۰
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۹

نفت در خاورمیانه گران شد

کاهش غیر منتظره تولید نفت توسط اوپک پلاس، بازار نفت را در شوک فرو برد و منجر به صعود قیمت معاملات آتی نفت خام در خاورمیانه شد.
نفت در خاورمیانه گران شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، پس از اینکه اوپک اعلام کرد، تولید را بیش از پیش کاهش خواهد داد، قیمت نفت خام دبی و سوآپ دبی جهش کردند و شکاف قیمتی را با نفت برنت کاهش دادند. تحلیلگران این احتمال را رد نمی کنند که نفت خام دبی در ماه های آینده با بازگشایی مجدد چین و افزایش مورد انتظار واردات در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، به قیمتی بالاتر از برنت برسد.گفتنی است که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک در خاورمیانه و چندین عضو دیگر پیمان اوپک پلاس روز یکشنبه از کاهش جدید تولید 1.16 میلیون بشکه در روز خبر دادند. عربستان سعودی، رهبر واقعی اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، 500 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش خواهد داد و گفت که این اقدام "اقدامی پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار نفت" است. کاهش تولید داوطلبانه شامل کاهش‌های بزرگ است که از ماه مه آغاز می‌شود و تا پایان سال 2023 ادامه می‌یابد و توسط تولیدکنندگان برتر خاورمیانه که حجم انبوه تقاضای نفت در دنیا را تامین می‌کنند، صورت می‌گیرد.

به غیر از عربستان سعودی، کشورهای دیگر عضو اوپک، عراق، امارات متحده عربی و کویت، به علاوه الجزایر و گابن و عمان و قزاقستان غیراوپک، کاهش 1.16 میلیون بشکه در روز را اعلام کردند. این بالاتر از کاهش فعلی 500000 بشکه در روز روسیه است که تا پایان سال تمدید شد.از داخل اوپک، عراق 211 هزار بشکه در روز، امارات 144 هزار بشکه در روز و کویت 128 هزار بشکه در روز از عرضه خود را کاهش خواهند داد و با کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای عربستان سعودی، تقریباً یک میلیون بشکه در روز از عرضه خاورمیانه از ماه آینده از بازار حذف خواهد شد.

شایان ذکر است که با گذشت چند ساعت از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس، گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت خام را برای پایان سال جاری اصلاح کرد و برای نفت خام برنت، قیمت هر بشکه را از ۹۰ دلار به ۹۵ دلار افزایش داد.

این بانک همچنین پیش‌بینی قیمت نفت خام برنت را برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد و آن را از ۹۷ دلار به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داده‌است. ماه گذشته، تحلیلگران گلدمن پیش‌بینی کرده بودند که افزایش تقاضا از سوی چین و افزایش آهسته تولید غیراوپک می‌تواند این کارتل را به بازنگری در اهداف خود و آغاز افزایش تولید از ژوئن به بعد وادار کند.

با این حال، حتی تحت این سناریو، تحلیلگران گلدمن خاطرنشان کردند که قیمت نفت در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت؛ سناریویی که شاهد اضافه شدن ۱ میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی بود. رویترز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده‌است که کاهش غافلگیرکننده تولید با دکترین جدید اوپک پلاس برای اقدام پیشگیرانه مطابقت دارد زیرا این غول‌های نفتی می توانند بدون ضرر قابل توجه در روند بازار سهیم باشند.
منبع:خبر آنلاین 

کد مطلب: 193159
برچسب ها: نفت انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *