۱
شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۵

بازی مشترک اون و پوتين با اعصاب واشنگتن

مسکو براي رهبر کره شمالي فرش قرمز پهن کرده است. «کيم جونگ اون» با ذوق و شوق پس از ديدار با «ولاديميرپوتين» مشغول بازديد از کارخانجات تسليحاتي بزرگ روسيه است.
بازی مشترک اون و پوتين با اعصاب واشنگتن
گروه بينالملل - علي ودايع: مسکو براي رهبر کره شمالي فرش قرمز پهن کرده است. «کيم جونگ اون» با ذوق و شوق پس از ديدار با «ولاديميرپوتين» مشغول بازديد از کارخانجات تسليحاتي بزرگ روسيه است.  به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روسيه درگير جنگ اوکراين بدش نمي آيد که يک جبهه تنش جديد براي غرب در خاور دور ايجاد کند. جالب اينجاست که اتفاقا چيني‌ها هم نگاه مشابهي به پيونگ يانگ دارند ؛ پکن در مساله تايوان و درياي چين جنوبي با متحدين غربي دچار است. شويگو در جريان سفرش به پيونگ يانگ به خبرنگاران گفته بود که روسيه و کره شمالي در حال بررسي احتمال برگزاري يک مانور دو جانبه نظامي هستند. اخيرا نيز آژانس جاسوسي کره جنوبي به قانونگذاران اين کشور گفته بود که به نظر مي‌رسد شويگو يک رزمايش سه جانبه را با حضور چين پيشنهاد کرده است. به نوشته انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا ،تا پيش از حمله روسيه به اوکراين، روابط مسکو و پيونگ‌يانگ، باوجود روابط نزديک بين کره شمالي و اتحاد جماهير شوروي در دهه 1970، تنها با معاملات محدود و ارتباطات ديپلماتيک شناخته مي‌شد. حمله روسيه به اوکراين در سال 2022 زمينه‌اي براي همگرايي نيازهاي سياسي و منافع مادي بين دو کشور فراهم کرده است. پيونگ يانگ با به رسميت شناختن استقلال دولت‌هاي ايجاد شده توسط روسيه در استان‌هاي جدا شده در اوکراين که اکنون تحت کنترل مسکو قرار دارند از روسيه حمايت سياسي کرده است. حمايت سياسي روسيه از کره شمالي نيز پيونگ يانگ را در برابر محکوميت بيشتر شوراي امنيت سازمان ملل براي پرتاب موشک‌هاي دوربرد و ماهواره‌هايي که با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل مغايرت دارد، محافظت مي‌کند.
منافع مشترک روسيه و کره شمالي
بسته شدن مرز دوران کرونا باعث شد تا کره شمالي با مشکلات اقتصادي زيادي روبرو شود و کيم احتمالا به دنبال تامين مواد غذايي و انرژي براي جبران کمبودهاي داخلي است.کيم احتمالا افزايش روابط با مسکو را نشانه‌اي از اين خواهد دانست که کشورش بر سال‌ها انزوا غلبه مي‌کند. سران و رهبران کره شمالي مدت‌ها بر ديدارهاي رو در رو با سران جهاني به عنوان نشانه‌اي از اهميت بين‌المللي و اهداف پروپاگاندايي داخلي ارج نهاده‌اند. عامل محرک اون ، تسليحات و موشک‌هاي مدرن روسيه است که امکان شاخ و شانه کشيدن بيشتر را به کره شمالي مي‌دهد. رهبر کره شمالي بمب افکن‌هاي راهبردي روسيه را که قادر به حمل تسليحات هسته‌اي و موشک‌هاي مافوق صوت هستند يعني بمب‌افکن‌هاي توپولف TU160، TU95MS ،TU22M3 روسيه را از نزديک مشاهده کرد کرد. اون از با ذوق و بهت پرواز جنگنده SU35  را از نزديک ديد.او به کارخانه‌هاي موشک سازي روسيه هم سرک کشيده است.
گفته مي‌شود  که کره شمالي با کپي کاري موشک‌هاي دوره شوروي براي توپخانه روسيه تسليحات صادرات مي‌کند تا شايد مسکو هم تسليحات مدرن در اختيار پيونگ يانگ قرار بدهد. «نام سونگ-ووک» مدير سابق موسسه استراتژي امنيت ملي که انديشکده‌اي تحت کنترل آژانس جاسوسي کره جنوبي است، مي‌گويد:«اين يک معامله دو سر سود براي دو طرف است چون پوتين نگران تمام شدن موجودي تسليحات است و کيم هم از بابت همکاري سه جانبه بين آمريکا، کره جنوبي و ژاپن متحمل فشار.
 نيازهاي آنها حالا دقيقا به هم متصل است.» نگراني بالقوه متحدين آمريکا در اروپا و خاوردور اين است که کره شمالي و روسيه ممکن است در نشست اخيرشان درباره يک معامله تسليحاتي بالقوه رايزني کرده باشند، چهارمين نشست «گروه مشاوره و استراتژي بازدارندگي گسترده» با حضور معاونين وزراي دفاع و ديپلمات‌هاي کشورهاي متحد در وزارت امور خارجه کره جنوبي برگزار شد. بنا به نظر شوراي روابط خارجي آمريکا، اگرچه ائتلاف چين-کره شمالي-روسيه نسبت به عمق هماهنگي که توسط ايالات متحده، ژاپن و کره جنوبي در کمپ ديويد در ماه اوت به نمايش گذاشته شد، کمتر منسجم باقي مانده است، ظهور ائتلاف‌هاي مخالف (اما نه هنوز بلوک‌ها) در شمال شرق آسيا، تنش‌هاي بين کره‌اي و منطقه‌اي در شمال شرق آسيا را عميق‌تر مي‌کند. در يک جمع بندي مي‌توان گفت که پوتين و اون با لبخند شي ، بازي جديدي را با اعصاب آمريکا شروع کردند که سطح تنش را در خاوردور افزايش مي‌دهد. نکته حائز اهميت اين است که احتمالا  در کوتاه مدت رفتار تهاجمي پيونگ يانگ تشديد خواهد شد اما دربلند مدت تخاصم استراتژيک با غرب و پيوند دوران شورويايي تثبيت خواهد شد.
کد مطلب: 202932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *