۱
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۳
یک تکذیبیه دیگر برای ادعاهای کاترین شکدم

جاسوسی که شبیه جاسوس های گاندو نیست!

یک هفته ای است که در فضای مجازی ادعاهای یک خانم به نام «کاترین شکدم» بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
جاسوسی که شبیه جاسوس های گاندو نیست!
گروه سیاسی – جواد سازگار: یک هفته ای است که در فضای مجازی ادعاهای یک خانم به نام «کاترین شکدم» بسیار مورد توجه قرار گرفته است. وی عنوان کرده که نفوذی رژیم صهیونیستی در رده های مختلف جمهوری اسلامی بوده و توانسته با بسیاری از مدیران مراوده داشته باشد. شواهدی که در مورد ادعاهای او وجود دارد عکس هایی است که از مصاحبه او با روزنامه و سایت های اصولگرا و دیدار او با سید ابراهیم رئیسی منتشر شده است. همچنین پیش از این مقالاتی از او در بخش انگلیسی سایت رهبری منتشر شده بود.
وی که ریشه یهودی دارد و ظاهرا مسلمان شده بود، در عکس هایی که از وی وجود دارد حجاب اسلامی دارد اما بعد از بازگشت به فرانسه در نوامبر ۲۰۲۱ در مقاله ای که در روزنامه تایمز آف اسرائیل منتشر کرد نوشت که او هیچگاه مسلمان نشده بوده‌است و تمام رفتارهایش برای نفوذ و جاسوسی بوده است.
 ادعاهای بزرگ او درباره ارتباط با صد تن از مدیران در رده های مختلف و حرف هایی از این دست، البته به نظر می رسد که بخشی از یک بازی تبلیغاتی باشد؛ و البته این ادعاها پاسخ هایی هم دریافت کرده است. در آخرین اظهاراتی که از وی منتشر شده، شکدم عنوان کرده که از طریق خبرنگار یکی از نشریات  انگلیسی زبان تهران به سردار جوانی مدیر مسئول نشریه صبح صادق (از نشریات سپاه پاسداران) معرفی شده و از طریق این فرمانده سپاه ارتباط بیشتری پیدا کرده است. شکدم همچنین ادعا کرده که جوانی متوجه جاسوس بودن او شده اما قبل از اینکه دستگیر شود از ایران خارج شده است. اما همه این ادعاها از سوی یدالله جوانی تکذیب شده است و وی عنوان کرده که اوصلا شکدم را نمی شناسد.
وی در گفتگویی که روز گذشته منتشر شد، توضیح داد: ادعای مطرح شده توسط برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر ارتباط نویسنده اسرائیلی با اینجانب از طریق خبرنگار تهران تایمز و یا هر طریق دیگر و سپس معرفی وی به برخی سایت‌ها و رسانه‌ها کذب و دروغ محض است. با صراحت اعلام می‌کنم اساسا بنده نه ایشان را می‌شناسم و نه دیده‌ام، لذا مطالب منتشر شده در این خصوص را قویاً تکذیب می‌کنم.
پیش از این بخش انگلیسی سایت رهبری و خبرگزاری تسنیم نیز درباره ادعاهای کاترین شکدم توضیحاتی داده بودند. بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این باره توضیح داده بود: پیرو گسترش برخی شایعات در خصوص ادعای ارتباط نویسنده‌ای به نام shakdam با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، شایان ذکر است این رسانه ستون‌نویس ثابت یا غیرثابت ندارد و نویسنده مزبور هیچگونه ارتباط مستقیم با پایگاه اطلاع‌رسانی   Khamenei.ir  نداشته است.  این نویسنده صرفا در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقمند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آنها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است. اما باتوجه به تغییر مواضع و رویکردهای اخیر این نویسنده و عدم رعایت قواعد حرفه‌ای، مطالب نویسنده مزبور از این رسانه حذف شده است.
خبرگزاری تسنیم هم نوشت: «برخی کانال‌ها طی روزهای اخیر با اشاره به مطلب فردی به نام کاترین شکدم در بخش بلاگ‌های رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشته‌اند که او جاسوس و نفوذی صهیونیست‌ها بوده و در بخش‌هایی مانند Khamenei.ir و خبرگزاری‌هایی مانند تسنیم همکاری کرده است! در این‌باره به نظر می‌رسد ارائه توضیحات ذیل خالی از لطف نباشد:
۱- برخلاف القای دروغ برخی کانال‌ها، کاترین شکدم هیچ همکاری با خبرگزاری تسنیم نداشته که بخواهد نفوذ کند یا خیر؛ بدیهی است یک رسانه حتی بعضاً اخبار افراد مختلف را منتشر می‌کند؛ اعلام اخبار آن‌ها به معنای تایید آنان یا مواضع‌شان نیست.
رسانه باید در برآیند تولید محتوای خودش جهت‌گیری درستی در جهت حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل داشته باشد. انتشار برخی گفتگوهای موردی از یک فرد نیز هیچ نشانه‌ای از این معنا که با او همکاری صورت گرفته باشد ندارد. تسنیم مانند هر رسانه دیگری در طول سال‌های گذشته با افراد متعددی گفت‌وگو کرده که طبیعتاً نه با آن‌ها ارتباط همکاری داشته و نه لزوماً همه مواضع آنان را قبول دارد.
۲- در چند گفت‌وگوی محدودی هم که از شکدم روی خروجی قرار گرفته، موضع او علیه اسرائیل و آمریکاست و سخنان او نیز به رویکرد تسنیم لطمه‌ای وارد نمی‌کرده است. مهم‌تر اینکه معرفی و چهره شدن او نیز هیچ ارتباطی به تسنیم ندارد و او چند گفت‌وگوی خود را در شرایطی انجام داد که پیش از آن در رسانه‌های مختلف حضور داشته و فردی نسبتاً شناخته‌شده در این فضا بوده است.
۳- در مطلبی که شکدم روی وبلاگش قرار داده هیچ سخنی از همکاری با تسنیم هم به میان نیامده است و اساساً تسنیم نه در ورود او به ایران و نه در همکاری با او هیچ نقشی نداشته است. به همین دلیل و از آن جهت که همکاری‌ای با او نداشته، وظیفه‌ای برای بررسی‌های امنیتی و اطلاعاتی هم نداشته است. شکدم آنگونه که در وبلاگش نوشته با پاسپورت فرانسوی و بدون اثری از سوابق دیگر خود و از طرق دیگری وارد ایران شده و در سابقه خود هم ازدواج با یک مسلمان یمنی داشته است و مدعی است که به همین دلیل کمتر نسبت به او شک و شبهه به‌ وجود آمده است. »
واضح است که برای نظامی که رویاروی نظام سلطه ایستاده است رفتارهایی شبیه به آنچه شکدم کرده یا می کند چندان عجیب و جدید نیست. اما شاید برای مردم اینکه زنی به عنوان تغییر دین بتواند چنین رفتارهایی از خود بروز دهد، مورد جدیدی باشد. شاید برای عموم مردم این یادآوری یکی از فعالان مجازی جالب باشد که جاسوس ها کسانی نیستند که در فیلم ها و سریال ها آنها را معرفی می کنند. سریال هایی مثل گاندو برای سرگرمی بعضی ها و بازی های تبلیغاتی خوب است اما در باطن باید بدانیم که امثال کاترین شکدم ها جاسوس هایی هستند که با ظاهری مقدس نفوذ می کنند و اگر هم موفق نشوند جوری وانمود می کنند که همه را به شک می اندازند!
 
 
 
کد مطلب: 161596
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *