۱
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۲
«فریادگر» ماجراي انتشار گزارش محرمانه وزارت امورخارجه را بررسي مي‌کند:

نشت اطلاعات امنيت ملي!

نشت اطلاعات امنيت ملي!

«نفوذ» اين بار در کميسيون امنيت ملي خبرساز شد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، خبرگزاري فارس اين بار در حرکتي محيرالعقول(!) نامه‌اي را منتشر کرده است که به صورت محرمانه از وزارت امور خارجه به کميسيون امنيت ملي مجلس رسيده است و در بردارنده گزارش سه ما‌هه برجام از زمان اجرايي شدن تا 26 فروردين ماه جاري است. گزارشي که هنوز به سمع اعضاي کميسيون نرسيده، حالا روي ميز تحريريه خبرگزاري فارس قرار گرفته و آنها هم آن را منتشر کرده‌اند! کاري که به گفته سبحاني‌نيا، نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌ خلاف قانون و غيراخلاقي» است. احمد شوهاني يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي به فریادگر مي‌گويد: «کسي جز هيات رئيسه از متن اين گزارش خبر ندارد. اين روزها مجلس در حال بررسي لايحه بودجه 95 است و همه لوايح و طرح‌هاي ديگر از دستور کار خارجند. اعضاي عادي هم از متن اين گزارش خبردار نمي‌شوند. کسي که ممکن است متن اين گزارش را منتشر کرده باشد، احتمالا يکي از اعضاي هيئت رئيسه است.» اما منصور حقيقت‌پور يکي ديگر از نائب رئيسان کميسيون به مردم سالاري مي‌گويد: «من به عنوان نائب رئيس هنوز نامه را نخوانده‌ام. نمي‌دانم چه کسي آن را منتشر کرده. ديروز وقتي براي سرکشي به کميسيون رفته بودم به من گفتند اين نامه رسيده است. هرکدام از اعضاي کميسيون که امروز مراجعه کرده، مي‌توانسته متوجه نامه شده باشد.» اما سوال اين است که اين اطلاعات از کجا درز پيدا کرده و چرا اين درز سر از خبرگزاري فارس درآورده است؟!

نامه چه بود؟

طرفهاي ظهر ديروز بود که حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا، نائب رئيس کميسيون امنيت ملي از تحويل گزارش سه ماه نخست اجراي برجام از سوي وزارت امور خارجه به اين کميسيون خبر داد و گفت: «اين گزارش در نخستين جلسه بررسي مي‌شود.» اما به فاصله يک ساعت از انتشار اين خبر، خبرگزاري فارس خبري با اين عنوان را منتشر کرد: «اختصاصي فارس، متن گزارش وزارت‌خارجه درباره برجام منتشر شد.» در کمتر از يک ساعت بسياري از رسانه‌هاي همسو با فارس نيز متن اين گزارش را منتشر کردند. اين در حالي است که اين گزارش هنوز در خود کميسيون بررسي نشده است و طبيعتا انتشار آن در رسانه‌هاي کاري خلاف قانون محسوب مي‌شود. بعد از انتشار اين گزارش، سبحاني‌نيا واکنش نشان داد و به ايرنا گفت: «برخورد لازم در اين راستا انجام مي‌شود.» او گفته است: «به دليل آن كه هنوز اين گزارش در كميسيون مطرح نشده و جلسه‌اي در اين راستا تشكيل نشده است نبايد خبر و جزييات آن به بيرون از كميسيون درز مي‌كرد. احتمالا و با كمال تاسف، تصويري از گزارش تهيه شده و در اختيار يك رسانه قرار گرفته است. آنها چنين حقي نداشتند كه گزارش را به بيرون ببرند.» سوال اين است که اين گزارش از طريق چه کسي به دست خبرنگاران فارس رسيده است؟

شوهاني: شايد يکي از اعضاي هيئت رئيسه اين کار را کرده باشد

احمد شوهاني يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي درباره اين ماجرا به فریادگر مي‌گويد: «ما خودمان هنوز گزارش را نديده‌ايم. من فقط شنيده‌ام که اين گزارش رسيده ولي نمي‌دانم مفادش چيست.

حتي به خاطر جلسات لايحه بودجه نتوانستيم جلسه‌اي بگذاريم.» او معتقد است از آنجايي که تنها هيئت رئيسه در جريان تحويل اين گزارش بوده، شايد يکي از همان‌ها اين گزارش را منتشر کرده باشند: «بايد از آقاي حقيقت پور بپرسيد که در جريان تحويل اين گزارش بوده. ايشان بهتر مي‌دانند چه اتفاقي افتاده.» اما منصور حقيقت پور ديگر نائب رئيسه کميسيون در گفت‌و‌گو با مردم‌‌سالاري از نحوه انتشار اين گزارش در رسانه‌ها اظهار بي اطلاعي مي‌کند و مي‌گويد: «شايد خود وزارت امور خارجه اين گزارش را در اختيار خبرگزاري فارس قرار داده باشد.» اما نکته اين است که اگر قرار بود اين اتفاق از طريق وزارتخانه رخ دهد بايد قبل از اينکه به کميسيون برسد، منتشر مي‌شد. آنهم از طريق رسانه‌هاي معتدل نه رسانه‌اي چون خبرگزاري فارس. حقيقت‌پور ادامه مي‌دهد: «فقط ا عضاي هيئت رئيسه در جريان اين گزارش هستند.

آن هم زماني ما مطلع شديم که براي سرکشي به کميسيون رفته بوديم و به ما اطلاع دادند که اين نامه رسيده است. اما هر شخص ديگري از اعضاي کميسيون روز گذشته به کميسيون آمده باشد قطعا از اين ماجرا مطلع شده است و شايد در جريان مفاد گزارش قرار گرفته است.»

او نيز معتقد است اين کار خلاف قانون است و بايد بررسي شود که چرا و چگونه اين نامه منتشر شده است. اما حقيقت‌پور براي پاسخ به اين سوال که «اگر متوجه شديد اين نامه از طريق اعضاي خود کميسيون درز پيدا کرده، چه برخوردي با خاطي مي‌کند» مقاومت نشان داد و پاسخ را به زماني موکول کرد که متوجه شوند اين اتفاق از چه طريق رخ داده است.
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 54771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *