۰
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
نارضايتی ژرمن‌ها درحال افزايش است

صدراعظم آلمان در محدوده قرمز

راست افراطی مي‌تواند برنده انتخابات شود
ژرمن‌ها حسرت روزهاي صدراعظمي خانم آنگلامرکل را مي‌خورند. آنها آقاي «اولاف شولتس» صدراعظم را دوست نداشته و مي‌گويند که او اقتدار لازم براي رهبري آلمان را ندارد.
صدراعظم آلمان در محدوده قرمز
گروه بينالملل-خاطره میرزا: ژرمن‌ها حسرت روزهاي صدراعظمي خانم آنگلامرکل را مي‌خورند. آنها آقاي «اولاف شولتس» صدراعظم را دوست نداشته و مي‌گويند که او اقتدار لازم براي رهبري آلمان را ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،يک روز پس از انتشار نتايج نظرسنجي مبني بر نارضايتي 51 درصدي آلماني‌ها از عملکرد صدراعظم، انجام يک نظرسنجي ديگر حکايت از مخالفت دو سوم آلماني‌ها با دولت «اولاف شولتس» دارد.
به گزارش تارنماي شبکه خبري دويچه وله نوشت: براساس نتايج يک نظرسنجي، نزديک به دو سوم راي دهندگان در آلمان خواهان کناره گيري حزب حاکم اين کشور هستند.
انتشار نتايج اين نظرسنجي بلافاصله پس از نارضايتي اکثر آلماني‌ها از عملکرد اولاف شولتس و دولتش صورت مي‌گيرد؛ نظرسنجي که توسط گروه تحقيقات انتخابات آلمان (Forschungsgruppe Wahlen) انجام شد و نشان داد 51 درصد شرکت کنندگان از عملکرد شولتس به عنوان صدراعظم اعلام نارضايتي کرده بودند و 58 درصد هم دولت وي را ضعيف مي‌دانستند.
تنها 43 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که از کار شولتز در راس ائتلاف سه حزبي دولت آلمان راضي هستند و 6 درصد باقي مانده، بلاتکليف بودند و به اين پرسش پاسخ بله يا خير ندادند.
با وجود يافته‌هاي اين نظرسنجي، شولتز پس از بوريس پيستوريوس وزير دفاع آلمان همچنان دومين سياستمدار محبوب در آلمان است.اما نتايج نظرسنجي جديد که روز شنبه در روزنامه پرشمارگان ييلد منتشر شد، وضعيت بدتري را به تصوير کشيد، به گونه اي که نزديک به 64 درصد آلماني‌ها خواهان تغيير دولت هستند و مي‌گويند که اين امر وضعيت کشور را بهبود مي‌بخشد. ضمن آنکه 70 درصد هم از عملکرد شولتس اعلام نارضايتي کرده اند.
در اين نظرسنجي از شرکت کنندگان درمورد ائتلاف موسوم به «ترافيک لايت» که ائتلافي متشکل از از سوسيال دموکرات‌هاي چپ ميانه (SPD)، سبزها و دموکرات‌هاي آزاد نئوليبرال (FDP) است، سوال پرسيده شد. سوال اين بود که چگونه اين ائتلاف را با ائتلاف «گراند کوئليشن» آنگلا مرکل صدراعظم پيشين که متشکل از محافظه کاران دموکرات مسيحي و سوسياليست مسيحي (CDU/CSU) است، مقايسه مي‌کنند. در پاسخ، تنها 10 درصد شرکت کنندگان گفتند که ائتلاف کنوني بهتر عمل مي‌کند و 49 درصد آن را بدتر توصيف کرده و نزديک به 28 درصد هم اعلام کردند که نتايج بسته به حوزه‌هاي سياست متفاوت است. صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در تصويب قانوني که ميلياردها يورو تخفيف مالياتي براي شرکت‌هاي آلماني را ارائه مي‌کرد، شکست خورد زيرا ليزا پاوس وزير امور خانواده در دولت ائتلافي وي که از حزب سبز به کابينه شولتز راه يافته است، طرح اين قانون را وتو کرد. اقدام لحظه آخري پاوس چند هفته پس از رد درخواست رئيس بودجه دولت شولتز براي اختصاص حداقل 7 ميليارد يورو بودجه اضافي به منظور کمک‌هزينه کودکان و اختصاص تنها 2 ميليارد يورو به اين امر انجام شد.
خطر راست افراطي
به موازات افزايش نارضايتي‌ها از عملکرد صدراعظم آلمان ، حمايت‌ها از راست افراطي در آلمان در حال افزايش است. در شرايطي که افشاي نقشه کودتا در آلمان ، اروپايي‌ها را شوکه کرد ؛ رشد حمايت از حزب راست افراطي «آلترناتيو براي آلمان» (AfD)  ادامه دارد. گفته شده که اگر انتخابات همين امروز در آلمان برگزار شود، اين حزب پوپوليستي مي‌تواند 21 درصد آرا را بدست آورد و در رتبه بعد از ائتلاف راست ميانه متشکل از احزاب اتحاد دموکراتيک مسيحي (CDU) و اتحاديه سوسيال مسيحي (CSU) قرار گيرد که قوي ترين نيروي سياسي در آلمان با کسب 27 درصد آرا بشمار مي‌رود؛ هر چند که شکست‌هايي را نيز تجربه کرده است.
افزايش حمايت از راست افراطي در آلمان در نظرسنجي جديدي که با مشارکت هزار و 297 نفر از راي دهندگان و از طريق ايميل و تلفن در بازه زماني 31 ژوئيه تا دوم آگوست (9-11 مرداد) انجام شد، تاييد شد.اين نتايج مطابق با نظرسنجي‌هايي که ماه گذشته انجام شد نشان داد دولت چپ ميانه آلمان باز هم نتوانست اکثريت را در نظرسنجي‌ها بدست آورد.
در اين نظرسنجي حزب چپ ميانه سوسيال دموکرات (SPD) که اولاف شولتس صدر اعظم آلمان نيز عضوي از آن است و بزرگترين حزب در ائتلاف سه جانبه اين کشور را تشکيل مي‌دهد، 17 درصد آرا را کسب کرد. اين حزب در زمان روي کار امدنش در انتخابات سراسري سال 2021 توانسته بود 25.7 درصد آرا را کسب کند.
حزب سبز آلمان اکنون از 15 درصد حمايت برخوردار است؛ يعني همان ميزان حمايتي که در انتخابات سراسري گذشته داشتند. حزب سبز آلمان يک سال پيش با کسب 25 درصد آرا براي مدت کوتاهي محبوبيت بيشتري کسب کرد. نکته اينجاست که بنابر نظرسنجي اخير ، يک حساب و کتاب ساده اعدام ارقام به نفع وارثان  هيتلر افزايش مي‌دهد.
نارضايتي راي دهندگان آلماني فقط به عملکرد صدر اعظم و دولت او محدود نمي‌شود و شرايط کلي کشور را در بر مي‌گيرد. حدود 58 درصد از راي دهندگان گفته اند فشارها به صورت عادلانه اي در آلمان توزيع نشده است. آنها به ويژه از توزيع ناعادلانه ثروت ناراضي بودند و بعلاوه برخي از گروه‌ها احساس مي‌کنند ديدگاه‌ها و منافع آنها به اندازه کافي از سوي جريان سياسي غالب مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
درباره همکاري حزب اتحاد دموکرات مسيحي (راست ميانه) با حزب راست افراطي آلترناتيو براي آلمان، به طور کلي 64 درصد راي دهندگان گفتند فکر مي‌کنند همکاري اين دو اساسا درست است. 29 درصد نيز گفتند از بررسي چنين همکاري استقبال مي‌کنند.
تفاوت ديدگاه آلمان شرقي و آلمان غربي
با اين حال زماني که ايالت‌هاي آلمان غربي و شرقي به طور جداگانه در نظر گرفته شدند، تفاوت‌هاي قابل توجهي وجود داشت.
در حالي که دو سوم از راي دهندگان واجد شرايط در غرب آلمان از موضع رسمي حزب اتحاد دموکرات مسيحي در مخالفت با همکاري با حزب آلترناتيو براي آلمان استقبال مي‌کنند، در شرق آلمان، جمهوري دموکراتيک آلمان (GDR) سابق، تنها نيمي از واجدين شرايط راي دادن، موافق اين موضع هستند.
حدود 70 درصد از همه پاسخ دهندگان، عمل گرايي بيشتر را خواستار شدند: آنها گفتند که حمايت از طرح‌هاي حزب آلترناتيو براي آلمان در پارلمان‌هاي شهرها، شهرداري‌ها و بخش‌هاي مختلف اين کشور بايد مورد به مورد بررسي و براي آن تصميم‌گيري شود.
کد مطلب: 201353
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *