۰
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۰

آیت‌الله خامنه‌ای کدام شعر اخوان ثالث را دوست دارد؟

رهبر معظم انقلاب که از سال‌های جوانی با ادبیات منظوم و منثور فارسی مأنوس و به مطالعه و تحقیق و بررسی اشعار شاعران علاقه‌مند بوده‌اند، نظرات خود را درباره آثار اخوان ثالث در ضمن دیدار با اهالی فرهنگ و ادب بیان کرده‌اند.
آیت‌الله خامنه‌ای کدام شعر اخوان ثالث را دوست دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزنامه جوان نوشت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار شاعران در تاریخ ۱۳۸۷/۶/۲۵، اخوان را بهترین شاعر نیمایی زمان خودش دانسته و اظهار داشته‌اند: «در عرصه شعر نو، مرحوم اخوان که قطعاً بهترین شاعر نیمایی زمان خودش بود و به نظر من از همه اقرانش قوی‌تر، مسلط‌تر و لفظ و معنای شسته‌رفته و بهتری داشت، در یک گوشه‌ای زندگی می‌کرد، کسی از او خبری نداشت، کسی او را نمی‌شناخت، جز یک عده خواص، در حال عزلت و انزوا، یعنی وضع عرضه شعر این بود. طبیعی بود که وقتی بزرگان شعر این جور منزوی و در عزلت و در خمول زندگی کنند، جوان‌ها خیلی رشد پیدا نمی‌کنند، این چیز قهری است.»
شعری که رهبر معظم انقلاب برای مناجات می‌خوانند
رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران در سال ۹۵ نیز اشاره‌ای به یکی از اشعار مرحوم اخوان ثالث می‌کنند: «من پارسال این شعر اخوان را اینجا خواندم که البته او برای مقصود دیگری گفته است: «ای تکیه‌گاه و پناه زیباترین لحظه‌های پرعصمت و پرشکوه تنهایی و خلوت من،‌ای شط شیرین پرشوکت من»، (مهدی اخوان ثالث. آخر شاهنامه، غزل۳).
خب ببینید چقدر این شعر قشنگ است. من گفتم وقتی این شعر را می‌خوانم مخاطب من در این شعر دعاست. دعا همین است: «ای تکیه‌گاه و پناه زیباترین لحظه‌های پرعصمت و پرشکوه تنهایی و خلوت من،‌ای شط شیرین پرشوکت من». البته او این شعر را در یک مسیر دیگری برده، خب حالا اگر شما بتوانید شعر مربوط به دعا را با این‌جور ادبیاتی که هم الفاظ قشنگ است، هم مضامین قشنگ است، مضمون‌ها چقدر زیباست، موسیقی شعر چقدر عالی است- موسیقی شعر خودش یک بابی است، آن روانی و زیبایی و صافی و موسیقی شعر از حالت لکنت زدن و مانند این‌ها شعر را خارج می‌کند- با این مایه‌ها و با این شیوه‌ها بگویید، به نظر من خیلی خوب است.»
مهدی اخوان ثالث در چهارم شهریور۱۳۶۹ در تهران از دنیا رفت و با دستور آیت‌الله خامنه‌ای در مقبره‌الشعرای آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شد./خبرآنلاین
کد مطلب: 173169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *