۰
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
رئيس جمهوري روسيه: غرب شکست نازي‌ها را فراموش کرده است

نطق پوتين با ادبيات جنگ‌جهاني

رژه نيروهاي نظامي روسيه در روز شکست آلمان‌نازي در جنگ جهاني دوم، يک سنت حيثيتي براي مسکو است. ديروز نمايش نظامي ميدان سرخ مسکو با حضور «ولاديميرپوتين» رئيس‌جمهوري روسيه ، برخي کهنه سربازان جنگ جهاني دوم و ژنرال‌هاي ارتش روسيه در شرايطي برگزار شد که اين کشور درگير يک جنگ سخت با اوکراين است.
نطق پوتين با ادبيات جنگ‌جهاني
گروه بينالملل-علي ودايع: رژه نيروهاي نظامي روسيه در روز شکست آلمان‌نازي در جنگ جهاني دوم، يک سنت حيثيتي براي مسکو است. ديروز نمايش نظامي ميدان سرخ مسکو با حضور «ولاديميرپوتين» رئيس‌جمهوري روسيه ، برخي کهنه سربازان جنگ جهاني دوم و ژنرال‌هاي ارتش روسيه در شرايطي برگزار شد که اين کشور درگير يک جنگ سخت با اوکراين است.
به گزارش اسپوتنيک، پوتين ديروز بارها تهاجم نظامي به اوکراين را که اقدامي دفاعي در برابر تلاش غرب براي روسيه توصيف مي‌کرد، با چالشي که مسکو در زمان حمله آدولف هيتلر به اتحاد جماهير شوروي در سال 1941 با آن روبرو شد، مقايسه کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس جمهوري روسيه به همراه رهبران خارجي از ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان، ازبکستان و ترکمنستان براي شرکت در اين رژه در ميدان سرخ مسکو حاضر شد. اين ترکيب به نوعي يادآور دوران خوش اتحاديه‌جماهيرشوروي براي کرملين است.
طبق سنت هميشگي ، «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه در ابتداي مراسم نهم مي از نيروها سان ديد و سپس به پوتين اداي احترام کرد. در ادامه سخنراني پوتين که با چهره‌اي جدي به ميدان سرخ آمده بود ؛ شروع شد. پيش از اين رئيس جمهور روسيه به مناسبت هفتاد و هشتمين سالگرد پيروزي اين کشور در جنگ جهاني دوم پيام‌هاي تبريکي به سران جمهوري آذربايجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان، ترکمنستان، ازبکستان، آبخازيا، اوستياي جنوبي و همچنين مردم گرجستان و مولداوي ارسال کرده بود.
در رژه امسال، انواع خودروهاي زرهي، پرتابگرهاي سامانه پدافند هوايي اس-400، نفربرهاي زرهي، پرتابگرهاي سامانه موشکي عملياتي-تاکتيکي اسکندر-ام، سامانه‌هاي موشکي متحرک زميني يارس بر روي تراکتورهاي هشت محوره و همچنين بي‌تي‌آر جديد بومرنگ حضور داشت».
آيين رژه روز پيروزي نخستين بار در 24 ژوئن 1945 به دستور «ژوزف استالين» رهبر اتحاديه جماهيرشوروي برگزار شد. قرارداد رسمي و قطعي تسليم آلمان نازي در ساعات پاپاني روز هشتم مه 1945 به وقت محلي امضا شد که همزمان با بامداد نهم مه به وقت مسکو بود. به همين جهت، روز هشتم مه در اروپاي غربي و روز نهم مه در روسيه به عنوان روز پيروزي گرامي داشته ‌مي‌شود. بر اساس برخي مطالعات صورت گرفته ، تلفات انساني روسيه در جنگ جهاني دوم اعم از نظاميان و غيرنظاميان به 26 ميليون و ششصد هزار نفر رسيد که هشت ميليون و 668 هزار نفر از آنان را سربازان تشکيل ‌مي‌دادند.
تاکيد بر دفاع از سرزمين مادري
پوتين در ابتداي سخنراني نهم ‌‌مي‌گفت: تمدن امروز در يک نقطه عطف قرار دارد. يک جنگ واقعي دوباره عليه سرزمين مادري ما آغاز شده است. اما ما تروريسم بين‌المللي را دفع کرده‌ايم، از مردم دونباس محافظت ‌مي‌کنيم، ما امنيت خود را تضمين ‌مي‌کنيم. مسکو خواهان يک آينده همراه با صلح و ثبات و بدون ايدئولوژي غيرقابل قبول برتري طلبي است. هر گونه ايدئولوژي برتري‌طلبي ذاتا منزجر کننده، جنايتکارانه و مرگبار است.
وي افزود: نخبگان جهاني‌گرا همچنان بر استثنايي بودن خود پافشاري ‌مي‌کنند. آنها مردم را در برابر يکديگر قرار ‌مي‌دهند، جوامع را تجزيه ‌مي‌کنند، درگيري‌ها و کودتاهاي خونين را تحريک ‌مي‌کنند، نفرت، روس هراسي و ناسيوناليسم تهاجمي را مي‌کارند، ارزش‌هاي خانوادگي سنتي را که انسان را انسان ‌مي‌سازد، نابود ‌مي‌کنند. همه اينها توسط ايالات متحده و متحدان انجام ‌مي‌شود تا «بيشتر اراده، حقوق و قوانين خود را ديکته کنند» و آنچه اساسا «يک سيستم سرقت، خشونت و سرکوب» در صحنه بين المللي است را اجرا کنند. . به نظر ‌مي‌رسد که آنها فراموش کرده اند که جاه طلبي‌هاي ديوانه وار نازي‌ها به چه منجر شده است. آنها فراموش کرده‌اند که چه کسي اين هيولا و شر مطلق را شکست داد.
رئيس جمهوري روسيه افزود: برخي از کشورهاي غربي ‌مي‌خواهند مراکز توسعه مستقل را از بين ببرند. هدف آنها و در اينجا چيز جديدي نيست، دستيابي به تجزيه و ويراني کشور ما، خط بطلان کشيدن بر نتايج جنگ جهاني دوم، درهم شکستن نظام امنيت جهاني و قوانين بين‌المللي، خفقان مراکز حاکميتي است.
پوتين افزود که غرب درگيري‌ها و انقلاب‌ها را تحريک ‌مي‌کند و ارزش‌هاي سنتي را از بين ‌مي‌برد. در حال حاضر حرکتي به سوي جهان عادلانه‌تر و امکان توسعه براي همه کشورها و ملت‌ها وجود دارد.
وي افزود: کي‌يف در حال حاضر گروگان يک کودتاست و به ابزار چانه‌زني غرب تبديل شده است. آمريکا و متحدانش در آغاز درگيري در اوکراين مقصر هستند. جاه طلبي‌هاي طاقت فرسا، تکبر و سهل انگاري ناگزير به تراژدي‌ها مي‌انجامد. اين دليل فاجعه‌اي است که اکنون مردم اوکراين تجربه مي‌کنند. اوکرايني‌ها به «گروگان» کودتاي 2014 در اين کشور تبديل شدند و توسط غرب که از اين کشور براي اجراي «نقشه‌هاي خودخواهانه بي‌رحمانه» خود استفاده مي‌کند، به «ابزار چانه‌زني» تبديل شدند
پوتين اظهار کرد: حضور رهبران کشورهاي همسود در اين مراسم نشان دهنده نگرش تقديرآميز آنها به ياد و خاطره جنگ جهاني دوم است. تمام مردم اتحاد جماهير شوروي در اين پيروزي مشارکت داشتند.
کد مطلب: 195358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *