۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
آمريکا می خواهد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ايران در عراق را تکميل کند

واشنگتن پيگير صدور معافيت تحريمی برای تهران

واشنگتن درحال ارسال پيام‌هاي متناقضي به تهران است. اين رفتار پارادوکسيکال تلاشي براي کنترل سطح تنش در منطقه است.
واشنگتن پيگير صدور معافيت تحريمی برای تهران
گروه ديپلماسي-خاطره میرزا: واشنگتن درحال ارسال پيام‌هاي متناقضي به تهران است. اين رفتار پارادوکسيکال تلاشي براي کنترل سطح تنش در منطقه است. نيويورک تايمز در گزارشي مدعي شد که دولت آمريکا معافيتي تحريمي را صادر مي‌کند که امکان انتقال 10 ميليارد دلار پول‌هاي بلوکه‌شده ايران از عراق به حساب‌هاي بانکي ايران در اروپا و عمان را فراهم مي‌سازد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دولت آمريکا مي‌خواهد معافيتي تحريمي صادر کند که ايران را قادر مي‌سازد به حداقل 10 ميليارد دلار از پول‌هاي بلوکه‌شده در عراق دست پيدا کند. روزنامه «واشنگتن فري بيکن» با مطرح کردن اين ادعا نوشت: اين معافيت در واقع تمديد معافيتي است که پيشتر، در ماه ژوئيه صادر شد و سه‌شنبه، تاريخ آن پايان مي‌يابد. اين معافيت عراق را قادر مي‌سازد که پول‌هاي بلوکه شده ايران را که هزينه واردات برق بوده است، به حساب‌هاي بانکي ايران در اروپا و عمان  منتقل کند.
«ريچارد گلدبرگ» يکي از مشاوران ارشد لابي صهيونيستي «بنياد دفاع از دموکراسي‌ها»  و کارشناس تحريم‌ها که در دولت‌هاي پيشين آمريکا در شوراي امنيت ملي خدمت کرده بود، در صفحه توييترش نوشت: «دولت بايدن در حال بررسي تاييد انتقال 10 ميليارد دلار ديگر به ايران است.»
گلدبرگ با مطرح کردن ادعاهايي در راستاي سرازير شدن اين پول‌ها به ايران براي حمايت از شبه‌نظاميان منطقه، اين موضوع را با جنگ غزه مرتبط ساخته و گفت: «جهان در دنياي پسا-7 اکتبر به سر مي‌برد اما کاخ سفيد هنوز سياست 6 اکتبر را در قبال ايران اجرا مي‌کند.»
جنگ غزه در پي عمليات غافلگيرانه و گسترده «طوفان الاقصي» توسط جنبش مقاومت فلسطين عليه رژيم صهيونيستي در 7 اکتبر(15 مهر) در گرفت.
ادعا شده است که ايران از اين حمله مطلع بوده و پيش از وقوع آن، اگرچه به طور غيرمستقيم، از طريق تامين مالي، تجهيز و تعليم نيروهاي مقاومت فلسطين طي چند سال، در آن نقش داشته است. مقامات ايران اما ضمن دفاع از حقوق مقاومت فلسطين و اقدامات آزادي‌بخش آن، هر گونه نقش داشتن در اين حمله را رد کرده و گفته اند که نيروهاي مقاومت فلسطين «راسا» تصميم مي‌گيرند.
گلدبرگ با اشاره به حضور شهروندان آمريکايي در غزه و در اراضي اشغالي در زمان عمليات طوفان الاقصي و جنگ غزه، اظهاراتي را عليه ايران مطرح کرده و افزود: «چرا ايران بايد پس از حمايت از يکي از بدترين حملات تروريسيتي عليه شهروندان آمريکايي و بدترين کشتار يهوديان پس از هولوکاست، به بيش از 10 ميليارد دلار دسترسي پيدا کند. بلوکه کردن تمامي اين حساب‌ها و خارج کردن هر سنت از دست تهران در اين موقعيت، قابل درک‌تر است.»
گلدبرگ، ماه پيش، در جلسه‌اي در کنگره توصيه کرده بود که اين 10 ميليارد دلار را به منظور آنچه «تنبيه تهران براي نقش آن در حمايت از جنگ حماس عليه اسراييل» خواند، توقيف کند.
دولت بايدن مصرانه مي‌گويد ايران از اين 10 ميليارد دلار تنها مي‌تواند براي مصارف بشردوستانه و غيرتحريمي استفاده کند.
در ماه‌هاي گذشته، 6 ميليارد دلار ديگر نيز از پول‌هاي بلوکه‌شده ايران از کره جنوبي به عنوان بخشي از توافق تبادل زندانيان ميان ايران و آمريکا آزاد شد. اين پول‌ها به دليل تحريم‌هاي ايران در بانک‌هاي کره جنوبي مسدود شده بود. دولت آمريکا معافيتي به منظور انتقال اين پول‌ها به سوييس، سپس به حساب‌هاي بانکي محدودشده‌اي در قطر صادر کرد. قطر به عنوان ميانجي اين توافق، قرار است بر هزينه شدن اين پول‌ها نظارت کند و از طرف ايران هزينه اموري درخواستي غيرتحريمي آن را بپردازد. آزادسازي پول‌هاي بلوکه‌شده ايران واکنش‌هاي تندي را از سوي جمهوري‌خواهان آمريکا در پي داشت که مدعي شده بودند اين پول‌ها به وقوع حمله حماس به رژيم صهيونيستي کمک کرده اما مقامات رسمي آمريکا، در اين باره گفتند حتي يک دلار از اين پول‌ها هنوز هزينه نشده است و آمريکا بر آن نظارت دارد. از اين گذشته، دولت آمريکا تاکيد کرد که اين پول‌ها درآمد نفتي ايران بود که به دليل تحريم‌ها در کره مسدود شده بود.
تلاش واشنگتن براي آزادسازي پول بلوکه شده ايران در کنار مخالفت بايدن با درخواست پنتاگون درباره تشديد حملات عليه مواضع ايران نشان مي‌دهد که طرفين دنبال تشديد درگيري‌ها در خاورميانه نيستند. واشنگتن از يک طرف تلاش مي‌کند پرستيژ اقتدار بگيرد و از طرف ديگر پالس‌هاي واضح درباره کنترل تنش به تهران مي‌فرستد ؛ اين يک پارادوکس مبتني بر منطق آمريکايي است.
نکته اينجاست که دست واشنگتن زير ساطور تل آويو گير کرده است. بنيامين نتانياهو که مي‌داند فرداي جنگ غزه در اسرائيل مورد بازخواست و مواخذه قرار خواهد گرفت به دنبال ادامه و گسترش جنگ است ؛ اين وضعيت هرلحظه ممکن است کنترل اوضاع را از دست همه خارج کند.
کد مطلب: 206400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *