۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۵
مه شدید، باعث وضعیت اضطراری استان نفت خیز شد

خوزستان، بدون آب و برق

صبح امروز به دنبال مه شدید در استان خوزستان، آب و برق در عموم مناطق ۱۱ شهر، از جمله اهواز، قطع شد.
خوزستان، بدون آب و برق
صبح امروز به دنبال مه شدید در استان خوزستان، آب و برق در عموم مناطق ۱۱ شهر، از جمله اهواز، قطع شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، به گفته مسئولان؛ دلیل اصلی این اتفاق، گرد و غبار روزهای گذشته و مه و رطوبت شدید امروز اعلام شده است. به طوری که رطوبت بالا، به تجهیزات انتقال برق شده و آنها را از کار انداخته و رطوبت شدید در پی گرد و خاک روزهای گذشته، باعث ایجاد گل و جلوگیری از جریان برق شده است. از طرفی با قطع برق، پمپ‌های آب در تصفیه‌خانه‌ها نیز از کار افتاده‌اند. به گفته برخی از رسانه های خبری، در اپراتورهای تلفن نیز اختلالاتی به وجود آمده است. اما این همه ماجرا نیست؛ نکته جالب اینجاست که بسیاری از اهالی خوزستان بعد از مراجعه به مدارس، دانشگاه ها و ادارات متوجه شدند که به دلیل قطع آب و برق، همه جا تعطیل است! این اتفاقات در حالی رخ می دهد که به گفته بعضی رسانه ها، کل این واقعه قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است. خوزستانی که هر روز با گرد و غبارها دست و پنجه نرم می کند حالا باید خودش را برای عادت به قطعی برق و آب نیز آماده کند!
پیگیری مشکل قطعی برق خوزستان
اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هندیجان، دشت آزادگان، شادگان ، آبادان، خرمشهر، هویزه و ماهشهر شهرهایی هستند که قطعی آب و برق زندگی شهروندان در آنها را مختل کرده است. به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، پنج نیروگاه رامین، زرگان، ماهشهر، خرمشهر و آبادان از مدار خارج شده اند. البته ساعاتی بعد چهار نیروگاه کار را از سر گرفتند و برق در مناطقی وصل شد. استاندار خوزستان با اشاره به قطع برق در 11 شهر این استان، گفته است: با این وجود این مسأله مدیریت شده و مشکلی برای مردم ایجاد نشده است.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز به اهواز رفت تا در جلسه مدیریت بحران در استانداری خوزستان شرکت کند. چیت‌چیان از مردم خوزستان برای مشکلات به وجودآمده عذرخواهی کرده و گفته است که هزار میلیارد تومان بودجه برای تعمیر و تجهیز شبکه برق خوزستان اختصاص داده می‌شود. غلامرضا شریعتی نیز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رطوبت در اهواز به 96 درصد رسیده است. رطوبت بالا توأم با آلودگی و خاک انباشته شده از طوفان و گردوخاک هفتم بهمن بر خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق نشست و باعث شد که حالت عایق مانند در خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق، ایجاد و این ایستگاه‌ها از مدار خارج شوند. او ادامه داده است: 35 هزار کیلومتر خطوط توزیع برق در خوزستان وجود دارد. شست‌وشوی این خطوط در مدت کم از هفتم بهمن‌ماه تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. البته در این مدت شست‌وشو و پاکسازی ایستگاه‌ها و خطوط برق انجام می‌شد اما امروز افزایش رطوبت موجب شد تا خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق از مدار خارج شوند به طوری که از قبل از ساعت یک بامداد امروز تقریباً تمام مناطق با قطعی برق مواجه شدند.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در 10 سال گذشته در استان مه‌گرفتی همراه با گردوخاک شدید نداشتیم. مشکلی که امروز بوجود آمد مه‌گرفتگی و افزایش رطوبت پس از طوفان گردوخاک 8 بهمن بود. این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم. پس از آن بارندگی بسیار کم بود به طوری که جهت شست‌وشوی ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق کافی نبود. شریعتی در پاسخ به انتقادات نسبت به شست‌وشو نشدن ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق تاکنون در اهواز و شهرستان‌های درگیر این مشکل، بیان کرد: فقط 35 هزار کیلومتر خطوط انتقال برق در استان وجود دارد. واقعا امکان شست‌وشوی این حجم به علت نبود امکانات وجود نداشت. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت قطعی برق در اهواز و در شهرستان‌های دیگر و مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی قابل پیش‌بینی نبود؟، گفت: وضعیت مه‌گرفتگی پیش‌بینی شده بود اما این موضوع که چه تعداد از ایستگاه‌های برق ممکن است از مدار خارج شوند قابل پیش‌بینی نبود. عمق و وسعت مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی نظیر قطعی برق نیز پیش‌بینی نشده بود. همچنین محمود دشت بزرگ، مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان، گفته است که «در شرایط نامتعارف آب و هوایی مانند گرد و خاک شدید با غلظت بسیار بالا حادثه اخیر دور از تصور نیست.»
امکانات استان برای حفاظت از برق کم است
سید راضی نوری نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی در این باره به مردم سالاری می گوید: ریزگردها که قبلا در استان وجود داشتند املاحی داشتند که با ذرات مالچ در آمیخته شده بود و این بار، غلظتی که داشتند 66 برابر حالت معمولی بود و بین تراشه های برق منطقه ای رفته بودند. این املاح با کوچکترین رطوبتی تبدیل به گل شدند و جریان برق را قطع کردند. این نماینده مجلس ادامه داد: نزدیک به دو هفته پیش نیز باران ضعیفی آمد که چند ساعت برق ها را قطع کرد. مشکل اینجاست که ما مقر «شور» در شهرستانها نداریم تا بتوانیم دراین مواقع از آنها استفاده کنیم و بتوانیم سریع گل و لای را از روی خطوط پاک کنیم. از طرفی باید حفاظهایی برای ایستگاه ها و خطوط انتقال برق تعبیه میکردیم که انجام ندادیم. کلا امکانات ما برای رسیدگی به این موضوعات بسیار کم است. نوری ادامه میدهد: همیشه به عزیزان مدیریت بحران تاکید می کردیم که باید به این موضوعات رسیدگی شود اما وقتی بحرانی پیش می آمد سریع جمع میشدند و درباره اش حرف میزدند اما تا بحران از سر می گذشت، همه چیز تمام و مسئله ها فراموش می شد. حالا وزیر نیرو قول هایی داده است که ما هم پیگیری هایمان را ادامه می دهیم. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قول چیت چیان وزیر نیرو برای اختصاص بودجه به خوزستان برای این امور، ادامه می دهد: وزیر قول داده اند که در همه شهرستانها این مقر شور راه اندازی شود. البته ما در این میان باید به فکر راه های درمان قطعی باشیم نه مقطعی.
گزارش : محبوبه شعاعی/مردم سالاری
کد مطلب: 66661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *