۰
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۸

«اسخت اورازبای» نتایج انتخابات قزاقستان را تشریح کرد

گام های محکم آستانه به سمت توسعه دموکراسی قزاقستان در مساله جنگ اوکراین اعلام بی طرفی کرده است
«اسخت اورازبای» نتایج انتخابات قزاقستان را تشریح کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سعید تهرانی: انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی قزاقستان 28 اسفند 1401 برگزار شده است. «اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان ظهر امروز(چهارشنبه) در یک نشست خبری با محوریت تشریح نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشورگفت که هفت حزب سیاسی از جمله دو حزب جدید در این انتخابات با هم رقابت کردند.
وی با بیان این که 54 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند گفت: مطابق با تغییرات قانونی اخیر در قزاقستان، احزاب سیاسی باید از آستانه پنج درصد عبور کنند تا کرسی های مجلس را به دست آورند که از 98 عضو تشکیل می شود - 69 نفر توسط لیست های حزبی و 29 نفر در حوزه های انتخابیه تک نفره انتخاب می شوند. 281 کاندیدای لیست حزبی برای کسب 69 کرسی و تقریباً 370 نامزد تک وکالتی (شامل نامزدهای مستقل و خود نامزد) به دنبال 29 کرسی در مجلس سفلی بودند.
این دیپلمات قزاقستان با بیان اینکه بر اساس اصلاحات ایجاد شده در قانون انتخابات قزاقستان احزاب سیاسی باید از آستانه کسب پنج درصد آراء عبور کنند تا بتوانند کرسی‌های مجلس را به دست آورند، تصریح کرد: پارلمان قزاقستان از ۹۸ عضو تشکیل می‌شود که ۶۹ نفر آنها توسط لیست‌های حزبی و ۲۹ نفر در حوزه‌های انتخابی تک نفره انتخاب می‌شوند. در همین چارچوب در این انتخابات ۲۸۱ کاندیدای لیست حزبی برای کسب ۶۹ کرسی و ۳۷۰ نامزد تک نفره برای کسب ۲۹ کرسی به رقابت پرداختند.
وی در تفکیک آرا گفت: براساس آرای اعلام شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات ؛ حزب امانت – 53.9% (بیش از 3.4 میلیون رای، حزب آئویل – 10.9% (693,938 رای) ، حزب رسپوبلیکا – 8.59% (547,154 رای) ، حزب آق ژول – 8.41% (535,139 رای) ، حزب مردم قزاقستان – 6.8٪ (432,920) ، حزب سوسیال دموکرات ملی – 5.2٪ (331,058) ، حزب بایتاق– 2.30٪ (146,431، و در نهایت 3.9 درصد گزینه "علیه همه" را انتخاب کردند که رقم 248291 رای شد.
سفیر قزاقستان در تهران با بیان اینکه در این انتخابات از هفت حزب شرکت کننده شش حزب توانستند که آراء بالای پنج درصد کسب کنند و نمایندگان آنها به مجلس راه پیدا کنند، تصریح کرد: در این انتخابات حزب امانت با کسب ۵۳.۹ درصد بیشترین آراء را به دست آورد و توانسته بود ۴۰ کرسی را از آن خود کند.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید انتخابات در قزاقستان رای دهندگان می‌توانستند برای اولین بار گزینه «علیه همه» را انتخاب کنند و به هیچ یک از هفت حزب شرکت کننده رای مثبت ندهند. در همین چارچوب حدود ۲۵۰ هزار نفر گزینه «علیه همه» را انتخاب کرده بودند.
تلاش موفق برای توسعه دموکراسی
اوزابای در تشریح روند تصمیم قزاقستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: «قاسیم-ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان اولین بار در یکم سپتامبر سال 2022 در پیامی خطاب به ملت پیشنهاد برگزاری انتخابات برای مجلس و هیئت های نمایندگی های محلی را مطرح کرد. این انتخابات پارلمانی آخرین مرحله در چرخه تجدید سیاسی است که توسط رئیس جمهور توکایف آغاز شد، که با انتخابات ریاست جمهوری در 20 نوامبر سال 2022 (برابر با 29 آبان 1401) آغاز شد و با انتخابات سنا در 14 ژانویه سال 2023 (برابر با 24 دی 1401) ادامه یافت.
وی در ادامه افزود: انتخابات قبلی قانونگذاری در قزاقستان در ژانویه سال 2021 برگزار شد. پنج حزب در آن انتخابات شرکت کردند و سه حزب در مجلس کرسی به دست آوردند - حزب حاکم "امانت" (قبلاً نور اوتان)، آق ژول، و حزب مردم.
این دیپلمات ارشد قزاقستانی در تهران با بیان اینکه در این انتخابات حدود ۱۲ میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت کردن بودند و از این میزان ۶.۳ میلیون نفر یعنی حدود ۵۴ درصد از واجدین شرایط شرکت کردند، گفت: برای نظارت در برگزاری این انتخابات از ناظران خارجی از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی دعوت به عمل آورده بود و حدود ۷۹۳ ناظر از ۴۱ کشور خارجی و ۱۲ سازمان بین‌المللی در این انتخابات نظارت کردند و در پایان صحت این انتخابات را تایید کردند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مردم سالاری در رابطه با انتقادات برخی رسانه های غربی گفت: بنا به اذعان ناظران غربی ، انتخابات پارلمان قزاقستان یک اتفاق مهم در توسعه دموکراسی و برگزاری رقابت آزاد دموکراتیک بوده است. این در شرایطی است که برخی از کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی سابق حتی فکر برگزاری انتخابات آزاد را به ذهنشان خطور نمی کند.
اورازبای گفت: برخی رسانه های غربی با عینک غربی به دموکراسی نگاه می کنند و توقع دارند که ما هم استانداردهای آنها را رعایت کنیم در حالی که قزاقستان گام های استوار و محکم خود را به آرامی در جهت توسعه دموکراسی و ایجاد ساز و کارهای دموکراتیک بر می دارد.
وی همچنین با بیان اینکه طبق قانون جدید انتخابات باید حدود ۳۰ درصد ظرفیت مجلس در اختیار زنان، جوانان و افراد با نیازهای ویژه باشد و در جریان برگزاری این انتخابات این موضوع رعایت شد، گفت: در این انتخابات احزاب اپوزیسیون نیز شرکت کردند و تعدادی از آنها توانستند نمایندگانی را به پارلمان اعزام کنند.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات قابل توجهی در نظام انتخاباتی قزاقستان نسبت به انتخابات قبلی پس از اصلاحات قانون اساسی این کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: مجلس جدید پس از تشکیل بار دیگر علی خوان اسماعیل اف را به عنوان نخست وزیر قزاقستان انتخاب کرد.
سفیر قزاقستان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار روزنامه مردم سالاری گفت: مردم کشورمان بیش از هر نکته ای ، دغدغه توسعه کشورشان را دارند ؛ بنابراین موضوعات مرتبط با توسعه اقتصادی مورد توجه احزاب و کاندیداها در انتخابات پارلمانی قزاقستان قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: قزاقستان استراتژی تنش صفر را دنبال می کند و مبتنی بر همین دیدگاه توازن سیاست خارجی را در نگاه به روسیه و آمریکا دنبال می کند. رئیس جمهوری کشورمان هم اعلام کرده است که قزاقستان در مساله جنگ اوکراین بی طرف است و بر همین مبنا هم ضمن تلاش برای برقراری آتش بس از هیچ کدام از طرفین جنگ حمایت نمی کنیم البته فعالیت های بشردوستانه به شکل کاملا مردمی انجام شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کد مطلب: 193119
برچسب ها: قزاقستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *