۹
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
افسردگی ایرانیان در ریتم به ظاهر یکنواخت زندگی

حالی که فراموش شد؛ شادی هایی که گم شد

امید به زندگی در کنار خودکشی، زلزله در کنار پلاسکو، کودکان خیابانی تا تجاوز جنسی به این کودکان، افزایش طلاق در کنار کاهش ازدواج ، ازدواج سفید در کنار کودکان بی سرپرست ؛دنیای مجازی و خشونت های آشکار وپنهان ؛ اعتیاد از نوع سنتی و صنعتی آن ، فروش زن و بچه به خاطر فقر و اعتیاد ،تبعیض جنسی و.... پازلی مملو از ناامیدی که افسرگی کاملش کرد؛ در این میان خبرافسردگی 23 درصد ایرانیان، چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد.
حالی که فراموش شد؛ شادی هایی که گم شد
امید به زندگی در کنار خودکشی، زلزله در کنار پلاسکو، کودکان خیابانی تا تجاوز جنسی به این کودکان، افزایش طلاق در کنار کاهش ازدواج ، ازدواج سفید در کنار کودکان بی سرپرست ؛دنیای مجازی و خشونت های آشکار وپنهان ؛ اعتیاد از نوع سنتی و صنعتی آن ، فروش زن و بچه به خاطر فقر و اعتیاد ،تبعیض جنسی و.... پازلی مملو از ناامیدی که افسرگی کاملش کرد؛ در این میان  خبرافسردگی 23 درصد ایرانیان، چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مدتی پیش میراب زاده دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان گفت افسردگی یکی از این اختلالات شایع به شمار رفته که امروزه بسیاری از خانواده‌ها ایرانی را مستقیم و غیرمستقیم تهدید می کند .همچنین او از آمار 23 درصدی از جامعه ۱۵ تا ۶۴ ساله که دچار یکی از اختلالات روانپزشکی بودند که افسردگی در صدر آن است خبر داد. همچنین او گفت که براساس آخرین مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد از افراد مورد مطالعه در پژوهشی دچار افسردگی هستند.
با تمام این اوصاف ریتم به ظاهر یکنواخت زندگی از شنیدن افزایش طلاق تا فقر اقتصادی و خبرهای ناخوشایند این روزها برای ایرانیان افسردگی را رقم زد و ایران جوان را در جهان کشوری افسرده نامگذاری کرد. در گیر و دار انواع معضلات خبر افسردگی لبخند را بر لبانمان خشکاند.
شاید رویارویی با حقیقت تلخ باشد اما نمی توانیم آن را کتمان کنیم و دست روی دست بگذاریم تا رتبه چهارم افسردگی را به رتبه نخستین تبدیل کنیم. در این میان هشدار و نگرانی وزیر بهداشت دکتر هاشمی از آمار جدید 26 درصدی افسردگی مردم  بود که  کاملا آب پاکی را روی تمام آمار افزایش سن امید به زندگی ریخت و کمی بیش از قبل نگرانی برای آینده نیامده را گوشزد کرد! افزایش سن امید به زندگی با افسردگی قابل قبول نیست...
خشونت های پیدا و پنهان از خشونت کلامی گرفته تا خشونت فیزیکی و خودکشی هایی که با فیلم و سلفی به ظاهر شاد شروع می شوند و با خودکشی های مهیجی مانند پریدن در مقابل قطار مترو و سقوط از بلندترین نقطه شهر به پایان می رسند؛ نشان از انرژی سرکوب شده ای دارد که باید در قالب شادی و خنده خلاصه می شد؛ نه درخودکشی!
افسردگی را باید نوعی بیماری روانی و جسمی بدانیم که کاهش علاقه به روابط با دیگران، گوشه‌گیری، ناامید بودن، اضطراب داشتن و بدبینی به آینده و تمایل به خودکشی به عنوان عوارض روانی آن شناخته می‌شود و با برخی از حالت‌های جسمانی مثل کاهش اشتها، کاهش وزن، اختلال خواب و ... همراه است. معمولا زمانی که تعدادی از این نشانه‌ها در فرد آشکار می شود به اصطلاح دچار افسردگی شده، می‌توانیم واقعا بگوییم او فردی  افسرده است.

افسردگی و تورم اقتصادی!
اگر بگوییم یکی از دلایل بروز افسردگی، اقتصاد جامعه است؛ پر بیراه نخواهد بود! بیکاری دلیل محکمی برای بروز بسیاری از اختلالات در جامعه شده، که افسردگی یکی از این اختلالات است؛ فارغ التحصیلی تعدادی از جوانان دانشگاهی و پیوستن آنها به قشر بیکاران؛ در این میان اگر خوش شانس باشند کاری پیدا می کنند با حقوق ناچیز به قول معروف بخور و نمیر! یا بحث جنسیت و جنس دوم بودن، همان حقوق ناچیز را هم نصف می کند و این همان قانون نانوشته و یکی از ویروس های بیماری افسردگی برای جوانان به خصوص زنان درجامعه است؛ که خواه ناخواه لبخند را بر لبان عده ای که یک ماه تلاش می کنند و پایان ماه حتی توانایی بر طرف کردن نیاز های اساسی زندگی خود را ندارند؛ گم می شود.

جایگاه خنده در فرهنگ ایرانیان
در جامعه سنتی ما کسی که زیاد بخندد به عنوان جلف و سبکسری شناخته می شود. پس برای حفظ ظاهر هم که شده جلوی خنده خود را می گیریم چرا که حرف مردم مهمتر از حالت و احوال درونی ایرانی جماعت است. حتی اگر بخواهیم مصداق این شعر را عمل کنیم که خنده بر هر درد بی درمان دواست، نمونه یک آدم دیوانه؛ روانی و الکی خوش هستیم!


افسردگی با کج فهمی از دین
 اسلام هراسی که امروز در بسیاراز محافل بر سر آن بحث می شود، متهم به افسردگی شده است. در این بین سخنانی همچون ما بهشت را برای کسانی که دل مومنین را شاد کنند مباح ساختیم نشان می دهد که نشانه آدمیان بهشتی، تبسم همیشگی است؛ بعد از سلامتی خنده بزرگترین نعمت خداست؛ خنده و تبسم نشانه بارز خوشرویی است و آن موجب دوست یابی است؛ خوشحال کردن قلب مومن از ده حجّ با ارزش‌تر است؛ نزد خداوند، کافر خوشرو از مؤمن ترشرو عزیزتر است؛ هر که مؤمنی را از غم و اندوه شاد کند خداوند دل او را در روز قیامت شاد می‌کند؛هیچ چیز مثل خوشرویی زندگی را شیرین نمی‌کند و....نمونه ای بارزی از  اسلامی است که خوشرویی، شادی و....را بین مردم تروبج می دهند و متاسفانه عده ای از سر نادانی با تبلیغات نادرست چهره اسلام را به گونه ای خشن و یاس برانگیز که جز گریه و زاری  چیزی ندارد؛ اشاعه می دهند.

 فضای مجازی و تنهایی
رفتن به دنیای مجازی و شرکت در سوگواری گربه هنرپیشه معروف، تنهایی و بی ارتباطی با جهان واقعی و هزاران خبر کذب و نادرست دیگر، به نوعی در زندگی تک تکمان تاثیر می گذارد. شرکت نکردن در مراسم و تماشای هزاران هزار کلیپ و پیامی که ما را از شادی حقیقی دور می سازد و شادی هایی که کاذب است و تنهایی را که با افسردگی متقارن است بیشتر و بیشتر در روان انسان مدرن رسوخ می کند.
در نهایت اینکه، انسان موجودی نگران است؛ نگران آینده نیامده! درس می خوانیم برای اینکه کار کنیم؛ کار می کنیم برای درآمد خوب و در پایان درآمدمان را صرف بدست آوردن نیازهایمان می کنیم. اینکه ایرانیان به فکر آینده هستند نشان از آینده نگری آن هاست. اما این آینده نگری و فراموش کردن حال، ایرانیان را شهره به افسردگی جهانی کرده است.
گزارش : محبوبه اشرفی پیمان
 
کد مطلب: 78502
برچسب ها: افسردگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *