۰
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۵

شاخص بورس آماده صعود

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت پررنگ‌تر شدن شرایط عوامل بنیادی برای بازار، از بین رفتن ترس‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌های سهام‌داران از مسائل داخلی بازار و ریسک های آن، کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می‌تواند منطقه خوبی برای بازگشت بازار سرمایه به مدار رشد باشد.
شاخص بورس آماده صعود
کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت پررنگ‌تر شدن شرایط عوامل بنیادی برای بازار، از بین رفتن ترس‌ها، استرس‌ها و نگرانی‌های سهام‌داران از مسائل داخلی بازار و ریسک های آن، کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می‌تواند منطقه خوبی برای بازگشت بازار سرمایه به مدار رشد باشد.
«هومن عمیدی» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در هفته منتهی به ١٧ دی ماه شاهد تداوم نوسان در معاملات بازار سرمایه بودیم و به نظر می‌رسد با توجه به ریزش شاخص کل از کانال یک میلیون  و ۵۰۰ هزار واحد، مقاومتی مناسب برای شاخص کل در کانال یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به گزارش‌های مثبت ۹ ماهه شرکت‌ها، تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵هزار تومان و همچنین با توجه به نزدیک شدن به پایان سال شرایط تحقق سودهای پیش‌بینی شده بودجه‌ها در شرکت‌ها عملیاتی شوند که این امر می‌تواند نویدبخش بازگشت شاخص کل از منطقه یک میلیون و سیصد هزار واحد باشد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: ممکن است در صورت بی توجهی بازار به شرایط بنیادی، تصمیم گیری سهامداران براساس نگرانی ها و ترس ها شود و به دلیل افت شاخص بورس به کانال کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برای مدتی دیگر شاهد وجود نوسان در معاملات بازار باشیم.
وی بحث هدایت نقدینگی به صنایع متفاوت را از جمله مسایل مهم و قابل اهمیت در بازار دانست و افزود: با توجه به اینکه نقدینگی به دنبال بازدهی است؛ بنابراین بین سهامداران چنین تصوری وجود دارد که در سهام شرکت‌های کوچک به علت پایین بودن شناور احتمال کسب بازدهی بالا وجود دارد.
عمیدی خاطرنشان کرد: به دلیل کم بودن سهام شناور قابل فروش در سهام شرکت‌های کوچک، عده‌ای سهم‌هایی را به شکل پروژه تعریف می‌کنند و نقدینگی لازم را برای رشد آن سهم آماده خواهند کرد، بنابراین طبیعی است که زمانی عرضه‌ها به پایان می‌رسد صف خرید سنگین و قفل شده‌ای در بازار ایجاد شود که زمینه رشد سهام در بازار را فراهم کنند.
وی افزود: در نهایت این امر سبب هدایت جریان نقدینگی به سمت این سهام و افزایش مسئولیت مهم سازمان بورس بر کنترل این شرایط خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: توجه نکردن به این موضوع باعث شده است تا ارزش بازار سهام شرکت‌های کوچک رشد عجیبی را تجربه کنند، به گونه‌ای که دیگر هیچ تعادلی ببین ارزش بازار شرکت‌های کوچک و ارزش بازار شرکت‌های بزرگ برقرار نیست.
وی با بیان اینکه در شرایطی چنین اتفاق در بازار رخ می دهد که برای مثال ارزش بازار دو شرکت دامپروری یا مرغداری را برابر با ارزش بازار یک بانک ببینیم که چنین امری در اقتصاد کشور هیچ معنایی ندارد؛ اظهار داشت: چنین شرایطی زمانی در بازار ایجاد می شود که جریان نقدینگی بدون تحلیل و فقط به قصد کسب سودآوری سفته بازانه وارد اینگونه گروه‌ها شود و باعث رشد بیش از حد ارزش این دسته از سهم‌ها در بازار خواهد شد.
عمیدی افزود: توجه به این نکته ضروری است که با توجه به بالا بودن نرخ دلار در کانال 25 هزار تومان و شرایط تثبیت گروه‌های صادراتی و ارز محور، چنانچه موانع صادراتی بر سر راه این شرکت‌ها قرار نگیرد شاهد بازدهی معقولی در سهام این شرکت‌ها خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به مثبت بودن پارامترهایی مانند نرخ ارز و آمار مثبت تولید و فروش شرکت‌ها امکان رشد معقول بازار تا پایان سال وجود دارد و در کنار آن موقعیت مناسبی برای رشد سهام شرکت‌های صادرات محور وجود دارد.
به گفته وی، نحوه بازارگردانی هایی که در بازار سرمایه دیده می‌شود، نشان دهنده تثبیت قیمت سهام و کف‌سازی مناسب برای سهام شرکت‌ها نیست که این موضوع به عنوان مشکلی بزرگ در بازارگردانی شرکت‌های بورسی و فرابورسی تلقی می‌شود.
عمیدی با اشاره به اینکه بازارگردان هدف و برنامه خرید و فروش خود را فقط محدود به تعداد سهامی می کند که دارای مجوز هستند، افزود: موضوع قیمت و نقدشوندگی سهم در دستور کار بازار گردان نیست و فقط براساس همان تعداد مجوز داده شده برای بازارگردانی اقدام به خرید و فروش می کند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: این پدیده باعث شده است تا منابع مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه فقط صرف خرید سهام شرکت‌ها شود و با توجه به اینکه این روند، بهای تمام شده بالایی را برای شرکت ها دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال به دلیل شناسایی نشدن زیان کاهش ارزش سرمایه گذاری‌ها، بازارگردان ها دیگر به روش فعلی اقدام نکنند و موجب رشد قیمت سهام در اختیار خود تا مرزهای بالاتر از بهای تمام شده خرید سهم شوند.
وی روند معاملات بورس را پیش بینی کرد و افزود: در صورت برطرف شدن ریسک‌ها و ترس‌های سرمایه‌گذاران، مولفه‌های بنیادی نشان‌دهنده روند صعودی بازار هستند.
کد مطلب: 142846
برچسب ها: بورس شاخص کل بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *