۰
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
«اسخت اورازباي» نتايج انتخابات قزاقستان را تشريح کرد

گام‌هاي محکم آستانه به سمت توسعه دموکراسي

قزاقستان در مساله جنگ اوکراين اعلام بي طرفي کرده است
انتخابات پارلماني و شوراهاي محلي قزاقستان 28 اسفند 1401 برگزار شده است. «اسخت اورازباي» سفير قزاقستان ظهر ديروز(چهارشنبه)در يک نشست خبري با محوريت تشريح نتايج انتخابات پارلماني اخير در اين کشورگفت که هفت حزب سياسي از جمله دو حزب جديد در اين انتخابات با هم رقابت کردند.
گام‌هاي محکم آستانه به سمت توسعه دموکراسي
گروه سياسي – سعيد تهراني: انتخابات پارلماني و شوراهاي محلي قزاقستان 28 اسفند 1401 برگزار شده است. «اسخت اورازباي» سفير قزاقستان ظهر ديروز(چهارشنبه)در يک نشست خبري با محوريت تشريح نتايج انتخابات پارلماني اخير در اين کشورگفت که هفت حزب سياسي از جمله دو حزب جديد در اين انتخابات با هم رقابت کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي با بيان اين که 54 درصد واجدين شرايط در اين انتخابات شرکت کردند گفت: مطابق با تغييرات قانوني اخير در قزاقستان، احزاب سياسي بايد از آستانه پنج درصد عبور کنند تا کرسي‌هاي مجلس را به دست آورند که از 98 عضو تشکيل مي‌شود - 69 نفر توسط ليست‌هاي حزبي و 29 نفر در حوزه‌هاي انتخابيه تک نفره انتخاب مي‌شوند. 281 کانديداي ليست حزبي براي کسب 69 کرسي و تقريباً 370 نامزد تک وکالتي (شامل نامزدهاي مستقل و خود نامزد) به دنبال 29 کرسي در مجلس سفلي بودند.
اين ديپلمات قزاقستان با بيان اينکه بر اساس اصلاحات ايجاد شده در قانون انتخابات قزاقستان احزاب سياسي بايد از آستانه کسب پنج درصد آراء عبور کنند تا بتوانند کرسي‌هاي مجلس را به دست آورند، تصريح کرد: پارلمان قزاقستان از 98 عضو تشکيل مي‌شود که 69 نفر آنها توسط ليست‌هاي حزبي و 29 نفر در حوزه‌هاي انتخابي تک نفره انتخاب مي‌شوند. در همين چارچوب در اين انتخابات 281 کانديداي ليست حزبي براي کسب 69 کرسي و 370 نامزد تک نفره براي کسب 29 کرسي به رقابت پرداختند.
وي در تفکيک آرا گفت: براساس آراي اعلام شده توسط کميسيون مرکزي انتخابات ؛ حزب امانت – 53.9% (بيش از 3.4 ميليون راي، حزب آئويل – 10.9% (693,938 راي) ، حزب رسپوبليکا – 8.59% (547,154 راي) ، حزب آق ژول – 8.41% (535,139 راي)،   حزب مردم قزاقستان – 6.8٪ (432,920) ،  حزب سوسيال دموکرات ملي – 5.2٪ (331,058) ، حزب بايتاق– 2.30٪ (146,431، و در نهايت 3.9 درصد گزينه «عليه همه» را انتخاب کردند که رقم 248291 راي شد.
سفير قزاقستان در تهران با بيان اينکه در اين انتخابات از هفت حزب شرکت کننده شش حزب توانستند که آراء بالاي پنج درصد کسب کنند و نمايندگان آنها به مجلس راه پيدا کنند، تصريح کرد: در اين انتخابات حزب امانت با کسب 53.9 درصد بيشترين آراء را به دست آورد و توانسته بود 40 کرسي را از آن خود کند.
وي تصريح کرد: بر اساس قانون جديد انتخابات در قزاقستان راي دهندگان مي‌توانستند براي اولين بار گزينه «عليه همه» را انتخاب کنند و به هيچ يک از هفت حزب شرکت کننده راي مثبت ندهند. در همين چارچوب حدود 250 هزار نفر گزينه «عليه همه» را انتخاب کرده بودند.
تلاش موفق براي توسعه دموکراسي
اوزاباي در تشريح روند تصميم قزاقستان براي برگزاري انتخابات زودهنگام گفت: «قاسيم-ژومارت توکايف» رئيس جمهوري قزاقستان اولين بار در يکم سپتامبر سال 2022 در پيامي خطاب به ملت پيشنهاد برگزاري انتخابات براي مجلس  و هيئت‌هاي نمايندگي‌هاي محلي را مطرح کرد. اين انتخابات پارلماني آخرين مرحله در چرخه تجديد سياسي است که توسط رئيس جمهور توکايف آغاز شد، که با انتخابات رياست جمهوري در 20 نوامبر سال 2022 (برابر با 29 آبان 1401) آغاز شد و با انتخابات سنا در 14 ژانويه سال 2023 (برابر با 24 دي 1401) ادامه يافت.
وي در ادامه افزود: انتخابات قبلي قانونگذاري در قزاقستان در ژانويه سال 2021 برگزار شد. پنج حزب در آن انتخابات شرکت کردند و سه حزب در مجلس کرسي به دست آوردند - حزب حاکم «امانت» (قبلاً نور اوتان)، آق ژول، و حزب مردم.
اين ديپلمات ارشد قزاقستاني در تهران با بيان اينکه در اين انتخابات حدود 12 ميليون نفر واجد شرايط براي شرکت کردن بودند و از اين ميزان 6.3 ميليون نفر يعني حدود 54 درصد از واجدين شرايط شرکت کردند، گفت: براي نظارت در برگزاري اين انتخابات از ناظران خارجي از کشورهاي مختلف و سازمان‌هاي بين‌المللي دعوت به عمل آورده بود و حدود 793 ناظر از 41 کشور خارجي و 12 سازمان بين‌المللي در اين انتخابات نظارت کردند و در پايان صحت اين انتخابات را تاييد کردند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مردم سالاري در رابطه با انتقادات برخي رسانه‌هاي غربي گفت: بنا به اذعان ناظران غربي ، انتخابات پارلمان قزاقستان يک اتفاق مهم در توسعه دموکراسي و برگزاري رقابت آزاد دموکراتيک بوده است. اين در شرايطي است که برخي از کشورهاي اتحاديه جماهير شوروي سابق حتي فکر برگزاري انتخابات آزاد را به ذهنشان خطور نمي‌کند. اورازباي گفت: برخي رسانه‌هاي غربي با عينک غربي به دموکراسي نگاه مي‌کنند و توقع دارند که ما هم استانداردهاي آنها را رعايت کنيم در حالي که قزاقستان گام‌هاي استوار و محکم خود را به آرامي در جهت توسعه دموکراسي و ايجاد ساز و کارهاي دموکراتيک بر مي‌دارد.
وي همچنين با بيان اينکه طبق قانون جديد انتخابات بايد حدود 30 درصد ظرفيت مجلس در اختيار زنان، جوانان و افراد با نيازهاي ويژه باشد و در جريان برگزاري اين انتخابات اين موضوع رعايت شد، گفت: در اين انتخابات احزاب اپوزيسيون نيز شرکت کردند و تعدادي از آنها توانستند نمايندگاني را به پارلمان اعزام کنند. وي با تاکيد بر اينکه تغييرات قابل توجهي در نظام انتخاباتي قزاقستان نسبت به انتخابات قبلي پس از اصلاحات قانون اساسي اين کشور ايجاد شده است، تصريح کرد: مجلس جديد پس از تشکيل بار ديگر علي خوان اسماعيل اف را به عنوان نخست وزير قزاقستان انتخاب کرد.
سفير قزاقستان در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار روزنامه مردم سالاري گفت: مردم کشورمان بيش از هر نکته اي ، دغدغه توسعه کشورشان را دارند ؛ بنابراين موضوعات مرتبط با توسعه اقتصادي مورد توجه احزاب و کانديداها در انتخابات پارلماني قزاقستان قرار گرفت.
وي در ادامه گفت: قزاقستان استراتژي تنش صفر را دنبال مي‌کند و مبتني بر همين ديدگاه توازن سياست خارجي را در نگاه به روسيه و آمريکا دنبال مي‌کند. رئيس جمهوري کشورمان هم اعلام کرده است که قزاقستان در مساله جنگ اوکراين بي طرف است و بر همين مبنا هم ضمن تلاش براي برقراري آتش بس از هيچ کدام از طرفين جنگ حمايت نمي‌کنيم البته فعاليت‌هاي بشردوستانه به شکل کاملا مردمي انجام شده است.
کد مطلب: 193154
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *