۰
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۱

کاوشی در رسانه‌ها‌ و تفسیری کوتاه بر نوشته‌ها

 ضیاء مصباح
کاوشی در رسانه‌ها‌ و تفسیری کوتاه بر نوشته‌ها
رئیسی در سفر‌ اخیر به کرمان اشاره‌ای گذرا به این نکته داشت که: کماکان با همه همراهی 3 قوه طبق فرامین ولایت عظ‌می‌، مزدور آن بدخواه، مخالف آسایش و رفاه مردمان در پوشش دشمن با تریبون‌های قوی در دست، نمی‌گذارند کشور توسعه بیابد‌ و هر روز مشکلی تازه ‌می‌آفرینند ...
وقتی با همه تبلیغات، درصد اندکی از ملت به شما اعتماد و به عنوان نماینده بدین جایگاه گمارده‌اند، بدین معناست که موظف به انجام وظایفی هستید که جامعه در مسئولیت تیم ‌رئیس جمهور با همین قد و قامت می‌بیند ...
یکی از این وظایف، اجرای برنامه‌ها و قوانین اقتصادی از جمله قانون «تسهیل تولید و فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب» آنچنانکه در آغاز هر سال به عنوان شعار اعلام ‌می‌شود! «ایجاد اشتغال» و رفع نگرانی ملت از ابعاد گوناگون می‌باشد که مدعیان آگاهی به علم اقتصاد با عملکرد خود اوضاع فعلی را ایجاد کرده‌اند.
رئیسی به روال پیشینیان نباید بگوید: «نمی‌گذارند» یا «نمی‌شود» یا «دست‌های پشت پرده در اقتصاد برآمده از عملکرد دولت‌های قبلی و.... وجود دارد»، او موظف است موانع را برطرف کرده و با هرگونه بی‌قانونی آنچنان که صدها بار مدعی آنست، به اعتبار تمرکز قدرت و نبود دولت موازی، مقابله کند، همانطور که به صراحت ‌می‌گوید: «باید جلوی فساد گرفته شود»؛ و خرده ‌می‌گیرد که هر چه بخواهید دستگاه نظارتی موجود که نشسته و فقط ایراد ‌می‌گیرند …
پرسش اینجاست آیا ایشان پیش از اعلام نامزدی با حضور سالیان در راس قوه‌ قضائیه با همین کیفیت، از ساز و کار نهادهای نظارتی خبر نداشت که امروزه از نظارت این سازمان‌ها متعجب شده؟ یا دود و دم هوای دیارمان را باید عامل دانست!؟
* در هر سیستمی احتمال اختلال وجود دارد، اما مدیر آن هم در این سطح، زمانی موفق خواهد بود که راهکارهایی برای شفاف‌تر کردن قوانین نظارتی پیشنهاد و یا با نظارت موشکافانه «درون سیستمی‌» در قوه بسیار عظیم مجریه، از بروز چندگانگی، تشتت، دخالت‌های بی‌مورد، اختلاف نظرها و… جلوگیری کرده، فضا را برای پیشرفت اقتصادی کشور فراهم کند و در صورت عملی نشدن یا نبودن این امکان با این همه ابزار در دسترس، حقایق را صراحتا مطرح سازد.
* برنامه چندین هزار صفحه‌ای در دوران به اصطلاح مبارزاتی ، در دسترس بوده و فاصله عمل تا شعار ایشان‌ را نشان ‌می‌دهد.
* اغلب جماعت منصوب بدون صلاحیت «با تعریفی بدون شایستگی و شرایط احراز» یادشان ‌می‌رود که برای برطرف کردن مشکلات براین مناصب تکیه زده‌اند و به حکم تاریخ در نهایت امر پاسخگوی جامعه خواهند بود و‌ فراموش ‌می‌کنند بدون تفسیر به رای‌ مسئول اجرای قانونند.
نه در مقام یک منتقد «مسئول واکاوی دست‌اندازهای سیستم بروکراتیک و با کنایه صحبت کردن…» که آخرین سوال از چگونگی تاخیر در رساندن آب خلیج فارس و ادعای اینکه 45 درصد پیشرفت فعلی - در این دوران انجام گرفته که این مدعا تکراری و مورد ادعای‌ پیشینیان نیز بوده است !
* منافع ملی و شرایط منطقه‌ ایجاب ‌می‌کند: مجموعه کابینه هر یک در محدوده وظایف، با بیان حقایق به ملت بزرگ و صبور ایران، بدون پرده‌پوشی و با صراحت تام و تمام، با تاکید بر چرایی نداشتن تمرکز اختیارات، وحدت فر ماندهی، وجود قدرت‌های موازی مزاحم، نبود هماهنگی برآمده از منافع گروهی، سلطه رابطه بجای ضابطه، حجم مشکلات به ارث رسیده، انتصابات رانتی به دور از صلاحیت که نداشتن شرایط احراز نام دارد، نبود احساس مسئولیت و پاسخگویی و … جامعه و مدیران صالح را به همکاری در رفع معضلات با ایجاد انگیزه دعوت و مجموعه حکومت را به تجدید نظر اساسی در معیارها و روش‌ها توصیه کند.
*توصیه اینکه به صراحت و برآمده از اعتقاد مورد ادعا - به چگونگی و امکان ادامه خدمت مطلوب… با داشتن مدیریت اجرایی-‌ نقش گروه‌های منسجم غیر مسئول را مانع‌ بشمار نیاورند. همچنانکه‌ یادمان نرفته:
آقای رئیسی در تمامی دوران‌ها در متن رویدادها، در سمت‌های حساس و کلیدی به خوبی به تمامی چگونگی‌ها وقوف دا شته است.
به خوبی «با همه ناتوانی در بیان و استدلال حتی با همه مظلومیت! البته در این دوران؟ با همه صغرا و کبری چیدن» ‌می‌داند اشاراتی که ناراضیان را آرام کند دیگر کاربردی ندارد و... مدیریت مسلط به زر، زور و تزویر با طرح نارسایی‌ها از طرف مجموعه حکومت غیرپاسخگو، براساس تجربه‌ سنوات اخیر! کنترل امور را به ناچار در این بحبوحه «به فرج بین دو ستون» سپرده است‌.
اما در مقوله انتخابات در پیش مجلسیان :
دگراندیشان درون کشور و انانکه از نزدیک به مراتب قوی‌تر و آگاه‌تر از دیگر وطن دوستان، طی سال‌های متمادی معترض به چگونگی اعمال روش‌ها به وسیله قدرت‌گرایان بوده‌اند (با لحاظ کلیه جوانت امربه اعتبار بدتر نشدن اوضاع) توصیه دارند: همانطوری که شایع شده‌ به نمایندگان پیشین «امثال محمود صادقی‌ها» که به اصلاح امور در مسیر منافع ملی هر چند به نسبت دلبسته‌اند. به تبع مسئولیت‌های مستمر هر چند حاشیه‌ای‌ یا در نقش مدیران مطبوعات که با مشکلات و دردها به خوبی اشنا‌ و قلم‌ها زده‌اند .... پیشنهاد شده پا به عرصه گذارده و‌ از شیرازه گسستن بیشتر که مغایر منافع ملی و نابودی جان انسان‌ها خواهد بود – جلوگیری کند و با تعیین شرایط حضور خود درست برخلاف تن به شرایط تعینی تحمیلی نسپرند !
عریان شدن تضاد موجود، صراحت گفتار، افشاء دیدگاه‌ها، اقرار به تفاوت عمیق ایدئولوژی، ناموفق بودن تبلیغات در مسیر وجود هماهنگی، وحدت، سلامت عمل، اعمال خط‌مشی‌های بر آمده از‌ ضرورت‌ها‌ به مصداق «جلو ضرر را از هر کجا بگیرید…» به نفع ملت خواهد انجامید همچنان‌که اگر اعتراض نشود، در آرامترین حالت - عقلای جامعه در انتظار به حداقل رسیدن خطاها و رفرمی واقعی اما تدریجی‌ در درون سیستم لحظه‌شماری ‌می‌کنند_ آنگاه با حداقل هزینه موقع حسابرسی خواهد بود.
مروری بر اخبار مندرج‌ در زیرنویس رسانه‌ها بدون تفسیر و رعایت تقدم و تأخر - البته در شرایطی که «ملیون ارجمند فرهیخته به عنوان قدیمی‌ترین و با صلاحیت‌ترین سازمان‌های سیاسی در داخل و خارج» سخت به خودزنی و طرد و نفی طبق خواست و آرزوی دیرینه حکومت - مشغولند، و در مصاف با معترضین دلسوز نگران آینده این مرز و بوم پرگهر «مشابه‌ حکومت» به قطع تریبون مبادرت ‌می‌ورزند! و خود را به نا‌شنوائی مطلق ‌می‌زنند، خالی از لطف نیست:
- چهل هزار نیروی پلیس آن هم غیر مسلح، کنترل اعتراضات ملت همیشه معترض و پرسشگر فرانسوی را عهده دارند، در حالی که طی یک هفته گذشته با آن همه تخریب سرمایه‌های ملی آن دیار... فقط یک نفر کشته شده و پیوسته صحنه‌های خیابانی زیر پوشش نگاه جست‌وجوگر صدها خبرنگار از سراسر جهان قرار دارد.
- در برنامه توسعه هفتم ارائه شده به مجلس با همین طول و عرض و کم و کیف «رصد زندگی رفتاری و اعتقادی مردم» آن هم به وسیله شورای انقلاب، که مشابه دادگاه‌های آن که وصف ناپذیر و وزارت ارشاد که نقش آفرینی آن را در ماجرای گشت ارشاد وابسته به ارگان دیگری را‌ به خاطر سپردیم، پیش‌بینی شده است.
- رقم عجیب 300 هزار میلیارد تومان (3 با 14 صفر) عواید حاصل از «فیلترشکن‌ فروشی» آن هم به وسیله ایادی و مافیای حکومت به بهانه عدو شود سبب خیر.
-‌ سنجش سطح دینداری مردم در پی بیش از 4 دهه تبلیغات با این همه وسایل ارتباط جمعی درونی از جنس صداوسیما و مطبوعات متنوع رانتی – با اختصاص‌ بودجه‌های کلان از محل بیت‌المال_‌ آنچنان که بدون توجه به ابعاد آن ناخواسته اخیرا اعلام شد:
از 70 هزار مسجد 50 هزارتای آن با در مواجه شده بسته و آنان که درهایشان گشوده است - با اندکی مرید و مراد آن هم هنگام نماز مگر آنکه مجلس یادبودی برپا باشد.
- نزول آزادی‌های مشروع با تعریف همین قانون اساسی با همه ایرادات به پایین‌ترین سطح در 40 سال اخیر ...
- در همایش روز صنعت و معدن وعده مهار تورم از طریق رشد تولید عنوان شد،‌ در حالی که در ادبیات متعارف اقتصادی، رشد و تورم از عوامل متفاوتی نشأت ‌می‌گیرند و راهکارهای مشخصی برای ارتقای آنها‌ وجود دارد، به نظر می‌رسد سیاستگذاران نابخرد همچنان اصرار دارند تا از طریق روش‌های ابداعی «مهار نرخ تورم» را امتحان کنند.
- رتبه جهانی مرجعیت علمی دانشگاه‌های‌ مهم کشور که عموما در دهه 50 مرتبه‌ای‌ زیر صد داشتند‌ آن هم‌ نسبت به سال گذشته میلادی - با سقوط همراه بود یعنی :
دانشگاه صنعتی شریف‌ ۳۹ پله‌ نزول در ردیف 334 جهانی / دانشگاه تهران با تنزل‌ ۹ پله در مرتبه 360 / دانشگاه امیرکبیر با افت‌ ۳۵ درجه در جایگاه جهانی 375 و دانشگاه علم و صنعت‌ با‌ ۳ مرتبه تنزل علمی‌ در مقام 451
*در شرایطی که «عرضه کل» در اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌ها و حکمرانی اشتباه تیم اقتصادی مرکب از مخبر و رضائی‌ها و دیگر بچه‌های مدرسه امام صادق، تقریباً ثابت است، ادعای‌ رونق اقتصادی با طفره رفتن از کنترل پول بدون پشتوانه و نقدینگی لجام گسیخته، در واقع عامل اصلی‌ تورم کمرشکن کنونیست‌ که تراژدی بس عظیمی به شمار ‌می‌رود و ریشه همه انحرافات اجتماعی و نابسامانی‌ها‌ ...
کد مطلب: 198665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *