; ?>; ?> اينکه دنبال تحريم باشند خروج از نظام است - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
هشدار دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين به اصلاح طلبان

اينکه دنبال تحريم باشند خروج از نظام است

با نزديک شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي، بحث حضور يا حضور نيافتن اصلاح طلبان در انتخابات موضوعي است که مورد توجه گروه‌ها و رسانه‌هاي مختلف قرار گرفته است.
اينکه دنبال تحريم باشند خروج از نظام است
گروه سياسي - محمدحسين يزدي: با نزديک شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي، بحث حضور يا حضور نيافتن اصلاح طلبان در انتخابات موضوعي است که مورد توجه گروه‌ها و رسانه‌هاي مختلف قرار گرفته است. اين موضوع با توجه به سخنان اخير سعيد حجاريان و واکنش‌هايي که اين سخنان برانگيخته داغتر شده است. در روزهاي اخير محمدرضا باهنر چهره از رده خارج اصولگرايان هم سعي کرده با پاسخگويي به حجاريان دست به بازسازي چهره خود در ميان هم طيف‌هاي خود بزند و شايد دوباره جايگاهي در ميان اصولگرايان پيدا کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حجاريان چندي پيش در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحريم نمي‌کنند، اما ديگر دست به کار عبث نمي‌زنند، چون التفات پيدا کرده‌اند قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجري آن اهميت فراوان دارد. او همچنين خواستار استعفاي رئيسي براي پايان بخشيدن به وضعيت نابسامان فعلي شده بود. در مقابل اين سخنان محمدرضا باهنر در گفت وگويي در برابر اين سوال که «اصلاح طلبان شروط 6 گانه اي را براي حضور در عرصه انتخابات گذاشتند اما به تازگي سعيد حجاريان مصاحبه کرد و گفته «دولت آقاي رئيسي هر چه زودتر استعفا بدهد و برود بهتر است» به عبارت ديگر او گفته «اگر آن 6 شرط هم نشد، دولت آقاي رئيسي استعفا دهد ما مي‌آييم». نظرتان درباره اين شرط چيست؟» بيان کرد: «اينکه برخي براي آمدن به صحنه انتخابات شرط مي‌گذارند، معنا ندارد. آقاي حجاريان براي آمدن شما حاکميت شرط مي‌گذارد، نه آنکه شما براي حاکميت شرط بگذاريد. اگر خواستيد وارد انتخابات شويد يکسري شرط و شروط است، اينها را بپذيريد بعد تشريف بياوريد.» دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين و عضو مجمع تشخيص مصلحت در اظهارات تندتري در گفت وگو با روزنامه جوان علاوه بر هشدار به مشارکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات گفته است:« من جبهه اصلاحات را نصيحت مي‌کنم که به صندوق رأي بازگردند. حتي برخي از سران اين جبهه به اين جمع‌بندي هم رسيدند که تنها راه حيات در عرصه سياسي صندوق رأي است. با لشکر کشي در خيابان و اغتشاش راه به جايي نمي‌برند. خارجي‌هاي گردن کلفت به جايي نرسيدند و اين‌ها هم در اين صورت رقيب خود را نظام تعريف کرده و خارج از نظام خواهند بود».
او ادامه داده است:« در اين صورت ديگر بايد جوابگوي هسته سخت نظام باشند. اما اينکه فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، اما اينکه دنبال تحريم باشند خروج از نظام است. فرانسه هم که مهد دموکراسي است در قانون اساسي فرانسه نوع نظام سياسي لائيک بيان شده که با هيچ اصل دموکراتيکي قابل تغيير نيست. هيچ حکومتي با دشمنان خود رودربايستي ندارد. اصلاح‌طلبان اگر مي‌خواهند داخل نظام باشند بايد در انتخابات شرکت کنند».
سايت عصرايران در واکنش به اين سخنان باهنر نوشت: بعد از حذف علي لاريجاني از انتخابات 1400 چهره‌هايي چون محمد رضا باهنر نيز ديگر عملا در بازي قدرت با ميدان داري نواصول گرايان و جبهه پايداري نيستند ولي با سخناني از اين دست مي‌خواهند خود را همچنان در بازي جلوه دهند. حال آن که اگر سخني دارد بايد خطاب به کار به دستان بگويد نه حجاريان! به بيان روشن‌تر آقاي باهنر ديگر نمي‌تواند و در جايگاهي نيست که از جانب حاکميت سخن بگويد چرا که جبهه پايداري حوصله باقر قاليباف را هم ندارد چه رسد به‌ محمد رضا باهنر!
همچنين جليل رحيمي جهان آبادي در واکنش به اظهارات باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات در توييتر نوشت: خلاصه پيشنهاد باهنر به اصلاح طلبان: «شما در انتخابات شرکت کنيد، بعد شما را رد صلاحيت کنيم اما شما مردم را تشويق کنيد تا مشارکت بالا برود چون مردم به حرف ما پاي صندوق نمي‌آيند بعد ما اصولگرايان با خودمان رقابت کنيم و پيروز شويم و شما شکست مفتضحانه خود را بپذيريد و از ما تشکر کنيد.»
احمد زيدآبادي هم در اين خصوص نوشت: آقاي باهنر با آنکه شرط و شروط گذاشتن براي ورود به صحنة انتخابات را بي‌معنا دانسته، اما «حاکميت» را از اين قاعده مستثني فرض کرده است. به‌زعم او گروه‌ها و فعالان سياسي و شهروندان عادي حق اعلام شرط و شروط براي ورود به صحنة انتخابات ندارند، ولي در مقابل، حکومت از هر نوع حق و حقوقي براي تعيين هر جنس شرط و شروطي به احزاب و شهروندان برخوردار است.
او تاکيد کرد: آنچه اصولگرايان حاکم خود را نسبت به آن بي‌توجه نشان مي‌دهند، وضعيت افکار عمومي است. آنان مي‌پندارند که با حضور اصلاح‌طلبان و يا بخشي از آن‌ها «تنور انتخابات گرم مي‌شود» و اکثريت مردم به پاي صندوق‌هاي رأي هجوم مي‌آورند. اين اتفاق بدون تحولي معنادار که چشمة اميدي را در متن جامعه بجوشاند و يا چشم‌اندازي نو در افق بگشايد، بسيار دور از ذهن است که روي دهد. محمد مهاجري فعال رسانه اي اصولگرا نيز چندي پيش  در يادداشتي با عنوان «اصلاح‌طلبان مي‌خواهند کاري انجام دهند؟» نوشت: اگر قرار باشد بررسي صلاحيت توسط شوراي نگهبان در عمل به قلع و قمع گسترده نامزدها تبديل شود، اصلاح‌طلبان آن را سيگنالي براي جاانداختن پروژه تحريم فرض مي‌کنند.
همچنين رسول منتجب نيا دبيرکل حزب جمهوريت ايران اسلامي با بيان اين‌که «اهل تحريم انتخابات نبوده و نيستيم»، گفت: حضور فعال ما و ساير اصلاح‌طلبان در انتخابات مشروط به تصميم مسئولان است.
او درباره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در سال جاري، بر «ضرورت فضاي باز و آزاد سياسي که در آن نخبگان کشور بدون دغدغه و بدون نگراني از رد صلاحيت‌ نامزد شوند»، تاکيد کرد و گفت: اين امر مي‌تواند در کنار برخورد بي‌طرفانه و صرفاً قانوني مجريان و ناظران انتخابات و ايجاد اين اطمينان که تنها رأي آن‌ها مؤثر است، اعتماد مردم را جلب نمايد و منجر به حضور گسترده ملت پاي صندوق‌هاي رأي شود و حماسه‌هايي مانند دوم خرداد سال 76 و دوره‌هاي مختلف زمان حضرت امام(ره) تکرار شود.
نکته ديگري که برخي کارشناسان بر آن تاکيد دارند اين است که اصلاح طلبان در صورت رسيدن به اين نتيجه که بايد در انتخابات شرکت کنند هم نمي‌توانند مانند گذشته با موضوع انتخابات روبه رو شوند. آنان لازم دارند تا برنامه‌هاي جدي و طرح‌هايي نو داشته باشند تا بتوانند بار ديگر عقبه مردمي خود را بسيج کرده که با وجود چهره‌هاي توانمند فراوان در ميانشان اين امر دشوار نيست.
 
کد مطلب: 198454
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *