۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
«مردم سالاری» از دمشق گزارش می دهد

خون درهم آميخته ايران و مقاومت

وزيرامورخارجه ايران همزمان با اوج گيري حملات اسرائيل عليه لبنان و سوريه به خط مقدم جريان مقاومت رفته است. سومين سفر منطقه اي «حسين اميرعبداللهيان» پس از طوفان الاقصي، با سفر به لبنان آغاز شد.
خون درهم آميخته ايران و مقاومت
گروه بين الملل، علي ودايع - دمشق: وزيرامورخارجه ايران همزمان با اوج گيري حملات اسرائيل عليه لبنان و سوريه به خط مقدم جريان مقاومت رفته است. سومين سفر منطقه اي «حسين اميرعبداللهيان» پس از طوفان الاقصي، با سفر به لبنان آغاز شد. وزير امورخارجه ايران در بيروت با «نجيب ميقاتي» نخست وزير، «نبيه بري» رئيس مجلس و «عبدالله بوحبيب» وزيرامورخارجه لبنان ديدار و رايزني کرد. ملاقات با «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب الله و «زياد نخاله» دبيرکل جهاد اسلامي هم برنامه ديگر وزيرامورخارجه ايران بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اميرعبداللهيان در مقصد دوم به دمشق رفت. وزيرامورخارجه ايران حوالي ظهر يکشنبه با «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه ديدار کرد.  گفت و گوي مفصلي هم بين اميرعبداللهيان و «فيصل مقداد» وزيرامورخارجه سوريه انجام شد. نشست خبري مشترک، جشن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و ملاقات با رهبران مبارز فلسطيني برنامه‌هاي فشرده وزيرامورخارجه ايران در دمشق بود. عصر ديروز  (دوشنبه) وزيرامورخارجه کشورمان سوريه را به مقصد دوحه ترک کرد. قطري‌ها در طول 4 ماه گذشته تلاش کردند نقش ميانجي را ايفا کنند.گفته شده که ملاقات با وزيرامورخارجه و نخست وزير قطر، برخي رهبران مقاومت در دستور کار است.
وزيرامورخارجه را هيئت بلند پايه ديپلماتيک همراهي مي‌کند. «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امور خارجه، «مهدي شوشتري» دستيار وزير و مديرکل غرب آسيا و شمال آفريقا، «علي اصغر خاجي» مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي همراهي مي‌کند.
دعوت اسد به تهران
در جريان ملاقات وزيرامورخارجه ايران با رئيس جمهوري سوريه، اميرعبداللهيان ضمن ابلاغ تحيات مقام معظم رهبري، دعوتنامه  رئيس جمهوري ايران از بشار اسد جهت سفر به ايران را تسليم وي کرد.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط نزديک ميان دو رئيس جمهوري، آن را يک ظرفيت بسيار خوب براي روابط دو کشور دانست و سفر آتي  بشار اسد به ايران را زمينه ساز تقويت بيش از پيش روابط دانست.
وزير امور خارجه کشورمان موضوع غزه را اصلي ترين موضوع در سطح منطقه و در سطح بين‌الملل دانست و افزود خوشبختانه دو کشور موضع و رويکرد عملي مشترکي در حمايت از مسئله فلسطين دارند و در اين مدت 4 ماه نيز مشورت‌هاي ميان دو کشور مستمر بوده است.
اميرعبداللهيان با اشاره به تلاش‌هاي گسترده ديپلماتيک کشورمان در 4 ماه گذشته در حمايت از ملت فلسطين و توقف جنگ عليه غزه تاکيد کرد ما موضع ثابت خود را در خصوص فلسطين و بحران جاري غزه همواره اعلام کرديم و در پاسخ به پيامها و مواضع طرف آمريکايي و نيز در مذاکرات با وزير خارجه انگليس تاکيد کرديم که جنگ در غزه راه حل نيست و نسل‌کُشي فلسطينيان بايد فورا متوقف شود.
وي افزود اگر آمريکا در ادعاي خود صادق است که بدنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نيست، بايد حمايت خود از رژيم صهيونيستي را متوقف کند و در صورت قطع حمايت آمريکا از رژيم صهيونيستي، اين رژيم حتي يک روز نيز قادر به ادامه جنگ عليه غزه نخواهد بود.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به اينکه آمريکا و برخي طرفها همزمان با حمايت از رژيم صهيونيستي در جنگ عليه غزه، بدنبال برخي طرحهاي سياسي براي غزه پساجنگ هستند، گفت ما معتقديم که رهبران گروه‌هاي فلسطيني و ملت فلسطين خود مي‌توانند براي اداره غزه و کرانه پساجنگ تصميم بگيرند.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد مقاومت در فلسطين قوي و مقتدر است و آنهايي که بدنبال نابودي حماس بودند، اکنون حماس را بعنوان يک واقعيت در راهکارهاي سياسي خود و نيز مذاکرات آتش بس طرف مذاکره قرار داده اند.
 اميرعبداللهيان مقاومت فلسطين را در ميدان قوي و در حوزه سياسي نيز داراي ابتکار عمل‌هاي سازنده دانست و گفت ارزيابي ما آن است‌ که‌ ملت و گروههاي مقاومت فلسطين تسليم فشارها و مطالبات زياده‌خواهانه رژيم اسرائيل و هيچ طرفي نخواهند شد و فلسطيني‌ها براي غزه و کرانه غربي پساجنگ ايده‌هايي دارند و مي‌توانند براي آينده خود تصميم بگيرند.
وزير امور خارجه کشورمان سوريه را در خطوط مقدم محور مقاومت برشمرد و با تجليل از نقش بارز بشار اسد در سوريه و منطقه و جهان عرب، حمايت تاريخي سوريه از فلسطين و مقاومت را شايسته تحسين و قدرداني دانست.

 
تقويت روح مقاومت در جهان عرب
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز در اين ديدار سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران را به رهبري، دولت و ملت ايران تبريک گفت. وي با اظهار خرسندي از روابط رو به رشد دو کشور در  زمينه‌هاي مختلف، از حمايت ايران از سوريه و ثبات و امنيت آن تشکر کرد.
وي افزود، آنچه جمهوري اسلامي ايران در 4 ماه گذشته در حمايت از فلسطين انجام داد، بار ديگر به دنيا اثبات کرد ايران فقط سخن‌ نمي‌گويد بلکه عمل مي‌کند. آنچه در فلسطين در اين چند ماه رخ داد، روح مقاومت را در جهان عرب تقويت کرد.
بشار اسد تاکيد کرد حمايت سوريه از مقاومت و فلسطين، موضعي تاريخي است و مقاومت در سوريه ريشه دوانده و اين سياست تغييري نخواهد کرد.
بشار اسد با ابلاغ سلام گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور کشورمان، از دعوت جناب آقاي رئيسي از وي جهت سفر به ايران تشکر و استقبال کرد و با تاکيد بر اهميت بررسي آخرين وضعيت اجراي توافقات دو کشور بويژه اسناد امضا شده در سفر قبلي  رئيسي به دمشق، بر زمينه سازي براي پرثمر بودن سفر آتي خود به ايران تاکيد کرد.
تقدير سوريه از حمايتهاي ايران
حوالي بعدازظهر يکشنبه، اميرعبداللهيان از کاخ رياست جمهوري سوريه به وزارت امورخارجه اين کشور رفت تا با همتاي سوري خود ديدار کند.
اميرعبداللهيان در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار، مشورت‌هاي مشترک در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي را حائز اهميت دانست. وي بر اهميت‌ پيگيري‌هاي مشترک براي تحقق و اجرايي کردن توافقات دو رئيس جمهور و اسناد امضا شده ميان دو کشور در سفر قبلي  رئيسي به سوريه تاکيد نمود.
وزير امور خارجه کشورمان نقش بخش خصوصي در روابط اقتصادي دو کشور را مهم دانست و افزود لازمست در اين زمينه با تلاش‌هاي مشترک، موانع برطرف و همکاري‌ها شتاب گيرد.
اميرعبداللهيان فعال کردن هرچه بيشتر ظرفيت‌هاي اقتصادي موجود در دو کشور را به نفع دو ملت دانست و گفت لازمست در اين زمينه تلاشهاي مشترک افزايش يابد.
فيصل مقداد نيز ضمن اظهار خرسندي از ديدار با همتاي ايراني، سفر ايشان به دمشق در اين مقطع زماني را مهم دانست و با اشاره به شرايط منطقه اي، بر اهميت اين مشورت‌هاي مشترک براي دو کشور تاکيد کرد.
وي با اشاره به تحولات غزه و حمايت قوي دو کشور از مسئله فلسطين، گفت به فضل پايداري مقاومت، تحولات فلسطين عليرغم همه جنايت‌هايي که صهيونيست‌ها مرتکب شدند، در مسير اميدبخشي به نفع ملت فلسطين پيش مي‌رود و فلسطين و محور مقاومت پيروز اين نبرد هستند و همه ما به مقاومت و دستاوردهاي آن در فلسطين افتخار مي‌کنيم. وي افزود تحولات 4 ماه اخير چهره حقيقي و جنايتکارانه رژيم اسرائيل را به همه جهانيان نشان داد.  فيصل مقداد تاکيد کرد که هماهنگي‌هاي دو کشور ايران و سوريه در موضوعات مهم منطقه اي و بين‌المللي با قوت ادامه خواهد يافت.
فيصل مقداد توسعه روابط دوجانبه تهران دمشق را در زمينه‌هاي مختلف حائز اهميت دانست و بر آمادگي طرف سوري براي اجرايي کردن دستورات و منويات رؤساي جمهور دو کشور تاکيد کرد. وزيرامورخارجه سوريه همچنين از ايستادگي ايران در کنار سوريه تشکر و قدرداني کرد.


نشست خبري مشترک
حوالي بعدازظهر، نشست خبري مشترک وزراي خارجه ايران و سوريه با حضور رسانه‌هاي سوري برگزار شد. مقداد، وزيرامورخارجه سوريه ضمن تاکيد بر ادامه مقاومت، از حضور وزيرامورخارجه ايران در اين کشور تقدير کرد.
در ادامه اميرعبداللهيان هم ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با رئيس جمهوري سوريه و وزيرامورخارجه اين کشور گفت: فرصت خوبي فراهم شد تا بتوانيم آخرين تحولات منطقه  و ديدگاه‌هاي طرفين را به اتفاق آقاي اسد و مقداد مورد بررسي قرار دهيم. البته اطمينان داريم با توجه به اراده رهبران دو کشور و تلاش‌هاي هيأت وزيران سوريه و ايران در آينده نزديک شاهد پيشرفت‌هاي قابل توجه اقتصادي، گردشگري و صنعتي بين دو کشور خواهيم بود.
وزير امور خارجه با انتقاد از اقدامات آمريکا و رژيم صهيونيستي گفت: تجاوزات اخير نظامي آمريکا به خاک سوريه و شهادت تعدادي از برادران سوري را به ملت و دولت سوريه تسليت مي‌گويم. تهران حضور غيرقانوني و نامشروع بيگانگان در بخشي از خاک اين کشور و چنين تجاوزاتي را قويا محکوم مي‌کند. امنيت کشورهاي منطقه دغدغه مشترک دو طرف است، همانگونه که مستشاران نظامي ما در سال‌هاي مبارزه با تروريسم در کنار سوريه با قدرت عمل کردند، ما در اين مسير همچنان در کنار سوريه باقي خواهيم ماند.
وي ضمن اداي احترام به شهداي ايراني و سوري گفت: به روح بلند شهداي ايران و مستشاران نظامي که در خاک سوريه و در حملات اخير رژيم صهيونيستي به شهداي رسيدند از حمله شهيد سيد رضي موسوي درود مي‌فرستيم. خون شهداي ايراني و سوري در هم آميخته شده است اما بازهم لازم مي‌دانم تاکيد ميکنم که در منطقه هيچ اقدام رژيم صهيونيستي بدون پاسخ نمانده است.
وزير امور خارجه تصريح کرد: امروز نتانياهو در باتلاق غزه گرفتار شده است و غزه به قبرستان صهيونيست‌ها بدل شده است. گزينه اي جز راهکار سياسي، توقف جنگ و جنايات در غزه و کرانه باختري وجود ندارد. ايران به تلاش‌هاي خود در جلوگيري از کوچ اجباري مردم غزه و کرانه باختري ادامه مي‌دهد.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تاکيد کرد: علي رغم تداوم جنايات و جنگ از سوي رژيم صهيونيستي در ديدارهاي خود در بيروت و در ديدار با رهبران گروه‌هاي مقاومت منطقه از توانايي بالاي تاب آوري آنها براي ادامه جنگ و مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي و ايجاد ثبات و امنيت در منطقه مطلع شدم. ما به مشورت‌ها و تماس‌ها با سوريه و ديگر کشورهاي اسلامي براي کمک به مردم فلسطين ادامه مي‌دهيم.
کليد بازگشت امنيت پايدار به منطقه
اميرعبداللهيان تصريح کرد: مايلم از دمشق با صداي بلند اعلام کنم، کليد بازگشت امنيت پايدار در منطقه توقف نسل کشي و جنايات مشترک آمريکا و اسرائيل عليه غزه است. ايران از ابتداي بحران اعلام کرد که جنگ هرگز راه حل نيست و رويکرد آمريکا منجر به گسترش جنگ و تنش خواهد شد.
اميرعبداللهيان در خصوص شروط راه حل سياسي براي توقف جنگ غزه، اظهارداشت: حماس اخيرا چارچوب و اصولي را براي مرحله توقف جنگ و راه حل سياسي به رژيم صهيونيستي اعلام کرده است. تبادل پيام‌ها انجام مي‌شود. مقاومت اثبات کرد که گزينه اي به نام جنگ نمي‌تواند به نتيجه برسد.طرفي که شدت جنگ را افزايش داد و نتانياهو به آن تکيه داد رژيم صهيونيستي بود. آمريکا نمي‌تواند از يک طرف سخن از صرورت توقف جنگ بگويد ولي همزمان ارسال سلاح به سوي تل‌آويو را هم متوقف نکند.آنچه که پايان دهنده جنگ خواهد بود خروج امريکا در تعارض گفتار و عمل خواهد بود. همگان اعتراف و تاکيد دارند که نتانياهو هرگز بدون حمايت آمريکا حتي يک ساعت هم قادر به ادامه جنگ نيست.
ديدگاههاي مشترک ايران و سوريه
در اين نشست وزير امور خارجه سوريه اظهارداشت: خيلي‌ها در زمان پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گفتند که آيا اين انقلاب ادامه خواهد داشت، امروز و پس از 45 سال ثابت شده است که اين انقلاب در درون ملت ايران ايجاد شده است. خيلي خرسندم که به رهبري انقلاب اسلامي و رئيس جمهور و البته مردم ايران سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را تبريک عرض کنم.
فيصل مقداد گفت: هيات کشور دوست ما ايران گفت‌وگو‌هاي طولاني را با آقاي بشار اسد داشتند که در خصوص موضوعات مختلف منطقه و به خصوص پيرامون مقاومت جانانه فلسطين صحبت شد. اطمينان دارم که ما و ايران ديدگاه‌هايمان در خصوص حمايت از غزه مشترک است. حمايتي که عليه فاجعه اسرائيل و گسترش دسته جمعي کشتار در غزه و ويراني‌هاي گسترده و کشتار زنان و کوکان که نزديک به 28 هزار نفر رسيده و افکار عمومي جهان با حقيقت اين رژيم آشنا شدند و متوجه شدند که چرا کشوراي اسلامي و آزاده جهان از ابتداي تأسيس اين رژيم با آن مخالفت مي‌کردند و اين به لطف مقاومت قهرمانانه فلسطين بوده است.
حضور غير مشروع آمريکا در سوريه
وي افزود: هميشه و بارها گفتم که حضور نيروهاي اشغالگر آمريکايي و ترکيه‌اي و هر تجاوزگر ديگري بالاخره روزي به پايان مي‌رسد. ما هيچ گونه اعتمادي به اظهارات آمريکايي‌ها نداريم و راه حل در خروج آنها است چرا که حضورشان غيرمشروع است؛ جنايات ترکيه و آمريکا در سوريه ناقض حقوق بشر است. آمريکا بايد در خصوص بمباران‌هاي اخير در رقه و ديگر نقاط پاسخگو باشد. ما اطمينان داريم که نهايتا نيروهاي خارجي از خاک ما خارج خواهند شد.
دستورکار دمشق مقابل حملات صهيونيستي
وزير امور خارجه سوريه همچنين در واکنش به ادامه حملات صهيونيستي گفت: اين نکته را بايد عرض کنم که حملاتي که اسرائيل عليه سوريه انجام مي‌دهد حملات جديدي نيست و مقاومت سوريه در برابر اين تجاوزات نظامي رژيم صهيونيستي مستمر و ادامه دار است.ميخواهم اين سوال را مطرح کنم که چرا اسرائيل اين تجاوزات را عليه سوريه انجام مي‌دهد و پاسخ اين سوال را به اصحاب رسانه‌ و صاحب‌نظران واگذار ميکنم.
مقداد افزود: از 75 سال پيش و زمان تأسيس رژيم صهيونسيتي در منطقه، سوريه در برابر اين رژيم مقاومت کرده است؛ اين را بايد عرض کنم که مقاومت اشکال و انواع خودش را دارد و همانطور که آقاي اسد رئيس جمهور کشورمان گفتند سوريه از سال 1948 تا امروز در برابر اسرائيل مقاومت کرده است.
وزير امور خارجه سوريه بيان کرد: سوريه جنگ‌هاي مختلفي را عليه اسرائيل داشته و امروز هم آماده جنگ‌هاي ديگر با رژيم صهيونيستي است، اما اين سوريه هست که مي‌گويد اين جنگ‌ها کجا، چطور و چگونه خواهد بود.بايد اين نکته را تاکيد کنم که پايان اشغالگري اسرائيل در خاک جولان در صدر اولويت‌هاي ما قرار دارد و ملت سوريه هم تلاش مي‌کند که اين اشغالگري پايان يابد و همينطور اشغالگري آمريکا در شرق سوريه، ترکيه در شمال سوريه و تجاوزات ديگري که در سرزمين ما صورت مي‌گيرند که همگي غير مشروع هستند. سوريه آماده است که هزينه‌هاي آزادسازي خودش را بپردازد. جنايات آمريکا در شرق سوريه عليه شهروندان ما پايان خواهد پذيرفت.
جشن ملي ايران با حضور فعالان
سوري و جبهه مقاومت
شامگاه يکشنبه همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در دمشق برگزار شد. در اين مراسم شمار زيادي از شخصيت‌هاي سوري و فلسطيني حضور داشتند. وزيرامورخارجه ايران در اين جمع گفت: قبل از هرچيز اداي احترام ميکنم به شهداي سوريه و ايران و همه شهداي مقاومت، امروز به آقاي اسد گفتم که ديدگاه‌هاي ايران و سوريه در مشترک مشترک است و آقاي اسد گفتند که فراتر از بالاتر اين است چراکه خون سوري و ايراني در اين سرزمين بهم آميخته است.
وي ضمن ابراز نگراني درباره کشتار مردم غزه و احتمال وقوع حملات صهيونيستي عليه رفح گفت:  مايلم در جمع شما تاکيد کنم که امروز مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در حالي برگزار مي‌شود که شاهد نسل کشي مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي هستيم. مايلم به رهبران مقاومت فلسطيني تبريک بگويم بخاطر اينکه اين مقاومت توانست در اين مدت پيروزي جديدي را در غزه به ثبت برساند.
اميرعبداللهيان در پايان خاطرنشان کرد: در ديدارهايي که با رهبران مقاومت لبنان و فلسطين در بيروت داشتم، دريافتم که آنها در بهترين شرايط خود قرار دارند و بدون ترديد پيروزي غزه بسيار نزديک و پايان نتانياهو و جنايتکاران صهيونيستي نزديکتر است.
ملاقات در نيمه شب دمشق
در نهايت، اميرعبداللهيان نيمه شب يکشنبه با حدود 15 نفر از مسئولان گروه‌هاي مختلف فلسطيني مستقر در دمشق ديدار و در خصوص آخرين وضعيت فلسطين و نحوه پايان دادن به جنگ عليه غزه و توقف نسل‌کُشي فلسطينيان توسط رژيم صهيونيستي گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
مسئولان‌ گروه‌هاي فلسطيني شرکت کننده در اين نشست، با تبريک سالروز پيروزي انقلاب و روز ملي جمهوري اسلامي ايران به رهبري، دولت و ملت ايران، از ديدار با وزير امور خارجه کشورمان همزمان با سالروز پيروزي انقلاب اظهار خرسندي کردند و نقش جمهوري اسلامي ايران در حمايت همه جانبه از مسئله فلسطين را نقشي اساسي و مرکزي توصيف نمودند.
حاضران با تجليل از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از ملت و مسئله فلسطين، پيروزي انقلاب اسلامي ايران را پيروزي ملت فلسطين توصيف نموده و افزودند، حمايت ايران از مسئله فلسطين همواره يک حمايت برجسته و متمايز و حمايتي عملي و حقيقي بود. از نگاه فلسطيني‌هاي شرکت کننده در اين هم انديشي، نبرد جاري در غزه معرکه اي از سلسه نبردهايي است که ملت فلسطين از ابتداي اشغال اين سرزمين عليه اشغالگران داشته و آخرين نيز نخواهد بود و اين مبارزات قهرمانانه تا رهايي کامل فلسطين از اشغال ادامه خواهد داشت.
حاضران با اشاره به اينکه رژيم صهيونيستي مدعي بود که ظرف چند روز بر مقاومت در غزه مسلط و پيروز مي‌شود، گفتند؛ امروز بيش از 4 ماه از آغاز جنگ عليه غزه مي‌گذرد و برغم حمايت همه جانبه آمريکا از رژيم اسرائيل، هيچ توفيقي جز کشتار بيرحمانه شهروندان و کودکان و زنان فلسطيني نداشته اند. آنها تاکيد کردند، اين يک نبرد ميان حماس با رژيم صهيونيستي نيست، بلکه نبردي نابرابر ميان همه ملت مظلوم فلسطين با رژيم اسرائيل و حاميان آن است و ملت فلسطين با ايمان به نصرت الهي تاکنون پيروز اين نبرد بوده و از حکومت نتانياهو چيزي باقي نمانده است و رژيم صهيونيستي خود را در نبرد مرگ و زندگي مي‌بيند.
حاضران تاکيد کردند برغم شهادت دهها هزار نفر از مردم فلسطين و شهادت دردناک هزاران کودک و زن و سالخورده فلسطيني و تخريب و ويراني گسترده غزه در طول بيش از 4 ماه جنايت صهيونيستها عليه ملت فلسطين، اما آنچه حاصل شد، يک پيروزي بزرگ براي فلسطين و محور مقاومت است و آنچه که رژيم صهيونيستي از قتل و ويراني تاکنون انجام داد، نمي‌تواند به اين پيروزي بزرگ بدست آمده آسيبي وارد کند.
 امير عبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان نيز ضمن اظهار خرسندي از ديدار مجدد با مسؤلان گروه‌هاي مختلف مقاومت فلسطيني در دمشق، گفت: برغم روزهاي سختي که فلسطين پشت سر مي‌گذارد، اما به چند علت به شما تبريک مي‌گويم.
رژيم اسرائيل بعد از طوفان‌ الاقصي بطور کامل فرو ريخت و اگر ورود تمام عيار آمريکا به ميدان در حمايت از رژيم صهيونيستي و تلاش براي احيا و نجات آن نبود، اين فروپاشي بطور کامل قابل مشاهده بود.
وي افزود: آنچه که به ملت فلسطين در شکست رژيم اسرائيل تا اين لحظه کمک کرد، مجاهدت گروه‌هاي مقاومت و نيز ايستادگي صبورانه و فداکاري‌هاي مردم نوار غزه و کرانه غربي بود و اينکه محور مقاومت وحدت عملي خود را در حمايت از فلسطين و ايستادگي در مقابل رژيم اسرائيل و حاميان آن نشان دادند.
اميرعبداللهيان با تجليل از حمايت مقاومت لبنان، يمن، عراق و سوريه از ملت فلسطين و نيز حمايت گسترده ملت‌هاي جهان و نيز برخي دولتهاي مستقل و شجاع از ملت فلسطين، افزود امروز مسئله فلسطين تبديل به مسئله اول جهان شده است و 7 اکتبر و طوفان‌ الاقصي نشان داد که فلسطين زنده است و تسليم خواست رژيم صهيونيستي و قدرت‌هاي زورگو از جمله دولت آمريکا نمي‌شود.
 اميرعبداللهيان با اشاره به اينکه مقام معظم رهبري در همان روزهاي آغازين جنگ عليه غزه با قوت فرمودند که پايان اين جنگ بي ترديد پيروزي براي ملت فلسطين است، افزود؛ در  گفتگوهاي ديپلماتيک ما با کشورهاي مختلف جهان و نيز يافته‌هاي ما از گفتگوها با نخبگان در اقصي نقاط جهان، اين ديدگاه و ارزيابي بطور واضح شنيده مي‌شود که رژيم اسرائيل و دولت آمريکا به هيچيک از اهداف اعلام شده خود از زمان آغاز جنگ عليه غزه دست نيافتند و اکنون مجبور هستند با حماس که شعار نابودي آن را مي‌دادند، مذاکره سياسي کنند و از اينکه حماس به پيشنهادات و طرح سياسي آنها پاسخ داده است، اظهار خرسندي مي‌کنند.
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه به فضل خدا و خون شهدا هيچکدام از اهداف شوم آنها محقق نشده و نخواهد شد، افزود؛ در خلال گفتگوهاي ما با تعداد قابل توجهي از کشورهاي غربي، همه آنها با اعتراف به پيروزي مقاومت باور دارند که جنگ راه حل نيست و بايد راه‌ حل سياسي پيدا شود و اکنون سوال اساسي آنها در دو سه ماه اخير اين است که غزه پسا جنگ را چه کسي اداره خواهد کرد.
وي افزود؛ اکنون آنها ايده‌هاي سياسي مختلفي براي فلسطين و غزه و کرانه پساجنگ مطرح مي‌کنند و نظر ما را نيز مستقيم يا غيرمستقيم مي‌پرسند و پاسخ ما اين بود و هست که بايد رهبران فلسطيني بنشينند و براساس مصالح خود و مصالح ملت فلسطين توافق کنند و جهان بايد از طرح و تصميم فلسطيني‌ها حمايت کند. رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به اينکه امروز نتانياهو بيش از هر زمان ديگري بر طبل جنگ‌ مي‌کوبد، گفت؛ رژيم اسرائيل اگر بتواند، حتما جنگ را ادامه و گسترش مي‌دهد، اما هيچگاه اسرائيل در عالم تا اين حد مکروه و منفور نبوده است.
وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد؛ امروز ضرورت وحدت فلسطين بيش از هر زمان ديگري موضوعيت دارد و امروز ميدان فلسطين نيازمند صداي واحد و دسته جمعي فلسطينيان و همه گروه‌هاي فلسطيني است و آنچه که فلسطين را در شکست رژيم اسرائيل تا اين لحظه کمک کرد، توکل بر خدا و ايستادگي مردم غزه و کرانه و فداکاري آنها و حمايت محور مقاومت بود و اگر شما متحد باشيد، دنيا تسليم اراده شما خواهد شد.
کد مطلب: 211523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *