۰
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰

افسارگسیختگی قیمت خودروهای چینی و سکوت مجلس و دولت

کرم محمدی
افسارگسیختگی قیمت خودروهای چینی و سکوت مجلس و دولت
حفظ حقوق ملت و پایبندی به خدمت به مردم، از جمله کلماتی است که در متن سوگندنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده و منتخبان هر دوره در برابر قرآن مجید و با تکیه بر شرف خویش برای انجام آن قسم یاد می‌کنند.
نمایندگان مجلس یازدهم نیز که سال آخر حضور خود در بهارستان را طی می‌کنند، چنین سوگندی یاد کرده‌اند. اما در کمال تعجب و تاسف در برابر پایمال شدن حقوق بخشی از هموطنان خود از یک طرف و زیر سوال رفتن شان و جایگاه ملت شریف ایران نسبت به برخی از همسایگان، از طرف دیگر سکوت کرده‌اند.
براساس خبرهایی که در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، برخی خودروهای خارجی مونتاژ شده در ایران و مشخصا خودروهای چینی بین ۴۰ تا ۱۷۰ درصد گران‌تر از همین خودروها در کشورهای همسایه به مردم ایران فروخته می‌شوند.
علیرغم انتشار اخبار فوق، تاکنون هیچ مقام رسمی صلاحیتدار در دولت سیزدهم به ریاست آقای رئیسی در این باره موضعی نگرفته و این دوگانگی در قیمت‌ها را نیز تکذیب نکرده است. از آنجایی که دانستن حق مردم است و دولت در این زمینه کوتاهی می‌نماید، لذا باید پرسید براستی نمایندگانی که به کلام الله مجید قسم یاد کرده‌اند که «تامین مصالح مردم را مد نظر داشته باشند» دقیقا کجا هستند؟ آیا تاکنون از خود پرسیده‌اند که چرا باید هموطنان آنان نسبت به شهروندان کشورهای همسایه بیش از سه برابر قیمت خوردو بپردارند؟ ملت ایران مرتکب چه گناه نابخشودنی شده‌اند که می‌بایست اینگونه مورد اجحاف قرار گیرند؟ براستی علت این سکوت مجلس انقلابی در برابر تحقیر ولی نعمت‌های خود نسبت به همسایگان چیست؟!
نمایندگان مجلس چرا فریاد بر نمی‌آورند؟ این دلال‌ها و واسطه‌ها چه کسانی هستند که دولت مردمی توان و جرأت مخالفت با آنها را ندارد و مجلس انقلابی نیز زبان در کام کشیده و روزه سکوت در برابر این افسارگسیختگی قیمت خودروهای چینی اختیار کرده است؟!
جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم که دستور عزل مدیرعامل شرکت ایران خودرو را به علت واگذاری خودرو خارج از نوبت صادر کرده‌اند، چرا صلاح نمی‌دانند تا تفاوت قیمت غیر قابل قبول خودروهای چینی در ایران و کشورهای همسایه را بررسی نمایند؟
آیا ادامه این روند و سکوت توام با رضایت دولت و مجلس در این ماجرا با  شعارهای زیبای عدالت محوری و مبارزه با رانت و فساد آقایان در زمان تبلیغات ریاست جمهوری سیزدهم و مجلس یازدهم شورای اسلامی همخوانی و سنخیت دارد؟
این مردم همان‌هایی هستند که این مملکت و انقلاب را در جنگ هشت ساله با سرافرازی حفظ کردند، محاصره اقتصادی و تنگناهای کمرشکن معیشتی را را تحمل نموده‌اند، ... روا مدارید هموطنانتان اینگونه نسبت به شهروندان دیگر کشورها مورد اجحاف قرار گیرند. نگذارید مصالح مردم قربانی زیاده‌خواهی عده‌ای واسطه از خدا بی خبر یا شرکت‌های خارجی گردد.
مونتاژکنندگان خودروهای چینی در ایران چه کسانی هستند و چه  کار کرده‌اند که تا این تاریخ، هم دولت در مقابلشان کم آورده و با افزایش سرسام آور قیمت ماشین‌ها همراه خویش کرده‌اند و هم ساکنان بهارستان را وادار به سکوت نموده‌اند؟
آیا نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی در سال آخر نمایندگی نسبت به این مهم واکنش نشان خواهند داد؟ آیا با استفاده از جایگاه قانونی خود قیمت خودروهای مونتاژ شده چینی را هم‌سطح قیمت این خودروها در عراق و پاکستان و... خواهند کرد و در عمل نشان خواهند داد که برای شأن و حق و حقوق موکلان خویش ارزش و احترام قائل هستند؟ برای دریافت پاسخ به این پرسش‌ها باید منتظر ماند.
 
کد مطلب: 192922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *