاسخ به اینکه سیرکاران استان از واردات سیر چینی گلایه دارند، یادآور شد: به هیچ وجه واردات سیر در استان نداریم چرا که اصلا واردات سیر در شرایطی که قیمت ارز بالاست، صرفه اقتصادی برای تجار ندارد.
کد مطلب: 94467
برچسب ها: همدان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *