۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
نماينده اردبيل در مجلس دهم در گفت‌وگو با «مردم سالاری» تشريح کرد

عملکردمجلس يازدهم از دلايل بی رغبت مردم به شرکت در انتخابات

نماينده اردبيل در مجلس دهم يکي از افرادي است که گرفتار تيغ تيز رد صلاحيت‌ها شده است، محمد فيضي در گفت‌وگو با مردم سالاري ابرازي اميدواري مي‌کند که شوراي نگهبان به گونه‌اي عمل کند که  از هرجناح و گروه سياسي در انتخابات حضور داشته باشند که اگر اين اتفاق نيفتد، مشارکت و رقابت موثر ديده نمي‌شود.
عملکردمجلس يازدهم از دلايل بی رغبت مردم به شرکت در انتخابات
گروه سياسي- خاطره ميرزا: نماينده اردبيل در مجلس دهم يکي از افرادي است که گرفتار تيغ تيز رد صلاحيت‌ها شده است، محمد فيضي در گفت‌وگو با مردم سالاري ابرازي اميدواري مي‌کند که شوراي نگهبان به گونه‌اي عمل کند که  از هرجناح و گروه سياسي در انتخابات حضور داشته باشند که اگر اين اتفاق نيفتد، مشارکت و رقابت موثر ديده نمي‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،فيضي در ادامه اين گفت‌وگو همچنين انتقاداتي به عملکرد مجلس يازدهم دارد و بي‌رغبتي مردم براي حضور در انتخابات را حاصل همين عملکرد ميداند. وي همچنين ضمن گلايه از اقدامات دولت به ويژه در حوزه سياست خارجي، معتقد است دولت آقاي رئيسي نمي‌تواند نمره قبولي دريافت کند.
در ادامه مشروح گفت‌وگوي محمد فيضي زنگير را با مردم سالاري مي‌خوانيد:
با اين وضعيت مشارکت و رقابت موثر ديده نمي‌شود
محمد فيضي زنگير، نماينده سابق اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با مردم سالاري با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري فرمودند که ميدان باز باشد تا از هرجناح و گروه سياسي در انتخابات حضور داشته باشند، افزود: ايشان بر مشارکت و رقابت تاکيد کردند، تا همه بتوانند خودشان را در معرض آراي مردم قرار دهند. فيضي با بيان اينکه در هيات‌هاي اجرايي نقض اين موضوع را ديديم گفت: دوباره در هيات نظارت هم ديديم افرادي که مي‌توانستند شور و شوق انتخاباتي خلق کنند، افرادي که داري پايگاه اجتماعي و نفوذ اجتماعي بودند، نتوانستند به ميدان بيايند.
وي با تاکيد بر اينکه حالا نوبت شوراي نگهبان است خاطر نشان کرد: من اميدوارم در مدت باقي مانده اتفاقاتي بيفتد که از جناح‌هاي مختلف و نگرش‌هاي متفاوت افراد بتوانند حضور يابند و شاهد سخت گيري‌ها نباشيم؛ با اين وضعيت از نظر من مشارکت و رقابت موثر ديده نمي‌شود. فيضي در پاسخ به اين سوال که چرا رغبت مردم به مشارکت در انتخابات و صندوق کاهش پيدا کرده است، افزود: اين پديده تک علتي نيست که بگوييم مربوط به يک علت خاص است، اتفاقات زيادي در کشور افتاده است که همه آنها را مي‌تواند عامل کاهش رغبت مردم به مشارکت دانست.
مردم تحت فشار زندگي مي‌کنند
اين نماينده سابق مجلس با تاکيد بر اينکه مي‌شود در مدت باقي مانده ارتباط با مردم را ترميم کرد، گفت: يکي از عوامل تاثير گذار، وضعيت معيشتي و اقتصادي است، مردم تحت فشار زندگي مي‌کنند، فرد وقتي درگير مشکلات زندگي باشد، به مسائل عمومي رغبتي نشان نمي‌دهد. کارگر و کارمندي که حداقل حقوق را مي‌گيرند در يک منطقه متوسط شهر بايد همه حقوق خود را براي اجاره خانه پرداخت کند.
وي با اشاره به اينکه نکته ديگر اين است که مردم معتقدند که حضورشان تغييري در روند اقتصادي و معيشتي ايجاد نمي‌کند، گفت: بحث بعدي از بين رفتن اعتماد مردم است، بايد کاري کنيم که دولت و مردم بهم برگردند، اين اعتماد بايد ايجاد شود.
همزيستي رقابتي در کشور تعريف درستي ندارد
فيضي با اشاره به اينکه همزيستي رقابتي در کشور تعريف عملياتي درستي ندارد، گفت: ما به اين سطح از آگاهي نرسيده‌ايم که مي‌توانيم در يک کشور رقيب جناحي و سياسي هم باشيم نه دشمن همديگر. اين نماينده سابق مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه عده‌اي در کشور به دنبال پرونده سازي هستند، عده‌اي خط‌کش دست گرفته‌اند و خودي و غير خودي درست مي‌کنند، اين شکاف و چند پارگي که ايجاد مي‌شود در بي‌اعتمادي‌ها تاثير دارد.
در کشور با بحران توزيع توسعه مواجه هستيم
وي در ادامه با اشاره به اينکه در کشور با بحران توزيع توسعه مواجه هستيم، گفت: نمي‌توانيم بگويم توسعه به صورت متوازن در کشور ما اتفاق مي‌افتد، اين توسعه نامتوازن چه در بحث نيروي انساني، چه استخدام، چه بودجه، چه امکانات و تسهيلات اثر گذار است.  فيضي با تاکيد بر اينکه افراد از سلايق و ديدگاه‌هاي مختلف بايد به صحنه دعوت شوند گفت: آوردن متخصصين به صحنه اينطور نيست که بيايم اتاق فکر تشکيل بدهيم و درب را ببنديم، بلکه بايد افراد را به ميدان عمل دعوت کنيم؛ بايد گفتگو اتفاق بيفتد. از بين اين هم پذيري و گفت‌وگو مي‌توانيم مسائل را حل کنيم.
مجلس، پارلمان ملت است
اين نماينده سابق اردبيل در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عملکرد مجلس يازدهم گفت: يکي از دلايل عدم تمايل مردم به شرکت در انتخابات، همين عملکرد مجلس يازدهم است؛ مجلس يازدهم نمي‌گويم کار نکرد، اما ارجهيت‌ها و خواست‌هاي مردم را مد نظر قرار نداد. فيضي خاطر نشان کرد: مجلس، پارلمان ملت است، شايد کارهاي زيادي انجام دهند، اما اگر خواست‌ها و مطالبات مردم را پيگيري نکند موفق نخواهد بود. وي در ادامه با اشاره به اينکه نمايندگان مجلس يازدهم با شعار آمدند و فکر مي‌کردند تنها با حرف زدن مي‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، افزود: با شعارهاي مثل شفافيت آمدند، بحث پاسخگويي را مطرح کردند، از حکمراني خوب
نمي‌توانيم بگويم توسعه به صورت متوازن در کشور ما اتفاق مي‌افتد، اين توسعه نامتوازن چه در بحث نيروي انساني، چه استخدام، چه بودجه، چه امکانات و تسهيلات اثر گذار است
گفتند، ولي ديديد در جاهاي که چالش داشتند و طرح‌هاي که باب ميل مردم نبود را به صورت اصل 85 مطرح مي‌کردند؛ موضوعي که با شفافيت همخواني ندارد. فيضي افزود: مي‌گفتند مشکل آشفتگي اقتصادي مربوط به مجلس ضعيف است؛ روزي که مجلس را ترک مي‌کرديم من ياداشت کردم که در خرداد 1399 نرخ دلار 17 هزار و 300 تومان بود؛ در کمتر از دوسال دلار به کانال 60 هزار تومان وارد شد.
يکي از عوامل نارضايتي مردم تورم است
نماينده سابق اردبيل با تاکيد بر اينکه شما وقتي مي‌خواهيد مسئله‌اي را حل کنيد بايد از آن مسئله فهم داشته باشيد، گفت: اگر خود مسئله را نشناسيد، راه حلي هم که مي‌دهيد غلط خواهد بود؛ وقتي مسائل درست تفهميم نمي‌شود، راه حل‌هاي ارائه مي‌شود که به درد نمي‌خورد. وي افزود: يکي از عوامل نارضايتي مردم تورم است، ريشه تورم کجاست؟ مجلس براي رفع تورم فکري کرده است؟ دنبال اين بوده که اين معلول چه عواملي است؟ راجع به آن بحث داشته؟ تورم ظالمانه‌ترين مالياتي‌ست که به نفع ثروتمندان در جامعه وجود دارد. روز به روز اموالشان بيشتر مي‌شود و طبقه متوسط ضعيف و ضعيفتر مي‌شوند.
فيضي در ادامه با اشاره به اينکه در موضوع تحريم رهبري بارها تاکيد کردند که فکري براي رفع تحريم بشود، گفت: 4 سال تمام شد، نسخه‌هاي که گذشته‌ها براي تحريم آوردند خوب نبود، شما چه کاري انجام داديد؟ مجالس قبل کارهاي را براي مسائل اقتصادي و رفع تحريم انجام داده بودند، مجلس يازدهم براي رفع تحريم چه نسخي پيچيد؟ چه کاري انجام داد؟ اصلا به فکر تحريم‌ها بود؟
مجلسي همانند مجلس يازدهم شکل مي‌گيرد
وي با اشاره به اينکه مردم ما صاحب درک هستند، خاطر نشان کرد: اميدوارم مردم دوباره به ميدان بيايند. اما مردم هم انتظار دارند کانديداهاي مطلوب خودشان را داشته باشند؛ اگر با اين وضعيت پيش برويم مجلسي همانند مجلس يازدهم شکل مي‌گيرد.
فيضي با تاکيد بر اينکه من جريان پايداري را به پذيرش همزيستي رقابتي دعوت مي‌کنم افزود: اين جريان بايد خط‌کش‌ها را کنار بگذارند، خودي و غير خودي در کشور درست نکنند، اين جريان بايد بداند، نظام، شهدا، رهبري، انقلاب متعلق به همه مردم است. انها بايد سعه صدر داشته باشند، غير پذيري داشته باشند؛ در عالم سياست و در مردم سالاري ديني با نفي و حذف و پرونده سازي نمي‌توان به قله مطلوب رسيد. فيضي تاکيد کرد: از جريان پايداري مي‌خواهم، خودشان را در معرض رقابت قرار دهند و رقابت و مشارکت را تشويق کنند.
در دنياي سياست دوست و دشمن دائمي نداريم
اين نماينده مجلس دهم با بيان اينکه ما در دنياي سياست دوست و دشمن دائمي نداريم، خاطر نشان کرد: امنيت ملي و منافع ملي کشور مشخص مي‌کند که دولت‌ها چه کنش‌ها و واکنش‌هاي داشته باشند. وي با اشاره به اينکه درست است که در مباحث منطقه‌اي کارهاي انجام شده است، يادآور شد: ولي صرف اينکه با دولت‌هاي همسايه رابطه خوبي داشته باشيم و عکس‌هاي خوبي بگيريم، در عالم عمل منافع ملي را تامين نخواهد کرد، بايد حواسمان باشد که بر سر هر موضوعي بايد سياست خارجي اقتضا محور و شرايط محور را پيش ببريم.
دولت آقاي رئيسي را دولت موفقي نمي‌بينم
فيضي با اشاره به اينکه من دولت آقاي رئيسي را دولت موفقي نمي‌بينم، گفت: اين موضوع از استيضاح‌هاي مختلف، عزل‌هاي مختلف، استعفاهاي زياد در دولت مشخص است، همه اينها نشان مي‌دهد دولت برنامه مشخصي و عزم لازم براي اداره کشور را نداشته است.
وي افزود: شايد دولتي‌ها معتقد باشند که از نخبگان استفاده کرده‌اند، ولي در عمل چيزي مشاهده نکرديم، در مجموع دولت نمره قبولي نمي‌گيرد. فيضي با تاکيد بر اينکه اگر فهم مسائل درست اتفاق بيفتد کشور هم در ريل مناسبي قرار مي‌گيرد، گفت: اما اگر فهم مناسب وجود نداشته باشد، اشتباهات زيادي را مکررا مرتکب خواهيم شد.
وي با اشاره به اينکه بايد اميدوار بود و خسته نشد، خاطر نشان کرد: بايد سعيمان بر اين باشد که خاکمان به سمت آباداني و توسعه يافتگي برود، در اين مسير بايد مسائلي که در کشور وجود دارد موشکافانه بررسي شود.
اغراق و کج فهمي‌ها در شناخت از وضع موجود
فيضي با بيان اينکه ما اميدواريم اما بحران هم بسيار داريم، گفت: اگر صورت مسئله را خوب بفهميم راهکارهاي هم که داده مي‌شود قابل انجام است؛ نبايد صورت مسئله را عوض کنيم، بايد قبول کنيم بحران‌هاي در کشور وجود دارد، از بحران مشارکت و توزيع گرفته تا چالش آب. به گفته وي مشکل از جايي شروع مي‌شود که گاهي صورت مسئله را عوض مي‌کنيم و مي‌گويم وضع ما خوب است، در اين شرايط معلوم است چه راهکارهاي ارائه مي‌دهيم.
فيضي با تاکيد بر اينکه متاسفانه ما در شناخت از وضع موجود در حوزه‌هاي مختلف با اغراق و کج فهمي‌ها مواجه هستيم، گفت: نياز است اول صورت مسائل کامل تفهيم شود و بعد متناسب با رفع بحران‌ها به سمت چند پارگي‌ها برويم.
کد مطلب: 210306
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *