۰
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۶
همزمان با تعویق انتخابات اقلیم جدال با حشدالشعبی کلید خورد

بارزانی به دنبال فرار از سقوط

نخست وزیر اقلیم کردستان می‌گوید کردها آماده حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی عراق هستند. یک نماینده کرد پارلمان عراق نیز گفته است اقلیم کردستان «آماده تعلیق نتایج همه‌پرسی» و آغاز مذاکرات بدون شرط با گروه‌های عراقی است.
بارزانی به دنبال فرار از سقوط
نخست وزیر اقلیم کردستان می‌گوید کردها آماده حل مشکلات در چارچوب قانون اساسی عراق هستند. یک نماینده کرد پارلمان عراق نیز گفته است اقلیم کردستان «آماده تعلیق نتایج همه‌پرسی» و آغاز مذاکرات بدون شرط با گروه‌های عراقی است. به گزارش دویچه وله، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، در یک کنفرانس خبری در اربیل گفت «ما به حل مشکلات با دولت فدرال عراق از طریق گفت‌وگوی جدی و در چارچوب قانون اساسی عراق علاقمند هستیم.»
یک روز پیش از این سخنان، گروه‌های کرد عراق توافق کردند هیاتی را به منظور دیدار با مقام‌های عراق به بغداد بفرستند. نیچروان بارزانی درباره این تصمیم احزاب کرد و زمان سفر این هیات گفت «زمان سفر هیات اقلیم به بغداد هنوز مشخص نیست و منتظر پاسخ بغداد در این زمینه هستیم.»
دولت عراق مذاکره با کردها را رد نمی‌کند، اما پس از انجام همه‌پرسی هر گونه مذاکره با مقام‌های اقلیم کردستان را به باطل اعلام کردن همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر در کردستان عراق مشروط کرده است.
خبر توافق گروه‌های کرد عراقی برای اعزام هیاتی به بغداد را «عرفات کرم»، نماینده پارلمان عراق و عضو حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی در اختیار رسانه‌ها قرار داد. او گفت: «۳۲ حزب کرد روز یکشنبه برای توافق بر سر طرح نقشه راه خاص کردستان عراق در زمینه ارتباط با بغداد جمع شدند و توافق کردند که هیاتی را به منظور دیدار با مقام‌های عراق به بغداد بفرستند.»
به گزارش‌ «ایسنا»، این نماینده کرد پارلمان عراق گفت: «دولت عراق و اقلیم کردستان هیچ راهی جز مذاکره برای حل بحران کنونی ندارند و اقلیم هم‌چنان جزیی از عراق است و هیچ جایگزینی برای مذاکره بر اساس قانون اساسی و قوانین اجرایی نیست.»
عرفات کرم درباره همه‌پرسی نیز گفت، اقلیم آماده تعلیق نتایج همه‌پرسی و آغاز مذاکرات بدون شرط با گروه‌های عراقی است. به گفته این نماینده کرد پارلمان، مسعود بارزانی در دیدارها و مذاکرات دو جانبه‌، بر آمادگی اقلیم برای تعلیق نتایج همه‌پرسی تاکید می‌کند.
طرح تشکیل دولت نجات ملی در اقلیم
عدم پشتیبانی همسایگان و جامعه جهانی از همه‌پرسی اقلیم کردستان و متعاقب آن بازپس‌گیری شهر مهم کرکوک و دیگر مناطقی که پس از حضور داعش در عراق به تصرف پیشمرگان کرد درآمده بود، اختلافات دیرینه در میان گروه‌های کرد عراقی را شدت بخشید.
گروه مسعود بازرانی مدعی است که عقب‌نشینی از کرکوک و دیگر مناطق، نتیجه خیانت افراد معدودی در حزب رقیب، یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق است. اما گروه‌‌های دیگر، تحولات هفته‌های اخیر کردستان عراق را ناشی از اشتباهات سیاسی و محاسبات اشتباه بازرانی و نزدیکان او می‌دانند.
یکی از گروه‌های منتقد سیاست‌های رئیس اقلیم کردستان، جنبش گوران (تغییر) است که مخالف برگزاری همه‌پرسی بود و ضمن اعلام علنی نظر خود، در رفراندوم شرکت نکرد. جنبش گوران دو روز پیش در بیانیه‌ای ۹ ماده‌ای خواهان انحلال پست ریاست اقلیم و کابینه کردستان عراق و تشکیل دولت نجات ملی و آغاز مذاکرات با دولت مرکزی شد.
علاوه بر جنبش گوران، حزب کردی «ائتلاف برای عدالت و دمکراسی» به ریاست برهم صالح نیز خواستار تشکیل دولت نجات ملی در کردستان عراق شده است. برهم صالح، عضو سابق اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی بود و پیش‌تر به مدت پنج سال نخست‌وزیری اقلیم کردستان را در دست داشت.
برهم صالح درباره همه‌پرسی کردستان عراق و پیامدهای آن به روزنامه «شرق‌الاوسط» گفته است: «تصمیم برگزاری همه‌پرسی در فضایی از مخالفت جهانی و منطقه‌ای برگزار شد در حالی که توافقات داخلی کردها هم وجود نداشت و حتی توافقات با بغداد هم مطلوب نبود.»
او در این گفت‌وگو همه‌پرسی را اقدامی «شکست‌خورده» توصیف کرده که مسوولیت آن به عهده آن دسته از احزاب و گروه‌های سیاسی است که رفراندوم را تایید و بر آن اصرار کردند. به اعتقاد این سیاستمدار کرد، پیش از همه‌پرسی می‌بایست در اقلیم نهادهای قوی تصمیم‌گیری و دولت مورد اعتماد شهروندان ایجاد می‌شد. در همین حال،روزنامه الحیاة از رایزنی‌هایی که برای اتحاد میان گروه‌های کرد و توقف تنش‌ها میان آنها و اتهام‌ یکدیگر به خیانت برقرار است، خبر داد و نوشت، عدم حضور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق یکی از شروط دولت بغداد برای آغاز مذاکرات است. در یک جمع‌بندی و بنا به نوشته این روزنامه همچنین این روزنامه در ادامه نوشت، برخی محافل سیاسی اخباری مبنی بر شرط دولت مرکزی برای عدم حضور مسعود بارزانی در مذاکرات را منتشر می‌کنند و این خواسته از سوی احزاب اصلی در سلیمانیه از جمله اتحادیه میهنی کرد، جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف دموکراسی و عدالت و نسل جدید مطرح است.
مقاومت بارزانی
پارلمان اقلیم کردستان در استان اربیل تصمیم گرفت تا انتخابات ریاست و پارلمان این اقلیم را به مدت هشت ماه به تعویق بیندازد.
از بین ۱۱۱ نماینده پارلمان کردستان عراق ۶۸ نماینده در جلسه امروز حاضر بودند که ۶۰ تن به تمدید فعالیت پارلمان و تعویق برگزاری انتخابات ریاست و پارلمان اقلیم به مدت هشت ماه رای دادند در حالی که هشت نماینده به تعویق این دو انتخابات رای منفی دادند.در این راستا یک منبع در پارلمان کردستان اعلام کرد که پارلمان سومین جلسه خود را پشت درهای بسته بدون حضور جنبش گوران (تغییر) و جماعت اسلامی برگزار کرد.جنبش تغییر با تمدید دوره کنونی پارلمان اقلیم مخالفت کرد و این گونه دلیل آورد که تمدید دوره آن به نفع منافع شخصی و حزبی است. در حالی که بر تشکیل دولت موقت برای آمادگی جهت برگزاری انتخابات تاکید کرد.
مسعودبارزانی به موازات تعلیق انتخابات پارلمانی تلاش می کند پای حشدالشعبی را به جنگ با نیروهای پیشمرگه باز کند. در همین راستا و به موازات سخنان تیلرسون علیه نیروهای حشدالشعبی،پیشمرگ‌های کرد مدعی شدند که حمله گسترده حشد شعبی به منطقه ربیعه در غرب موصل را ناکام گذاشته‌اند. این خبری است که بغداد آن را تکذیب کرد.
 
 
کد مطلب: 75792
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *