۱
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
درگذشت هما روستا در لس آنجلس

همای سینما و تئاتر ایران پرکشید + بیوگرافی کامل

هما روستا بازیگر گزیده کار و مطرح سینما و تئاتر کشورمان، که سوم مهر ماه متولد شده بود، دیشب چهارم مهر ماه بر اثر بیماری سرطان در لس آنجلس آمریکا درگذشت.
همای سینما و تئاتر ایران پرکشید + بیوگرافی کامل

هما روستا بازیگر گزیده کار و مطرح سینما و تئاتر کشورمان، که سوم مهر ماه متولد شده بود، دیشب چهارم مهر ماه بر اثر بیماری سرطان در لس آنجلس آمریکا درگذشت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هما روستا در سوم مهر ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش رضا روستا از مبارزان ضد دیکتاتوری رضا شاه و از رهبران وقت حزب توده ایران بود که چندی بعد همراه با خانواده به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مهاجرت کرد. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت کرد. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.
در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی کرد.
پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش نمود. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال گردید. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.
هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم ممتاز «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز نمود و در ۱۳۷۱ در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب کرد.
در ۱۳۸۰ در مجموعه تلویزیونی «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد. در ۱۳۸۳ نمایش «زمستان»، نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد. دیگر نمایش او «آنتیگون در نیویورک» نام دارد که در ۱۳۸۶ آنرا بر روی صحنه برد. بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال «ترانه مادری» در سال ۱۳۸۷ رقم خورد. با پایان یافتن بازی هما روستا در این سریال او در تدارک سفر به بلاروس همراه با گروه نمایش «آنتیگونه در نیویورک» می‌باشد. همچنین تصمیم دارد تا داستان‌های چخوف با ترجمه آهو خردمند را برای اجرا در سال ۸۷ به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دهد. هما روستا همسر حمید سمندریان، کارگردان مشهور تئاتر ایران بود که چندی پس از درگذشت همسرش، در آن دنیا به او پیوست. یادش گرامی باد.
سوابق هنری هما روستا:
سینمایی
۱۳۸۶ - رفیق بد
۱۳۸۰ - لژیون
۱۳۷۵ - زن امروز
۱۳۷۲ - کودکانی از آب و گل
۱۳۷۱ - دو همسفر (اصغر هاشمی)
۱۳۷۱ - از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی‌کیا)
۱۳۷۰ - مسافران (بهرام بیضایی)
۱۳۶۹ - تیغ آفتاب
۱۳۶۹ - ملک خاتون
۱۳۶۸ - تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان)
۱۳۶۶ - پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)
۱۳۶۵ - گزارش یک قتل (محمدعلی نجفی)
۱۳۵۰ - دیوار شیشه‌ای (ساموئل خاچیکیان)
تلویزیونی
۱۳۸۷ - ترانه مادری
۱۳۸۰ - خاک سرخ (ابراهیم حاتمی‌کیا)
۱۳۷۷ - محاکمه (حسن هدایت)
۱۳۷۵ - شعبده باز (تله‌تئاتر)
۱۳۷۴ - آخرین ستاره شب
تئاتر
آنتیگون در نیویورک (۱۳۸۶)
سانتاکروز (کارگردانی نوشته ماکس فریش ۱۳۸۴)
زمستان (نوشته امید سهرابی ۱۳۸۳)
مرغ دریائی
مرده‌های بی کفن و دفن
گنجینه طلا و سرباز لاف زن
دائی وانیا
ببر گراز دندان
باغ‌وحش شیشه‌ای (۱۳۵۱)
بازی استریندبرگ
بازپرس
ازدواج آقای میسیسیپی
جوایز
۱۳۶۶ - نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از شمشین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - پرنده کوچک خوشبختی
۱۳۶۸ - نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - تمام وسوسه‌های زمین
۱۳۶۹ - برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره هنری ادبی روستا - ملک خاتون
۱۳۷۱ - نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - از کرخه تا راین
۱۳۷۴ - برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سیما - تله‌تاتر شعبده باز
۱۳۷۸ - نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینما - لژیون

کد مطلب: 48592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *