۰
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
معاون مددکاري و مشارکت‌هاي مردمي‌بنياد شهيد و امور ايثارگران:

طرح ساماندهي اطلاعات ايثارگران اجرايي شد

معاون مددکاري و مشارکت‌هاي مردمي‌بنياد شهيد از اجراي طرح ساماندهي اطلاعات ايثارگران خبر داد.محمود پاکدل در نشست خبري  ديروز خود گفت: همه ما بايد تلاش کنيم فرهنگ ايثار و جهاد و شهادت در کشور نهادينه شود که اين اتفاق افتاده است نتيجه آن نيز اقتدار، استقلال و برقراري امنيت و آسايش است.
طرح ساماندهي اطلاعات ايثارگران اجرايي شد
گروه اجتماعي: معاون مددکاري و مشارکت‌هاي مردمي‌بنياد شهيد از اجراي طرح ساماندهي اطلاعات ايثارگران خبر داد.محمود پاکدل در نشست خبري  ديروز خود گفت: همه ما بايد تلاش کنيم فرهنگ ايثار و جهاد و شهادت در کشور نهادينه شود که اين اتفاق افتاده است نتيجه آن نيز اقتدار، استقلال و برقراري امنيت و آسايش است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي با اشاره به ارائه خدمات به ايثارگران گفت: تلاش ما اين است که با سهل ترين روش و در کمترين زمان خدمات را به ايثارگران ارائه دهيم و هرجا با محدوديت مواجه مي‌شويم تلاش مي‌کنيم عدالت را با اولويت بندي رعايت کنيم.معاون مددکاري و مشارکت‌هاي مردمي‌گفت: 228 هزار و 688شهيد در بنياد شهيد پرونده داشته که از اين تعداد بيش از 7 هزار نفر زنان شهيد هستند و 628 هزار و 50 نفر جانباز داريم که 544 هزار و 566 نفر در قيد حيات هستند و 7670 نفر از جانبازان را نيز زنان تشکيل مي‌دهند مجموع ايثارگران و خانواده‌هايشان4 ميليون و 115 هزار و 307 نفر تحت پوشش هستند که از اين تعداد افراد در قيد حيات 3 ميليون و 414 هزار و 731 نفر هستند 43 هزار و 445 نفر نيز آزاده هستند که بيش از 38 هزار نفر در قيد حيات هستند.
پاکدل با اشاره به مشکل تامين اعتبار مالي قوانين مصوب گفت: در سال1400 ، 126 هزار ميليارد براي اجراي قوانين ايثارگران نياز داشتيم اما بودجه ما 31 هزار ميليارد بود.
با تلاش‌هايي که شد در دو سال اخير افزايش‌هاي خوبي در اعتبارات داشتيم که اين افزايش‌ها در حوزه مستمري و دستمزد است. در سال گذشته 47 هزار ميليارد تومان اعتبار دريافت کرديم و 20 هزار ميليارد هم سهام بود که اگر فروش آن محقق شود مي‌توانيم ديون خودمان را به ايثارگران پرداخت کنيم.وي ادامه داد: بجز پاداش بازنشستگي 62 هزار ميليارد اعتبار ما است. اگر پاداش بازنشستگي هم به اين مبلغ اضافه شود در مجموع بودجه امسال 71 هزار ميليارد تومان است.معاون مددکاري و مشارکت‌هاي مردمي‌با اشاره به قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران گفت: قوانين متعددي بر قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران حاکم است و ما به دليل بعدتاريخي اين قوانين بعداز قانون جامع اين قانون‌ها را اجرايي مي‌کنيم اجراي برخي از قوانين از جمله استخدام، تبديل وضعيت، مسکن و تامين دارو برعهده ما نيست اما از مطالباتي است که ايثارگران از ما دارند.
وي ادامه داد: براساس يکي از همين قوانين بنياد موظف است ايثارگراني که مجروحيت دارند حتي اگر صورت سانحه نداشته باشند به عنوان جانباز 5 درصد پذيرش کند در دو سال اخير 50 هزار نفر بر همين اساس پذيرش شده و يا در حال پذيرش هستند.
پاکدل تصريح کرد: بحث تحولي در بنياد با ورود دکتر قاضي زاده مطرح شد و لازمه آن تغيير ساختار تشکيلاتي بود. ما شاهد اين تغييرات بوديم و معاونت مددکاري يکي از همين تغييرات است هدف عمده آن واگذاري امور اجرايي به سازمان‌ها و موسسات وابسته است و ستاد بنياد بيشتر به سياستگذاري و نظارت بپردازد. در سند تحول دولت به چند نکته در حوزه ايثارگران اشاره شده بود که از جمله آنها ضعف در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، بي عدالتي در ارائه خدمات و نارضايتي جامعه ايثارگران است.
 با اين تغييرات تلاش مي‌کنيم تا اين موارد رفع شود. با اين ساختار جديد 6 معاونت طراحي شده است و بيشتر به سمت مردمي‌سازي خدمات هستيم به ويژه در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت.وي تصريح کرد: اقدامات خوبي در راستاي تغييرساختار انجام شده و 14 هزار و 770 نفر پاداش بازنشستگي دريافت کرده اند و امسال اگر بودجه محقق شود مي‌توانيم تعداد زيادي از اين افراد را بازنشسته کنيم. همچنين با توجه به ابلاغ آيين نامه کمک معيشت از اين ماه اين کمک معيشت پرداخت مي‌شود اما همچنان سه ماه است که نتوانسته ايم حقوق مستمري والدين شهدا را افزايش دهيم و سازمان برنامه و بودجه قول داده است اين مشکل در تيرماه رفع شود و ما اميدواريم معوقات اين سه ماه را نيز به همراه افزايش حقوق مستمري از تيرماه پرداخت کنيم.پاکدل تصريح کرد: 122 تشکل داراي مجوز از وزارت کشور در زمينه ايثارگران فعاليت مي‌کنند. خروجي سياست‌هاي بنياد مي‌تواند مردمي‌سازي فعاليت‌هاي ايثارگرانه باشد که صرفا اين فعاليت‌ها مربوط به بنياد شهيد نيست.
او درباره برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه ششم لايحه‌اي که از طرف دولت ارسال شد هيچ ماده‌اي براي ايثارگران در نظر گرفته نشد و در مجلس براي ايثارگران موادي در نظر گرفته شد براي برنامه هفتم کميته‌هايي تشکيل و نيازها مشخص شد. از طريق تشکل‌ها نيز پيگيري‌هايي با مجلس شده است که خواسته‌هاي ايثارگران در برنامه هفتم تصويب شود ما به دنبال اين هستيم که در برنامه هفتم قانوني تصويب شود که قابليت اجرا داشته باشد يعني هم اعتبار پيش بيني شود و هم ساختار آن وجود داشته باشد جنس بيشتر پيشنهادات ما برنامه اي نيست بلکه از احکام دائمي‌است.
دولت برنامه احکام دائمي ‌سه را نيز در دستور کار دارد و ما اميدواريم مجموع نيازهاي ايثارگران در لايحه احکام دائمي‌سه و برنامه هفتم ديده شود.وي ادامه داد: براساس قانون جامع حمايت از ايثارگران، تامين مسکن ايثارگران برعهده وزارت راه و شهرسازي است.
وي با بيان اينکه اطلاعات ايثارگران به روز نبود گفت: در حال حاضر اين اطلاعات به روز شده است و طرح ساماندهي اطلاعات ايثارگران را داريم که با مراجعه به ايثارگران و يا ارتباط با ساير دستگاه‌ها اين اطلاعات به روز مي‌شود.
پاکدل درباره پرداخت کمک معيشت جانبازان از ماه جاري گفت: 108 هزار نفر کمک معيشت دريافت مي‌کنند که 100 هزار نفر جانبازان هستند و 8 هزار نفر خانواده شهدا. درخصوص جانبازان پرداخت‌ها براساس دهک بندي است 25 درصد در دهک 8و9و 10 بوده اند. سه ماه فرصت داريم تا اين دهک‌ها را بررسي کنيم 75 درصد نيز بين دهک يک تا 7 هستند 1500 نفر هم بدون دهک هستند و در حال بررسي هستيم تا دهک اين افراد نيز مشخص شود.
مديرکل مددکاري و مشاوره بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز در ادامه نشست با اشاره به فعاليت 86 مرکز و 106 دفتر براي ارائه خدمات مشاوره به ايثارگران، گفت: ايجاد شبکه مددکاري نوين با رويکرد حل مسئله و پيگيري نيازهاي ايثارگران در دستور کار قرار دارد. بهروز بزرگي با تشريح برنامه‌هاي بنياد در زمينه مددکاري و مشاوره، گفت: رويکرد مددکاري با توجه به آسيب‌هاي اجتماعي که در جامعه وجود دارد و به طور حتم جامعه ايثارگري هم از اين آسيب‌ها جدا نيست، اين است که در ارتقاي سلامت بهداشت رواني جامعه هدف، رويکرد ارتباطي هدفمند و مؤثر داشته باشد.
وي با اشاره به «طرح سپاس» تصريح کرد: اين طرح با مشارکت بنياد شهيد و امور ايثارگران و ساير دستگاه‌ها اجرايي مي‌شود و ديدار با خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران به منظور تجليل و تکريم جامعه ايثارگري انجام مي‌شود و خوشبختانه با ابلاغ معاون اول رياست محترم جمهور به دستگاه‌هاي اجرايي تکليف شده که در طرح سپاس مشارکت بالايي داشته باشند و از ابتداي سال 1401 تا خرداد ماه سال جاري بيش از 440 هزار ديدار با ايثارگران با مشارکت دستگاه‌ها انجام شده است.
 در ادامه نشست محمدحسن علي‌نقيان افجه‌اي مديرکل مراجعات ايثارگران نيز گفت: سامانه 1616 راه ارتباطي جامعه ايثارگري با بنياد شهيد است که هرکسي مشکلي داشته باشد با نزديکترين اداره بنياد شهيد به محل زندگي خود مرتبط خواهد شد.
کد مطلب: 197696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *