۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
تبرئه قاری قرآن و وظیفه قوه قضائیه

پرونده سعید طوسی، از آغاز تا امروز

«سعید طوسی تبرئه شد » ؛ آیا این خبر نقطه پایانی است بر پرونده ای که جزئیاتش برای بسیاری از مردم تکان دهنده بود؟
پرونده سعید طوسی، از آغاز تا امروز
«سعید طوسی تبرئه شد » ؛ آیا این خبر نقطه پایانی است بر پرونده ای که جزئیاتش برای بسیاری از مردم تکان دهنده بود؟
به گزارش مردم سالاری انلاین، این پرونده اگر چه چند سالی است که مطرح است اما از زمانی مورد توجه مردم قرار گرفت که یکی از رسانه های خارج از کشور آن را فاش کرد . سعید طوسی چند روز بعد از آن ، در گفتگو با همان رسانه اعلام کرد که حتی نمی تواند تا سر کوچه برود و نان بگیرد .
موضوع پرونده ، با توجه به اینکه ادعا شده موارد منکراتی توسط قاری قرآن و در خصوص کودکان و نوجوانانی صورت گرفته که برای آموزش قرآن پیش او رفته اند ، حساسیت بیشتری پیدا کرد . بسیاری این ادعا را با پرونده هایی که در خصوص موارد غیر اخلاقی در کلیساها مطرح است مقایسه کردند ، عده ای از قاریان کشور مجبور شدند در جلسات قرآن خویش این موضوع را توضیح دهند که در میان هر قشری ، ممکن است چنین فسادهایی باشد ، و از همه مهمتر قوه قضائیه هم در این خصوص نیاز دید که توضیحاتی بدهد .
دوم آبان 1395 محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه در خصوص پرونده سعید طوسی توضیح داد: اثبات برخی ادعاها سخت است و اگر قاضی با علم خودش به آن پی ببرد، قابل اثبات است و در غیر این صورت اثبات کمی سخت است. این ادعاها زیاد است و حتی اخیرا در یکی از پرونده ها فردی از یکی از بازیگران سینما شکایت داشت که قابل اثبات نبود. در پاره ای از موارد امکان تحقیقات ریز در برخی اتهامات منافی عفت وجود ندارد و حتی ضابط، حق ورود به این نوع از اتهامات را ندارد و مستقیما به دادگاه می رود که این هم از محدودیت های قانونی و شرعی رسیدگی به این اتهامات است.
وی تصریح کرد: بدون تردید ضد انقلاب به دنبال سودجویی از این پرونده ها هستند و چرا همه رسانه های ضد انقلاب در یک مورد خاص، موضوع را دنبال می کنند. در این پرونده چهار شاکی وجود دارد و در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر و تایید هم شده است. در ادعای دیگر تشویق به فساد مطرح شده است که در این قسمت قرار منع تعقیب صادر شده است و دادگاه هم با قرائن و شواهدی اعلام کرده است که رسیدگی ادامه یابد و قرار منع تعقیب نقض شود. در خصوص مسئله خلاف عفت عمومی و اخلاق عمومی قرار منع تعقیب تایید شده است. وی افزود: این میزان سر و صدا برای یک پرونده غیرطبیعی است با این حال تا زمانی که قرار مجرمیت صادر نشده است رسانه ها نباید دست به انتشار بزنند چرا که جرم محسوب شده و قابل پیگیرد است. گاهی اوقات جبران برخی دروغ ها ممکن نیست.
با این حال ، بسیاری بودند که سر و صداها درباره این پرونده را غیر طبیعی نمی دانستند و با توجه به جایگاه سعید طوسی ، آن را شایسته توجه ویژه می دانستند ؛ چنان که در همان روزها ، غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان اینکه در جلسه  آخر این جامعه ، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شده، گفت: موضوع این پرونده و پیامدهای آن در جلسه اخیر جامعه روحانیت بررسی شده است.
مسیح مهاجری،‌ مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز ر سرمقاله این روزنامه در تاریخ هشتم آبان 1395 نوشت:  « در هفته‌های اخیر موضوع یک اتهام اخلاقی در مورد یکی از قاریان قرآن، در فضای مجازی و سپس در محافل مختلف و حتی در مطبوعات، بشدت افکار عمومی را درگیر کرده است. ظاهراً عدم تعیین تکلیف این موضوع در گذشته و حال، به این دلیل بوده که عده‌ای معتقد هستند مطرح شدن چنین موضوعی موجب تضعیف جامعه قرآنی است و تضعیف جامعه قرآنی نیز موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی است که بر قرآن مبتنی می‌باشد. بطلان این ادعا با توجه به آنچه از سیره امام خمینی نقل کردیم کاملاً روشن است... نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد اینست که امروزه وضعیت ارتباطات به ویژه گسترش فضای مجازی به هیچکس مجال پنهان‌کاری نمی‌دهد. کسانی که فکر می‌کنند با پنهان‌کاری به نظام خدمت می‌کنند باید بدانند با این کار ضربه بزرگی به نظام و خودشان می‌زنند. »
دو روز پس از آن ، علی مطهری هم درباره پرونده سعید طوسی و اظهاراتی مبنی بر اینکه رسانه‌ای شدن این موضوع تضعیف نظام است، گفت: ظاهرا مقامات قضایی رعایت مصلحت خودساخته را کرده‌اند که مثلا چون متهم قاری قرآن است بهتر است به طور جدی پیگیری نشود، که البته این روش اشتباه است و با عدالت اسلامی و علوی سازگار نیست... طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده طبیعی به نظر نمی‌رسد. همین طولانی شدن باعث شده که برخی شاکیان به رسانه های بیگانه پناه ببرند و بعد متهم به معاونت در جرم شوند.
 
مطهری این سوال را هم پرسید که « وقتی فردی چنین پرونده‌ای دارد چرا در یک مراسم رسمی کشوری مانند افتتاحیه مجلس دهم از او به عنوان قاری استفاده می شود؟ طبعا این شائبه پیش می آید که می خواهند شاکیان را بترسانند تا دست از شکایت خود بردارند... در پرونده آقای طوسی به نظر می‌رسد قصوری صورت گرفته که حدود 5 سال معطل مانده است در حالی که می بایست زودتر موجبات تسلی خاطر شاکیان و خانواده های آنان فراهم می‌شد، خواه نتیجه رسیدگی ها برائت باشد یا اثبات جرم.»
با این همه ، پس از آن چندان خبری از سعید طوسی و پرونده اش نبود و اینک بعد از بیش از یک سال ، محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود با اعلام تبرئه شدن سعید طوسی ، نوشت: «شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر تهران بدون امضای رییس دادگاه با رأی دو مستشار از شعبه دیگر حکم صادره علیه مربی صوت و لحن مبنی بر ۴ سال حبس را نقض و او را تبرئه کرد.» این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد که «اسناد پرونده حاکی از اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی است. حدود ۲ سال بود که مدیرکل دادگستری پرونده را از دادگاه گرفته بود».
پس از این اعلام ، سعید طوسی هم در گفتگوهایی با رسانه های داخلی و خارجی ، خبر تبرئه شدن خود را تائید کرد . این خبر با توجه به اینکه توضیحی در این خصوص داده نشده و با توجه به سوابق بیان شده ، واکنشهای زیادی در فضای مجازی و در بین مردم به راه انداخته است ؛ حتی احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس هیات مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در واکنش به خبر تبرئه سعید طوسی گفت: این خبر را که شنیدم یکه خوردم.
حالا افکار عمومی منتظر است که قوه قضائیه در اسرع وقت ،  پاسخی دقیق و منطقی به انتقادات بدهد وحتی الامکان  دامان نظام را از ابهامات و سوالات شکل گرفته نجات دهد.
 
کد مطلب: 81507
برچسب ها: سعید طوسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *