۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
کمک واشنگتن به کی يف و تل آويو با چالش مواجه شده است

بازگشت کابوس تعطيلی دولت فدرال آمريکا

کنگره آمريکا هنوز با دستيابي به توافقي براي جلوگيري از تعطيلي جديد دولت و تصويب درخواست 106 ميليارد دلاري جو بايدن رئيس جمهوري اين کشور فاصله دارد؛
بازگشت کابوس تعطيلی دولت فدرال آمريکا
گروه بينالملل - مهدي يزدي: کنگره آمريکا هنوز با دستيابي به توافقي براي جلوگيري از تعطيلي جديد دولت و تصويب درخواست 106 ميليارد دلاري جو بايدن رئيس جمهوري اين کشور فاصله دارد؛موضوعي که کمک‌هاي امنيتي به اوکراين و رژيم صهيونيستي را با ترديد مواجه کرده است. روزنامه فايننشال تايمز اين موضوع را بن بست ديگري در مذاکرات بر سر بودجه دولت فدرال دانست که در عين حال مي‌تواند موجب تضعيف اهداف سياست خارجي کاخ سفيد و تهديدي عليه آن نيز باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طبق اين گزارش، در حالي که کمتر از سه هفته تا ضرب الاجل تعيين شده در روز جمعه براي تصويب بودجه يا تعطيلي ادارات فدرال و توقف فعاليت آنها باقي نمانده است، جمهوريخواهان و دموکرات‌ها مسير روشني براي توافق ندارند و اختلافات بر سر کمک‌هاي بين‌المللي واشنگتن، تامين بودجه امنيت مرزي و مسير سياست مالي کشور عميق تر هم مي‌شود. به نوشته فايننشال تايمز، چشم انداز تعطيلي دولت همزمان با تصويب نشدن کمک‌هاي اوکراين و رژيم صهيونيستي، اجلاس همکاري اقتصادي آسيا اقيانوس آرام (Apec) را نيز تحت شعاع قرار داده است. اين اجلاس هفته آينده به ميزباني بايدن در سان فرانسيسکو برگزار مي‌شود و وي قرار است در اين اجلاس با شي جين پينگ رئيس جمهوري چين ديدار کند. پنتاگون اين هفته هشدار داد به دليل تمام شدن 95 درصد از بودجه اين وزارتخانه براي اوکراين مجبور است، موضوع حمايتش از اين کشور را مورد ارزيابي مجدد قرار دهد.
بن بست بر سر بودجه فدرال همچنين اولين آزمون براي محک زدن رهبري مايک جانسون رئيس مجلس نمايندگان آمريکا است که بعد از برکناري کوين مک کارتي رئيس پيشين اين مجلس در ماه گذشته روي کار آمد. مک کارتي با فشار راست گراهاي افراطي و به بهانه توافق با دموکرات براي جلوگيري از تعطيلي دولت کنار گذاشته شد. با توجه به فاصله زياد درخواست کمک بايدن براي اوکراين و رژيم صهيونيستي و آنچه که جمهوريخواهان براي تصويب آماده کرده اند، قانونگذاران آمريکايي در حال مذاکره بر سر «بودجه موقت» جديدي هستند که زمان بيشتري را براي مذاکره تا اواسط ماه دسامبر ايجاد مي‌کند. اما هنوز معلوم نيست که اين راه حل مورد حمايت کافي اعضاي هر دو بخش کنگره باشد يا خير. جمهوري خواهان بشدت نگرانند که کمک‌هاي بيشتر به اوکراين، مانع اجراي سياست‌هاي جلوگيري از هجوم مهاجران از مرز آمريکا و مکزيک شود. اين در حالي است که کاخ سفيد و دموکرات‌ها طرحي را براي تشديد امنيت مرزي ندارند و از اين رو توافقي در آينده نزديک پيش بيني نمي‌شود.
در حالي که 17 نوامبر (26 آبان) به عنوان مهلت نهايي براي جلوگيري از تعطيلي دولت تعيين شده است، جانسون رئيس مجلس نمايندگان آمريکا روز شنبه پيشنهاد داد بخش‌هايي از دولت در ضرب الاجل‌هاي متفاوت تعطيل شوند تا فشار براي توافق افزايش يابد.اين پيشنهاد، حتي با مخالفت همکاران جمهوريخواه او مواجه شده است و رئيس جديد مجلس نمايندگان آمريکا که تا اندازه اي متحد دونالد ترامپ رئيس جمهوري پيشين اين کشور محسوب مي‌شود با انتقادهايي مواجه است و منتقدان مي‌گويند جانسون با اين پيشنهاد تنها وقت را به هدر مي‌دهد.
کد مطلب: 206285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *