۰
جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
پله،پادشاه فوتبال دنيا درگذشت

بهشت،ستاره تازه‌اي دارد

پله،اسطوره فوتبال برزيل بعد از چند ماه مبارزه با بيماري روز پنج شنبه در سن 81 سالگي امشب چشم از جهان فرو بست.
بهشت،ستاره تازه‌اي دارد
گروه ورزشي – محمدحسين يزدي: پله،اسطوره فوتبال برزیل بعد از چند ماه مبارزه با بيماري روز پنج شنبه در سن 81 سالگي امشب چشم از جهان فرو بست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ادسون آرانتس دو ناسيمنتو در 23 اکتبر 1940 در برزيل متولد شد. وي که با نام «پله» شناخته مي‌شود، بازيکن سابق فوتبال در پست مهاجم است.
پله به‌عنوان يکي از بزرگ‌ترين بازيکنان تمام ادوار تلقي مي‌شود که از سوي فيفا لقب «برترين» را گرفته است. او يکي از موفق‌ترين و محبوب‌ترين چهره‌هاي ورزشي قرن بيستم است که کميته بين‌المللي المپيک در سال 1999 از وي به عنوان ورزشکار قرن ياد کرد و نامش از سوي مجله تايم در فهرست 100 شخصيت برجسته قرن بيستم قرار گرفت.
پله در سال 2000 از سوي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازيکن برتر جهان انتخاب شد و يکي از دو برنده مشترک بازيکن قرن فيفا بود. وي در دوران بازيکني خود سه جام جهاني را کسب کرد و رکوردهاي بسياري، از جمله بيشترين گل در تاريخ فوتبال را شکست.
پله به عنوان اسطوره فوتبال جهان رکوردهاي ماندگاري از خود ثبت کرد:
سه عنوان قهرماني جام جهاني را با برزيل در سال‌هاي 1958، 1962 و 1970 به دست آورد و تنها بازيکني که سه بار قهرمان شد.
در 17 سالگي به جوانترين بازيکن تاريخ تبديل شد که جام جهاني را برده است، رکوردي که هنوز پابرجاست.
در 812 بازي رسمي براي باشگاه و کشورش 757 گل به ثمر رساند، رکوردي که براي چندين دهه پابرجا بود تا اينکه کريستيانو رونالدو پرتغالي رکورد او را تحت الشعاع قرار داد.
اتحاديه فوتبال برزيل (CBF) و سانتوس مي‌گويند پله در مجموع 1283 گل در 1367 بازي به ثمر رساند در حالي که فيفا اين رقم را 1281 گل در 1366 بازي اعلام کرده است.
77 گل در 92 بازي رسمي براي برزيل  باعث شد تا او بهترين گلزن تاريخ اين کشور در کنار نيمار باشد که هفتاد و هفتمين گل خود را در جام جهاني 2022 به ثمر رساند.
در بازيهاي جام جهاني 12 گل زد.
ثبت 6 پاس گل در مکزيک 1970 - يک رکورد براي يک جام جهاني بود.
در بازي‌هاي رسمي و غير رسمي 92 هت تريک کرد.
در سال 1959 توانست 127 گل براي سانتوس به ثمر رساند که تصور مي‌شود بيشترين گل زده توسط يک بازيکن در يک سال تقويمي باشد.
با 643 گل در 659 بازي به عنوان بهترين گلزن سانتوس شناخته شده است.
شش بار با سانتوس قهرمان سري آ برزيل شد و  سانتوس را به دو قهرماني کوپا ليبرتادورس (1962 و 1963) رساند.
وداع با شمارة 10 برزيل
در سال 1971 و در پايان بازي دوستانه با يوگسلاوي در حالي با پيراهن شماره 10 بزريل خداحافظي کرد که سه جام‌جهاني را تجربه کرده بود و مي‌توانست در يک جام ديگر هم حاضر شود.  شماره 10 براي پله بسيار مهم بود و غير از آن پيراهني ديگر نپوشيد؛ شماره‌اي که البته بر تن ديگران چنان ننشست که بر اندام او برازنده بود.  نه تنها با تيم ملي خداحافظي کرد که در 31 سالگي هم فوتبال رسمي خود را در سانتوس کنار گذاشت. پس از آن به فوتبال آمريکا رفت که در آن زمان هنوز جنبه نمايشي داشت و‌حرفه اي نشده بود و تازه به soccer توجه مي‌کردند. در تيم کاسموس نيويورک با جيانلوکا کيناليا‌- گل‌زن مشهور ايتاليايي-، فرانتس بکن بائر و‌ يوهان کرايف و‌ شماري ديگر از نام‌هاي مشهور در آن ليگ به فوتبالي پرداختند که بيشتر نمايشي بود و از ايران نيز آندرانيک اسکندريان و ايرج دانايي‌فر به فوتبال نمايشي پيوستند.
به او‌ لقب «ري» (سلطان) و «پرولا نگرا» (مرواريد سياه) داده بودند و در پايان بازي برزيل با انگليس، بابي مور نزد پله رفت و با اشاره به سرود ملي انگلستان که مي‌گويد «خداوند پادشاه را حفظ کند» به پله گفت: «خداوند پله را حفظ کند».
از القاب او مرد «هزار گله» است؛ وقتي هزارمين را از روي نفطة پنالتي به ثمر رساند جمعيت به احترام و ستايش ايستاد و  5 دقيقه کف زدند.
پله چندان کاريزما و جذبه داشت که هر گاه اختلاف مربيان و بازيکنان بالا مي‌گرفت با دخالت و وساطت او غايله فروکش مي‌کرد. او بود که سبب شد دوست و‌همبازي‌اش زاگالو‌ مربي شود تا بتواند جام‌ژول ريمه را به خانه ببرد. همان جامي که در هفته‌هاي اخير بالاي تخت او در  بيمارستان بود.
کتمان نبايد کرد که با ظهور نابغه‌اي چون ديه گو مارادونا که عليه سرمايه‌داري شوريد و نظام حاکم بر فيفا را به چالش کشيد خشي بر شمايل محبوبيت پله افتاد. چه،  انگار يکي سمت سرمايه ايستاده و ديگري جانب مردم حال آن که در عالَم واقع چنان نبود و تفاوت پله با مارادونا در عين اشتراک در نبوغ فوتبالي در اين بود که مثل او عاصي نبود.
واکنشها به فقدان پله
ستاره‌ها و شخصيت‌هاي برتر دنياي فوتبال به پله اداي احترام کردند.
فرانتس بکن باوئر (هم تيمي سابق پله و اسطوره فوتبال آلمان): فوتبال امروز بزرگترين مرد تاريخ خود را از دست داد -و من يک دوست منحصر به فرد را از دست دادم. پله سه قلب داشت: براي فوتبال، براي خانواده و براي همه مردم. من در سال 1977 به ايالات متحده رفتم زيرا واقعاً مي‌خواستم در تيمي با پله بازي کنم. ما بلافاصله با هم قهرمان ايالات متحده شديم و پله من را برادرش خواند. اين افتخاري غيرقابل تصور براي من بود. فوتبال براي هميشه از آن تو خواهد بود!
ميشل پلاتيني (فرانسه): او خداي فوتبال بود. در سال 1970، 15 ساله بودم و با تصوير درخشش او در جام جهاني بزرگ شدم. به خاطر او بود که علاقه زيادي به فوتبال در من شکل گرفت. پدرم در مورد پله به من چيزهاي زيادي گفت و اتفاقاً در مدرسه به عنوان پله شناخته شدم. من خيلي خيلي از مرگ او شوکه شده‌ام. من گل‌ها و دستاوردهاي او را ديدم و هرگز جام جهاني او را در سال 1970 فراموش نمي‌کنم.
اولي هوينس (آلمان): من هرگز نشستن مقابل تلويزيون در جام جهاني 1970 را فراموش نمي‌کنم و تمام جهان اين بازيکن منحصر به فرد را تحسين مي‌کردند. پله يک هديه بود، يک هديه براي همه خانواده فوتبال.
کافو (برزيل): امروز برادرم را از دست دادم. به عنوان يک مسيحي کاتوليک مي‌دانم که با مردن، انسان براي زندگي ابدي متولد مي‌شود. به اميد ديدن دوباره تو.
روبرت لواندوفسکي (لهستان): در آرامش باش. بهشت يک ستاره جديد دارد و فوتبال يک قهرمان را از دست داد. سرخيو راموس (اسپانيا): صحبت کردن در مورد يک اسطوره يا يک شخصيت تاريخي راحت نيست.  پله ما را ترک کرد. فوتبال هميشه شما را به ياد خواهد آورد. در آرامش باشيد.
ريو فرديناند (انگليس): افسانه‌اي که در ميان اسطوره‌ها سرآمد بود. هميشه براي همه وقت داشت. بازيکن، مرد، اسطوره.
ارلينگ‌هالند (نروژ): هر کاري که يک بازيکن انجام دهد، پله اول آن را انجام داده است.
آندري شوچنکو (اوکراين): ميراث شما هميشه در يادها خواهد ماند. تسليت من به خانواده شما پادشاه.
سپ بلاتر (رئيس سابق فيفا): خبر بسيار ناراحت کننده است. پله ما را ترک کرد. جهان عزادار بزرگترين فوتباليست تاريخ و شخصيتي فوق العاده است. دنياي فوتبال در غم از دست دادن يکي از بهترين بازيکنان تمام دوران است.
رئال مادريد (اسپانيا):  رئيس و هيئت مديره  و تمام باشگاه عميقاً از مرگ اسطوره فوتبال جهان متاسف هستند. پله براي هميشه در ياد همه کساني خواهد بود که عاشق هستند. اين ورزش و ميراث او، او را به يکي از اسطوره‌هاي بزرگ فوتبال جهان تبديل مي‌کند.
بارسلونا (اسپانيا): با اندوه زياد از مرگ پله، يکي از برترين فوتباليست‌هاي تمام دوران مطلع شديم. او فوتبال را بزرگتر از هميشه کرد.
ليگ فوتبال آلمان: دنياي فوتبال در سوگ از دست دادن يکي از بهترين بازيکنان تمام دوران است.
لاليگا (اسپانيا): لاليگا درگذشت پله را تسليت مي‌گويد و عميق ترين تسليت خود را به خانواده و دوستان او ابراز مي‌کند.
پله چقدر درآمد داشت؟
اگر پله امروز در اروپا بازي مي‌کرد، ثروتمندترين بازيکن دنيا بود. پله در دوران حرفه‌اي خود تنها براي دو باشگاه بازي کرد: سانتوس، از سال 1956 تا 1974، و نيويورک کاسموس  ايالات متحده، از سال 1975 تا 1977. در سال 1961، ميزان درآمد پادشاه از طريق روزنامه‌هاي آن زمان فاش شد.
حدود 2 ميليون کرون که به گفته متخصصان، معادل 70 هزار دلار در ارزش فعلي است. هنگامي که او در سال 1975 به نيويورک کاسموس رفت، اعلام شد که پله قراردادي را امضا کرد که سالانه 2.5 ميليون دلار براي او درآمد داشت با توجه به تورم ايالات متحده، اين رقم معادل 10.9 ميليون دلار آمريکا در شرايط فعلي است. طبق گزارش مجله فوربس به همراه تحليلگران مالي، اگر پله امروز در اروپا بازي مي‌کرد، سالانه حدود 223 ميليون دلار دريافت مي‌کرد.
اينها 10 بازيکن پردرآمد جهان از نظر فوربس هستند که اگر پله  بود، پيشتاز مي‌شد.
کيليان امباپه – 128 ميليون دلار
ليونل مسي – 120 ميليون دلار
کريستيانو رونالدو - 100 ميليون دلار
نيمار – 87 ميليون دلار
محمد صلاح – 53 ميليون دلار
ارلينگ‌هالند – 39 ميليون دلار
رابرت لواندوفسکي – 35 ميليون دلار
ادن‌هازارد – 31 ميليون دلار
آندرس اينيستا – 30 ميليون دلار
کوين دي بروين – 28 ميليون دلار
کد مطلب: 185551
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *